$
בורסת ת"א

קטע כביש של 1.6 ק"מ בשבדיה שווה חצי מיליארד שקל בת"א

אלקטריאון, ששווי השוק שלה כבר זינק ל־500 מיליון שקל מבלי שהציגה הכנסות, זכתה במכרז לחשמול כביש באי גוטלנד, והמניה קפצה אתמול ב־12% בת"א. המנכ"ל: "שוק האנרגיה לחשמול רכבים מוערך ב־1.1 טריליון דולר, ואנחנו רק רוצים חלק זעום ממנו"

חזי שטרנליכט 08:1615.04.19

הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט

 

לא בכל יום מצליח שלד בורסאי, שלתוכו נוצקה פעילות חדשה יחסית, להלהיב את המשקיעים. בשנה החולפת מדובר היה בעיקר בחברות הקנאביס, ובעבר המעט רחוק יותר בביטקוין. אבל מניית אלקטריאון וויירלס (ElectReon Wireless), המפתחת טכנולוגיה להטענת כלי רכב חשמליים באופן אלחוטי על כבישים חכמים, כבר רשמה זינוקים יוצאי דופן של 245% מאז נוצקה לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס ב־6 במרץ 2018. המשקיעים אהבו גם את הדיווח מסוף השבוע האחרון, על ההתקשרות של אלקטריאון עם ממשלת שבדיה שתזרים לקופתה 35 מיליון שקל, ושלחו אתמול את המניה לעלייה דו־ספרתית נוספת של 14.2%. 

אלקטריאון הודיעה כי זכתה במכרז של מינהל התחבורה השבדי להקמת כביש באורך 1.6 ק"מ, כחלק ממסלול של 4.1 ק"מ המקשר את שדה התעופה על האי גוטלנד בים הבלטי עם העיר ויסבי (Visby). החברה תשלב את טכנולוגיית הטעינה האלחוטית הדינמית שפיתחה בכביש, שיטעין משאית ואוטובוס חשמליים תוך כדי נסיעתם. לצורך ביצוע הפרויקט הוקם קונסורציום בהובלת חברת ElectReon AB, חברה־בת בבעלות מלאה של אלקטריאון וויירלס. אלקטריאון גברה במכרז על קונצרן הענק אלסטום (Alstom), שמוכר לישראלים כיצרן הקרונות האדומים של רכבת ישראל. הקונצרן הגיע התמודד יחד עם יצרנית הרכב השבדית וולוו, אך הודח מהשלב הסופי בידי אלקטריאון, שאין לה עדיין הכנסות ובקופתה רק 14 מיליון שקל.

 

 

 

בכפוף להצלחת הטכנולוגיה, מתכננת שבדיה פרויקט של 15 מיליארד שקל

לדברי מנכ"ל החברה אורן עזר, בחברה מקווים לעמוד בהצלחה בפיילוט ולהגיע לשלב הבא — סלילת כביש של 20–40 ק"מ בשבדיה, פרויקט שצפוי לייצר לחברה הכנסות של כ־120 מיליון שקל, ובהמשך הדרך יש פרויקט גדול יותר של 1,500–2,000 ק"מ. מדובר כבר בפרויקט בהיקף של 40 מיליארד קרונות שבדיות (15.4 מיליארד שקל), אבל הוא תלוי בהצלחות רבות שיהיו לחברה בדרך אליו.

 

אלקטריאון מפתחת תשתית סלילים ייחודית, שמעבירה אנרגיה בצורה אלחוטית לצורך הנעה וטעינה של רכב חשמלי תוך כדי נסיעתו, ובכך מצמצמת את גודל מקור האנרגיה הנדרש בו. הפיתוח שלה אמור גם להפחית באופן ניכר את משקל הבטרייה ולהגדיל את טווח הנסיעה לטווח שבו מוטמעת הטכנולוגיה. בשלבים הראשונים מיועדת הטכנולוגיה לאוטובוסים ומשאיות.
    

העיר ויסבי בשבדיה, שבה תקים אלקטריאון את קטע הכביש העיר ויסבי בשבדיה, שבה תקים אלקטריאון את קטע הכביש צילום: מבלומברג


    

 

בשיחה עם "כלכליסט" מקפיד עזר לציין כי פתרון הטעינה האלחוטי של החברה בטוח. "אי־אפשר להתחשמל ממנו. העברת האנרגיה בדרך אלחוטית מצריכה מגנטים, ואנחנו עובדים על פי התקנים המחמירים של אירופה וארה"ב. הפתרון יענה לכל תקינה, ואנחנו לא נפלוט קרינה מעל המותר בתקן המחמיר ביותר שיש. בישראל, אגב, התקן הוא כבר המחמיר ביותר, ואנחנו לא נחרוג ממנו". מנכ"ל אלקטריאון מוסיף כי "אנחנו מתחילים גם פרויקט בתל אביב, שבמסגרתו תפעיל חברת דן שאטל. זה נמצא כרגע בשלבי תכנון המסלול, כשאחת מהאופציות מסביב לאוניברסיטה. אני מניח שבחודשים הקרובים נסגור את עניין המסלול ונתחיל בעבודה עם חברת חשמל והרשויות. להערכתי, נסלול את הכביש לקראת שנת 2020".

 

בעלי המניות הגדולים של אלקטריאון הם שני מייסדי החברה, עזר, המכהן גם כיו"ר וסמנכ"ל הטכנולוגיות הראשי חנן רומבק (18.67% כל אחד מהם), חברת הון הטבע (16.5%) שמייצגת את המדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה, וחברת התחבורה הציבורית דן (13.48%), שלה פיילוט מתוכנן עם אלקטריאון בתל אביב.

 

 תשתית סלילים ייחודית, המותקנת מתחת לכביש, תעביר אנרגיה בצורה אלחוטית לצורך הנעה וטעינה של הרכב תשתית סלילים ייחודית, המותקנת מתחת לכביש, תעביר אנרגיה בצורה אלחוטית לצורך הנעה וטעינה של הרכב צילום: youtube

 

 

המנכ"ל והסמנכ"ל משכו ב־2018 שכר בעלות כוללת של כ־5 מיליון שקל

עזר ורומבק משכו ב־2018 שכר של כחצי מיליון שקל כל אחד, וקיבלו בנוסף אופציות בשווי מוערך של 1.97 מיליון שקל. עיקר ההוצאות של החברה, ששווי השוק שלה עומד כעת על 552 מיליון שקל , היו בתחום המחקר והפיתוח והסתכמו בשנה שעברה ב־16.2 מיליון שקל. את 2018 חתמה אלקטריאון בהפסד של 67.3 מיליון שקל, שנבע ברובו מעלות הרישום למסחר שהיתה 51.8 מיליון שקל.

 

אולם, גם לאחר הפסד כה כבד עזר מדגיש כי אין לחברה בעיה לממן את פעילותה, במיוחד לאחר הזכייה במכרז בשבדיה. "הכסף שבו זכינו במכרז יספיק לכל פעילות החברה בשנה־שנתיים הקרובות". הוא גם שולל כל צורך לממש מניות של החברה: "יש לנו מספיק כסף. אני לא עשיתי את המהלך הזה בשביל לממש בבורסה. עבדתי קודם לכן במשרה מעניינת מאוד באל־אופ, וגם השותפים שלי לא באו כדי לממש. אנחנו כלל לא חושבים על אקזיט כרגע, אלא על יישום הטכנולוגיה שפיתחנו בעולם. שוק האנרגיה לחשמול רכבים מוערך ב־1.1 טריליון דולר. זה שוק מטורף. אנחנו רק רוצים להיות חלק זעום ממנו".

 

על ההעדפה של מיזוג לתוך שלד על פני הנפקה בבורסה אומר עזר: "ביצענו מיזוג הפוך לתוך ביומדיקס, אחרי שקיבלנו מהם הצעה, ואני חושב שזה היה מצוין. בעבר היו לי סטארט־אפים, שהיו סגורים למשקיעים, משום שעבדנו עם קרנות הון סיכון ואנג'לים. כאן יש מנגנון מעניין מאוד, שצריך לראות איך מנגישים אותו לסטארט־אפים נוספים. צריך לראות איך מושכים עוד חברות לשוק ההון".

 

עזר ורומבק מפתחים את נושא הכביש החשמלי מ־2013. עזר הוא יוצא אלביט מערכות, שהיה המהנדס הראשי בחברה־הבת אל־אופ, שם ניהל את מחלקת המחקר והפיתוח. "נכנסו לתחום כשעוד לא היה חם. היום הכביש החשמלי הוא נושא לוהט. הרבה חברות בעולם מנסות לפתח טכנולוגיה שמעבירה את החשמל באופן אלחוטי מהכביש לתוך הבטרייה של הרכב, תוך כדי נסיעה, כי זה מצמצם מאוד את השימוש בה — דבר שהתברר כחסם במעבר לשימוש ברכב החשמלי".

 

 

מנכ"ל אלקטריאון אורן עזר מנכ"ל אלקטריאון אורן עזר צילום: ניר סלקמן

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x