$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

חברות הביטוח רוצות לחלוק מערכת מחשוב, במגדל מסתייגים

החברות בענף רוצות לקדם את מערכות המחשוב המיושנות שלהן, בעוד במגדל, שמחזיקה במערכת מתקדמת, חוששים לאבד את היתרון התחרותי

רחלי בינדמן 08:2923.07.18

חברות הביטוח רוצות להקים פעילות משותפת, אלא שיש מי שלא רוצה לקחת חלק בחגיגה. ל"כלכליסט" נודע כי מנהלי חברות הביטוח פנו לרשות שוק ההון בבקשה כי תאפשר להן לרכוש במשותף שירותי מחשוב מקבוצת טאטא, ענקית הטכנולוגיה ההודית, המספקת מערכות מחשוב לחלק מהבנקים הגדולים בישראל. 

המהלך מגיע בהמשך לסיור שעשתה טאטא לפני כחודשיים לחברות במשרדיה בלונדון, לצורך הצגת המערכות שלה. בסיור נכחו נציגים מחברות הביטוח הראל, כלל ביטוח, הפניקס, מנורה ומגדל. ל"כלכליסט" נודע כי במגדל - מחברות הביטוח הבודדות שמחזיקות כבר היום במערכת מחשוב מתקדמת - לא מרגישים צורך במערכת חדשה, ולא רוצים לוותר על היתרון התחרותי מול חברות הביטוח האחרות. לכן ספק אם במגדל ייתנו יד למהלך.

 

חברות הביטוח נדרשות לשדרג את מערכות הליבה הטכנולוגיות שלהן, במיוחד בתחום ביטוחי המנהלים הוותיקים, שבו בולט אי־סדר בכל הנוגע לשיוך הכספים לחוסכים. מערכת הליבה אמונה על ההפקה, הגבייה והשיוך של פוליסות ביטוחי המנהלים. מערכות המחשוב הישנות ושיטות העבודה המיושנות בחברות הביטוח גררו כאוס ארוך שנים בשיוך מיליארדי שקלים של כספי העמיתים בביטוחי המנהלים לחשבונותיהם.

 

זה כמה שנים מנסים ברשות שוק ההון לטפל בבעיה זו. ברשות אף הורו לחברות הביטוח ולמעסיקים להתחיל לדווח על הפרשות המעסיק בפרוטוקול אחיד, שיבטיח כי החברות יבצעו את ההפרשות לעובד בהתאם לתנאי הפוליסה ולהסכם מול המעסיק. אלא שבפועל, מכיוון שיש לא פעם פערים בין הדיווחים של המעסיק בפרוטוקול לבין תנאי הפוליסה לחברות הביטוח, קשה לשייך את הכספים. אלה נותרים בחשבונות מעבר עד קבלת הנחיות מרשות שוק ההון.

 

הבלגן היה גדול יותר לפני כניסת הרשות לתמונה. חברות הביטוח היו פשוט משייכות את הסכומים המופקדים לרכיב החיסכון ולביטוח על דעת עצמן, בעוד הוראות המעסיק לא היו ברורות.

 

ברשות שוק ההון ערכו באחרונה ביקורות בגופים סביב הנושא ואף שכרו שירותיו של יועץ, אבי אייכלר, שאמור למצוא פתרון לבעיה הקשה הזו. הבעיה יוצרת סכנה של תביעות ייצוגיות נגד חברות הביטוח. מנהלי החברות מבינים כי עליהם לשדרג את מערכות הליבה, אך העלות של רכישת מערכת כזו עבור כל חברה בנפרד מגיעה למאות מיליוני שקלים. לכן, כמה ממנהלי חברות הביטוח הציעו לרשות להקים גוף מאוחד, מעין לשכת שירות בבעלות כל חברות הענף, שעבורו תבנה טאטא מערכת ליבה אחת. כל חברה תוכל להשתמש בה, תוך ביצוע התאמות נדרשות, וכך להשיג חיסכון משמעותי.

 

ברשות טרם נתנו אישור למהלך אבל רואים אותו בעין יפה, מתוך רצון לחסוך לחברות הביטוח הוצאות שמטבע הדברים יגולגלו על המבוטחים, לפחות בחלקן.

לחברות הביטוח יש כבר היום שיתוף פעולה ארוך שנים, אם כי הוא נכפה עליהן על ידי הרגולטור. מדובר באחזקתן המשותפת בחברת הפול, תאגיד ביטוח שמתחייב לבטח בביטוח רכב חובה נהגים שלא מקבלים ביטוח בחברות הביטוח המסורתיות, כמו אופנוענים ונהגים עם היסטוריית תאונות.

 

מרכז שירותים של טאטא מרכז שירותים של טאטא צילום: בלומברג

בטל שלח
    לכל התגובות
    x