$
שווקי חו"ל

ניתוח כלכליסט

הסיכונים של ליפט בהנפקה: תביעות נהגים, רגולציה ואובר

אפליקציית שיתוף הנסיעות מקליפורניה הפכה לחברה הראשונה בענף שהגישה תשקיף גלוי לקראת הנפקתה לציבור. לדבריה, נתח השוק שלה בצפון אמריקה עלה מ־22% ל־39% בתוך 3 שנים. בין המשקיעים שיגזרו קופון: ג'נרל מוטורס וקארל אייקן

רן אברמסון 06:5603.03.19

הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט

 

חברת שיתוף הנסיעות ליפט הגישה שלשום (ו') תשקיף לקראת הנפקה בבורסה בניו יורק. בכך היא הפכה לחברת הטכנולוגיה הראשונה ב־2019 שמתקדמת לקראת הנפקה והראשונה בענף הנסיעות השיתופיות שעושה זאת. בשלב זה הודיעה ליפט כי היא מתכוונת לגייס מהציבור לא יותר מ־100 מיליון דולר.

 

 

 

ליפט, שהוקמה בסן פרנסיסקו ב־2012, פועלת ביותר מ־300 ערים בארה"ב וקנדה. בניגוד למתחרתה הגדולה אובר, היא לא פועלת מחוץ לצפון אמריקה. הנתון המעודד ביותר מבחינת המשקיעים שעליו דיווחה ליפט הוא צמיחת הכנסות בקצב של יותר מ־100% בין 2017 ל־2018, מ־1.06 מיליארד דולר ל־2.15 מיליארד דולר. כל זאת בשעה שההפסד הנקי של החברה העמיק בכ־30%, מ־0.69 מיליארד דולר ל־0.91 מיליארד דולר. לשם השוואה, לפי נתונים שפרסמה אובר, היא רשמה הפסד של 1.8 מיליארד דולר והכנסות של 11.3 מיליארד דולר ב־2018.

 

 

בליפט נימקו את ההפסדים בזינוק של 77% בהוצאות התפעוליות לנוכח הרחבת פעילות השיווק והמחקר והפיתוח של החברה. עוד נתון שחשפה החברה הוא השינוי במספר המשתמשים הפעילים שלה, שעלה מ־3.5 מיליון ברבעון הראשון של 2016 ל־18.6 מיליון בסוף 2018. הכנסת החברה לכל משתמש עלתה פי 3 בתקופה זו, מ־15.9 דולר ל־36.04 דולר. לפי התשקיף של ליפט, בסוף 2018 היא החזיקה בנתח של 39% משוק שיתופי הנסיעות בארה"ב וקנדה, לעומת נתח של 22% בלבד בראשית 2016.

 

רווחיות בסימן שאלה

הן אובר והן ליפט הגישו לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) תשקיפים חסויים בדצמבר. התשקיף הגלוי שהגישה ליפט בסוף השבוע מעיד על כוונתה לצאת לרודשואו - סבב פגישות עם משקיעים מוסדיים לקראת ההנפקה. אף שליפט לא פרסמה טווח מחיר למניה בהנפקה, סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה מקורות המעורים בנעשה בחברה לפיהם שווי השוק שאליו היא שואפת להגיע בהנפקה נע בין 20 ל־25 מיליארד דולר. כיום מוערך השווי של ליפט בכ־15 מיליארד דולר, לפי גיוס הון סיכון של 600 מיליון דולר בשנה שעברה. בסך הכל גייסה ליפט עד היום 5 מיליארד דולר ממשקיעים, שעל הבולטים בהם נמנים יצרנית כלי הרכב האמריקאית ג'נרל מוטורס, ענקית המסחר המקוון היפנית ראקוטן והמשקיע האקטיביסט קארל אייקן. רן מקבי, ישראלי שעומד בראש חטיבת המוצר, העיצוב והפיתוח של החברה, מחזיק גם הוא במניותיה. סבבי ההשקעה הרבים של ליפט הביאו לכך שהאחזקה של שני המייסדים, לוגן גרין וג'ון צימר, הצטמצמה לכ־7% בלבד. ואולם, כפי שעולה מהתשקיף, מבנה מניות ליפט משאיר בידי המייסדים את הכוח לנווט את החברה כרצונם, זאת משום שזכויות ההצבעה שלהם בדירקטוריון גדולות פי 20 משל משקיעים אחרים ומבטיחות להם 50% מהקולות.

 

 צילום: שאטרסטוק

 

פרט למבנה המניות, שעלול להרתיע משקיעים בשל הכוח המועט יחסית שיהיה להם להשפיע על עתיד החברה, מונה ליפט בתשקיף שורה של סיכונים. הבולט מביניהם הוא היעדר הרווחיות של החברה, ואי־הוודאות לגבי היכולת העתידית להגיע לרווחיות.

 

קליפורניה מחוקקת

בליפט מודים שיכולת זו מושפעת לא רק מכוחות השוק, אלא גם מסוגיות משפטיות ורגולטוריות. כך למשל, בדומה לשירותי שיתוף נסיעות ושירותי משלוחי מזון אחרים, ליפט לא מעסיקה נהגים באופן ישיר אלא כקבלנים חיצוניים. מסיבה זו היא לא מבטיחה להם זכויות סוציאליות כמו תשלום שכר מינימום או ביטוח בריאות. בליפט מודים בתשקיף כי שינוי ברגולציה שיחייב אותה לקלוט את הנהגים כעובדיה "עלול להזיק למצב הפיננסי של העסק ולתוצאות התפעוליות". עוד מציינת ליפט כי כרגע היא מעורבת ב"כמה אלפי" הליכים משפטיים ש"קוראים תיגר על סיווג הנהגים בפלטפורמה שלנו כקבלנים עצמאיים".

 

בקליפורניה, מדינת־האם של ליפט ושל אובר, פרסם בית המשפט העליון אשתקד פסיקה המרחיבה את ההגדרה של עובדים הזכאים לזכויות.

 

סיכונים נוספים שמונה ליפט בתשקיף הם פריצה וגניבת מידע על המשתמשים והנהגים, גניבת פרטי אמצעי התשלום של הלקוחות ואפילו רשלנות אפשרית מצד החברות שמבצעות עבורה את בדיקות הרקע של הנהגים.

 

ליפט לא מתעלמת גם מהאיום מצד מתחרתה הגדולה, אובר, וכותבת בתשקיף כי "לכמה ממתחרותינו יש גב פיננסי, טכני ושיווקי רחב משלנו, כמו גם יתרונות במשאבים אחרים דוגמת בולטות מותג, פעילות מחקר ופיתוח ובסיס לקוחות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x