$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

לידר בדרך לחטוף לדיסקונט ולאומי את הנפקת סופר־פארם

שני הבנקים ינסו למכור לציבור את אחזקותיהם בחברת הפארם, וחברות החיתום שלהם רוצות לגזור קופון על הנפקת הענק. כדי למנוע ניגוד עניינים, בעל השליטה ליאון קופלר מעדיף שלידר שוקי הון יוביל, אך לאומי פרטנרס ודיסקונט חיתום לא יוותרו בלי קרב

רחלי בינדמן 06:4819.02.19

אחד הקרבות המרתקים המתרחשים בימים אלה מאחורי הקלעים בשוק החיתום הישראלי הוא בשאלה מי יזכה להיות החתם הראשי של ההנפקה הכי מעניינת שמתוכננת עד כה ב־2019: הנפקת ענקית הפארם הישראלית סופר־פארם. בשבוע שעבר חשף "כלכליסט" כי בעל השליטה, ליאון קופלר, החליט להוציא את סופר־פארם להנפקה בבורסה בתל אביב לפי שווי מבוקש של 2-1.8 מיליארד שקל. קופלר מחזיק ב־75% מהחברה בעוד הבנקים לאומי ודיסקונט מחזיקים ב־25% מהחברה. לאומי (15%) באמצעות זרוע ההשקעות לאומי פרטנרס, ואילו דיסקונט (10%) באמצעות זרוע ההשקעות שלו, דיסקונט קפיטל.

 

 

 

שוק החיתום הישראלי הוא אחד התחרותיים ביותר בשוק ההון, ומאחורי הקלעים מתנהל קרב רווי יצרים על הזכות להיות החתם שיוביל את הנפקת השנה. הסוגיה מסובכת הפעם במיוחד מכיוון שלשני הבנקים השותפים של קופלר יש חברות חיתום בבעלותם – לאומי פרטנרס ודיסקונט חיתום. ובעוד מאחורי הקלעים מתנהל קרב בין שני הבנקים על הובלת ההנפקה, ל"כלכליסט" נודע כי עלולה להיווצר להם אכזבה גדולה. מסתמן כי קופלר שוקל ברצינות לבחור בגוף אחר כמי שיוביל את ההנפקה. מדובר בלידר שוקי הון בניהולו של שי בן יקר. אך דיסקונט חיתום ולאומי פרטנרס חיתום לא מתכוונים לוותר.

 

 

הבנקים רוצים קופון כפול

דיסקונט קפיטל, המנוהלת על ידי הילה חימי, עברה שנה שחונה, כמו גם חברת החיתום שלה ותעשיית החיתום בכלל. זו, בין היתר, הסיבה שדיסקונט קפיטל זקוקה להנפקה של סופר־פארם כמו אוויר לנשימה. אם דיסקונט חיתום לא ייבחר לבסוף להוביל את ההנפקה, יהיה מדובר בהבעת אי־אמון, במיוחד כשחימי יושבת בדירקטוריון סופר־פארם. להבדיל, אי־בחירה בלאומי פרטנרס חיתום יותר הגיונית ומתקבלת על הדעת על רקע עזיבתו של המנכ"ל הדומיננטי ירון בלוך לטובת תפקיד יו"ר לאומי קארד. בחיתום יש ערך עצום לקשרים אישיים ואת אבי אורטל, המנכ"ל החדש של לאומי פרטנרס, בסופר־פארם לא מכירים.

 

הסיבה המרכזית שבגללה סופר־פארם מכוונת דווקא ללידר טמונה בפוטנציאל ניגודי העניינים שטמון בכך שמצד אחד המוכרים בהנפקה הם הבנקים, ומנגד, אם לאומי פרטנרס ודיסקונט חיתום ייבחרו להוביל את ההנפקה ייווצר מצב שזרועות של הבנקים המוכרים ישווקו את המניות לגופים המוסדיים ויגזרו קופון. כלומר, הבנקים לא רק ימכרו ברווח את אחזקותיהם, אלא גם יגזרו דרך חברות החיתום שלהם עמלה שמנה על הובלת ההנפקה. למעשה, עלול להיווצר כאן מצב אבסורדי שכן כשצד אחד רוצה למכור וצד שני רוצה לקנות, לרוב אין מצב ששני הצדדים ירוויחו. שני הבנקים גם נהנו לאורך השנים מדיבידנד קבוע שחילקה סופר־פארם. במקרה של מכירה, לאומי צפוי לרשום רווח של 80 מיליון שקל על ההשקעה ודיסקונט רווח של 30 מיליון שקל. מבחינת סופר־פארם יש כמובן חשיבות לכך שהגופים המוסדיים יביעו אמון בזרוע המפיצה, מה שנותן את העדיפות ללידר לקחת את ההובלה.

 

העסקה הקודמת פוצצה

כבר לפני שלוש שנים החלו הבנקים בניסיונות למכור את מניותיהם בסופר־פארם שהיא בין האחזקות הוותיקות בתיק ההשקעות שלהם. הרצון הזה הוביל בסוף 2017 למגעים אינטנסיביים עם קרן ההשקעות הבינלאומית CVC, שתכננה לרכוש 40% ממניות הרשת תמורת 760 מיליון שקל – לפי שווי של 1.9-1.7 מיליארד שקל. במסגרת אותה עסקה לאומי ודיסקונט היו אמורים למכור את מלוא אחזקותיהם ברשת.

 

קופלר, שהיה מוכן אז להכניס שותף בעל ערך אסטרטגי לסופר־פארם, תכנן למכור 15% ממניות החברה. מבחינתו, הערך במקרה של CVC היה פעילותה בפולין, שם פעילה גם סופר־פארם. אלא שהמגעים לחתימה על ההסכם התפוצצו ברגע האחרון, לאחר שקופלר סירב להעניק לקרן כמה סמכויות שדרשה. או אז נוצר קרע בין קופלר לשותפיו הוותיקים, והבנקים בחנו אז אפשרות לחפש לבד קונים לאחזקותיהם. קופלר, שעד לאחרונה לא התלהב מרעיון ההנפקה, מוכן כיום לקבל אותה, כנראה לאחר התייעצות עם מקורביו בחברה והמנכ"ל ניצן לביא. אלא שכמי שנשאר כמשקיע אסטרטגי בחברה, להבדיל מהבנקים המוכרים, הוא רוצה לשלוט בהליך המכירה, מה שמטה את הכף לטובת ההובלה של לידר דווקא.

 

האחזקה של קופלר תדולל

עדיין לא ברור אם קופלר עצמו ימכור חלק ממניותיו בהנפקת סופר־פארם. המהלך יכלול, כנראה, הנפקה של מניות חדשות תמורת הזרמת הון לחברה בהיקף של 200-100 מיליון שקל וידלל את אחזקתו של קופלר, אך גם יאפשר לרשת להיכנס למדינות חדשות ואולי גם לתחומי פעילות חדשים בישראל. עם זאת, לצד חלופת ההנפקה, טרם נפסלה האפשרות לאתר קונה אסטרטגי לאחזקות הבנקים.

 

 צילום: אסף עברון

 

סופר־פארם, שהיא החברה החזקה ביותר בשוק הטואלטיקה והפארם בישראל, מעסיקה בישראל 8,000 עובדים ומפעילה 243 סניפים. בנוסף, היא מעסיקה בחו"ל עוד 2,800 עובדים, באמצעות 75 סניפים בפולין ועוד עשרה סניפים בסין. הכנסות החברה מהפעילות בישראל מוערכות ב־5 מיליארד שקל בשנה וההכנסות מפולין ב־800 מיליון שקל. ה־EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) של רשת הפארם מוערך ב־250 מיליון שקל בשנה.

 

בשנים האחרונות סופר־פארם ניצבת בפני אתגרים לא פשוטים ובראשם התחרות מצד שופרסל, שרכשה את רשת ניו־פארם המתחרה והשיקה במקומה את המותג החדש Be פארם. לצד זאת, גם מהלכים של הממשלה להורדת יוקר המחיה מקשים על פעילות הרשת. מדובר, בין היתר, במהלכים להגבלת הסדרי בלעדיות של הרשתות הגדולות במרכזים מסחריים, קידום חוק שקיפות מחירים ושינוי חוק ההגבלים העסקיים, כך שיאפשר להגדיר גופים עסקיים כבעלי כוח שוק גם במקרים שבהם אינם מונופול. מהלכים אלה מנסים להוריד את מחירי הפארם לאורך כל השרשרת – היצרנים, היבואנים הבלעדיים והרשתות.

 

מסופר־פארם נמסר בתגובה: "סופר־פארם עדיין בוחנת את האפשרויות העסקיות ובכללן גם הנפקה. כיוון שלא התקבלה עדיין החלטה, ודאי שלא נבחרו חתמים"

בטל שלח
    לכל התגובות
    x