$
בורסת ת"א

3 הערות על אירועי שוק ההון בשבוע האחרון

איזה עתיד צפוי למליסרון עם עזיבת אבי לוי? איך הקדימה חברת דירוג את המשקיעים במקרה של קבוצת דלק? וגם: המבחן האמיתי של דסק"ש יגיע כשתפסיק את רכישות האג"ח האגרסיביות

יניב רחימי 20:1520.07.19

הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון ב"כלכליסט"

 

מליסרון

השבוע שחלף היה האחרון של אבי לוי בתפקיד מנכ"ל מליסרון. לוי אומנם נעתר לבקשת החברה להמשיך ולהעמיד משירותיו למליסרון בתקופת ביניים, אבל אפשר להתחיל לסכם. לוי מסיים תקופת כהונה של שבע שנים (טובות) וארבעה חודשים כמנכ"ל מליסרון. במהלך התקופה הזאת מניית מליסרון עלתה ב-352%, בזמן שמניית עזריאלי טיפסה ב-300%, ומדד ת"א-125 הוסיף 140%.

 

 

 

לוי עוזב את מליסרון כשמאמתחתו מניות של החברה בשווי של 354 מיליון שקל ועל רקע סירובה של בעלת השליטה, ליאורה עופר, להעניק לו הלוואה לרכישת מניות נוספות. קשה לחשוב על נסיבות מעודדות ואופטימיות יותר שבהן מנכ"ל מסיים את כהונתו.

מה דעתך על מניית מליסרון:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

מה יהיה על מליסרון ביום שאחרי לוי? ככל שלוי היה מנכ"ל טוב יותר, כך מליסרון תצלח בצורה טובה יותר את עזיבתו. סבורני שמנכ"ל לא נמדד רק בתשואת המניה בתקופתו, אלא גם במה שהוא משאיר אחריו. מנכ"ל טוב נמדד גם בשדרה הניהולית שטיפח, בערכים ובנורמות שהטמיע, במנועי הצמיחה שזרע. מנכ"ל טוב משאיר אחריו חברה מתפקדת שאינה תלויה רק בעצם היותו בסביבה, בעוד שמנכ"ל רע משאיר אחריו אדמה חרוכה ואורוות שיש לנקות אותן.

 

 

אבי לוי אבי לוי צילום: צביקה טישלר

 

קבוצת דלק

נדירים הם המקרים בהם חברות הדירוג מקדימות את השוק. המקרה של קבוצת דלק נופל בקטגוריה הנדירה הזאת והוא היוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל. ביום חמישי, ה-11.7, מידרוג הכניסה את אגרות החוב של קבוצת דלק תחת בחינה ("Credit Review") עם השלכות שליליות. הסיבה: חתימתה של החברה הבת איתקה על הסכם מחייב, עם שברון לרכישת הזכויות שבבעלות שברון בעשרה נכסי נפט וגז באזור הים הצפוני בעלות אפקטיבית המוערכת ע"י החברה בכ-1.65 מיליארד דולר.

 

המניה של קבוצת דלק הגיבה רק בשבוע שעבר, כשבשלושת ימי המסחר האחרונים היא איבדה 14% מערכה. גם התגובה של איגרות החוב הגיעה באיחור, וירידות השערים נרשמו רק אחרי הדוח של מידרוג.

מה דעתך על מניית דלק קבוצה:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

בשוק ההון הגיבו באיחור לעסקת איתקה-שברון, אבל כשהתגובה הגיעה היא הייתה עוצמתית. נכון להיום אגרות החוב של קבוצת דלק כבר נסחרות בתשואה שהולמת דירוג נמוך יותר מזה שיש לקבוצת דלק A/A2. סדרת האג"ח הגדולה של קבוצת דלק - סדרה לא', נסחרת בתשואה של 4.9%. לשם השוואה, שיכון ובינוי סדרה 7, בעלת מאפיינים דומים, נסחרת בתשואה של 2.5% בלבד.

 

דיסקונט השקעות

חברה שמבצעת רכישה חוזרת של אג"ח נמצאת במלכוד. מצד אחד, האינטרס הכלכלי המיידי של החברה הוא לקנות במחיר כמה שיותר נמוך. מצד שני, בד"כ אישור התוכנית נועד להביע אמון ביכולת ההחזר של החברה, להעלות את שערי איגרות החוב ולהביא את התשואה של האג"ח לטווח שבו ניתן לבצע מחזור חוב.

 

בשבוע שעבר דיסקונט השקעות פרסמה תוכנית רכישה עצמית לאיגרות החוב של החברה בהיקף של 200 מיליון שקל. התוכנית הקודמת פורסמה בסוף יוני והיא הסתיימה ברגע שדסק"ש סיימה לרכוש אג"ח בתמורה ל-299 מיליון שקל. עוד קודם לכן, בינואר השנה, דסק"ש פרסמה תוכנית לרכישה עצמית של אג"ח בהיקף של 150 מיליון שקל שמוצתה עד תום. האם דסק"ש "מתמכרת" לרכישה חוזרת של איגרות החוב של עצמה?

 

בחודש האחרון תשואות האג"ח של דסק"ש (סדרה י') ירדו מרמה של 11% לרמתם הנוכחית שעומדת על 7.9%. האם בנטרול הביקושים שדסק"ש הזרימה עדיין היינו רואים ירידה כזאת חדה בתשואות האג"ח? ספק רב. המבחן האמיתי יגיע ברגע שהרכישות האגרסיביות מצד דיסקונט השקעות יפסקו. עד אז, נראה שכולם מרוצים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x