$
בורסת ת"א

דעה

בן זאב הצליח בגדול בהנפקת הבורסה, אבל האתגר הוא להביא אליה את הציבור

מנכ"ל בורסת תל אביב השקיע מיליונים בקמפיין בכיכוב עדי אשכנזי ונתן חסות לליגת העל בכדורגל, הכל כדי להסביר לציבור שבורסה אינה רולטה, אלא אפיק השקעה לגיטימי ואפילו מוצלח; ההצלחה שלו תימדד ביכולת להסיט את מאות מיליוני השקלים ששוכבים בעו"ש לעבר השקעה בבורסה

רחלי בינדמן 19:3818.12.19

עוד שנה עברה, והבורסה לניירות ערך בתל אביב כינסה היום (ד') שוב מסיבת עיתונאים כדי להציג את הישגיה בשנה החולפת ואת התכניות לשנה הבאה.

 

לאיתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה, היה הרבה במה להתפאר השנה. הייתה זו אחת השנים החזקות בשוק ההון בכלל ובשוק המקומי בפרט, עם עשר הנפקות ראשוניות (בהן ישראכרט, אלטשולר שחם ויוחננוף). אך גולת הכותרת הייתה כמובן הנפקתה של הבורסה עצמה בהצלחה כבירה עם משקיעים בינלאומיים. 

מנכ"ל בורסת תל אביב, איתי בן זאב מנכ"ל בורסת תל אביב, איתי בן זאב צילום: תומי הרפז

 

 

 

משווי של 700 מיליון שקל בהנפקה ביולי, הבורסה נסחרת היום כבר בשווי של כמיליארד שקל, בניגוד לכל המצקצקים והספקנים. זאת על סמך רווח של 18 מיליון שקל בלבד בתשעת החודשים הראשונים של השנה ורווח צפוי של כ-25 מיליון שקל ב-2019 כולה, כך שהשוק כנראה חוזה לבורסה צמיחה יפה בהכנסות וברווח.

 

אלא שאחד השינויים התפיסתיים המשמעותיים שבן זאב וקודמיו בבורסה מנסים לייצר כבר שנים ללא הצלחה הוא להביא את הציבור הרחב להשקיע בבורסה.

 

בן זאב התייחס בדבריו היום לטריליון שקל ששוכבים בפיקדונות נושאי ריבית אפסית בבנקים או גרוע מכך, בעובר ושב. בן זאב אמר שאפילו אם 10% מהכסף הזה היה מגיע לבורסה, הוא היה לוקח חלק בחגיגה הגדולה כשמדד ת"א 35 עלה השנה ב-24% ומדד ת"א 125 ב-31%.

 

המשאבים של הבורסה כגוף פרטי מוגבלים, ולגרום לציבור הישראלי לא להירתע מהשקעות בבורסה זה אתגר לא פשוט אבל בן זאב עושה כמיטב יכולתו.

 

הוא השקיע מיליונים בקמפיין טלוויזיוני בכיכובה של עדי אשכנזי ונתן חסות לליגת העל בכדורגל, הכל כדי לנסות להסביר לציבור שבורסה זה לא רולטה, אלא אפיק השקעה לגיטימי ואפילו מוצלח.

 

בן זאב משתגע בצדק מכך שלעומת הציבור האמריקאי, שמחזיק מניות בהיקף של 60% ויותר בתיקי ההשקעות שלו, הציבור בישראל מחזיק חצי מכך ופחות. אבל בינתיים מתקשה מנכ"ל הבורסה לחולל שינוי תפיסתי.

 

קשה שלא להיזכר איך במסיבת העיתונאים אשתקד חשף בן זאב את תכניותיו לייצר ברוקר קמעונאי, חבר בורסה חדש שיציע עמלות מוזלות למסחר דיגיטלי לציבור הרחב.

 

היה זה לאחר ששיתוף פעולה שנרקם בין הבורסה לסוכנות השוואת מחירי הביטוח וובי התפוצץ, ובן זאב חשף כי הוא מנהל מגעים עם חברות קמעונאיות גדולות עם קהל לקוחות רחב, בהן חברות כרטיסי אשראי, שעשויות להרים את הכפפה.

 

אלא שהיום, למרות שהמצגת שלו כללה בשקף הראשון שלה לגבי התכניות לשנת 2020 את ה-Retail Broker, לא היו לבן זאב בשורות חדשות של ממש.

 

לפני חודש פירסמו רשות ניירות ערך והבורסה קול קורא ליצירת ברוקר קמעונאי כזה שאף יציע לציבור הרחב לקנות דרכו קרנות נאמנות, תחרות ישירה מול מערך הייעוץ וההפצה של הבנקים.

 

אלא שהיום הסכים בן זאב להגיד רק ששחקנים בינוניים "מתעניינים" במהלך ואילו שחקנים "גדולים" רק "בוחנים" אותו. בן זאב הודה שאחת הרתיעות של החברות מהצעת שירותי מסחר בניירות ערך לצד הפעילות העסקית הרגילה שלהן, היא מכך שמהלך כזה עלול להיתפש כתחרות ישירה בבנקים.

 

בן זאב נוקט בצעדים ראויים להגברת הנזילות, הבאת משקיעים זרים וחברות זרות, שיתופי פעולה עם בורסות בעולם ועידוד חברות הייטק מקומיות להנפיק בבורסה המקומית. אך ההצלחה האולי גדולה ביותר שלו בתפקיד תימדד על סמך יכולתו לחולל שינוי אמיתי בתפיסת הציבור את הבורסה, ובהסטת מאות מיליארדי השקלים ששוכבים בעו"ש או מופנים להשקעות בנדל"ן, לעבר השקעות בחברות הנסחרות בבורסה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x