שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בורסת ת"א

ראיון כלכליסט

מנכ"ל מנועי בית שמש: "יש לנו בית כנסת ואוכל שיעמוד בדרישות לשילוב חרדים במפעל"

יצרנית החלקים ומשפצת מנועי הסילון הגדילה בשנתיים האחרונות את צבר ההזמנות שלה פי שישה ל־1.25 מיליארד דולר, על רקע תחזיות להכפלת צי המטוסים בעולם בתוך 15 שנים. ההיערכות מחייבת את המנכ"ל רם דרורי, שמונה בעקבות רכישת השליטה בידי קרן פימי, למצוא עובדים לרצפת הייצור — מקצוע פחות אטרקטיבי בימינו. "הכנסנו יד עמוק לכיס והקמנו סדנאות הכשרה לאוכלוסיה שגרה ממש כאן בבית שמש — מעבר לכביש", הוא אומר בראיון ראשון שלו בתפקיד

חזי שטרנליכט 14:5404.07.18

אחת האסוציאציות שמעלה השם מנועי בית שמש היא של חברה תעשייתית אפורה, אי שם בהרי ירושלים, קבורה בפריפריה התודעתית של הבורסה כבעלת שווי תלת־ספרתי נמוך (כ־702 מיליון שקל) - אם לא גרוע מזה.

 

מה דעתך על מניית בית שמש:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

 

זקני שוק ההון עוד זוכרים את ההפגנות הכואבות והצמיגים השרופים בפתח המפעל, אחרי גלי הפיטורים בסוף שנות השמונים, בעקבות ביטול פרויקט מטוס הלביא. למנועי בית שמש, כמו לחברות תעשייה וגם הייטק לא מעטות בישראל, יש שורשים היסטוריים עמוק באמברגו של ממשלת צרפת על מכירת נשק לישראל - אמברגו שבטווח הארוך מאוד עשה רק טוב לכלכלה הישראלית.

 

הפגנות העובדים במנועי בית שמש בשנות השמונים הפגנות העובדים במנועי בית שמש בשנות השמונים צילום: דוד רובינגר

 

 

אבל היסטוריה לחוד ומציאות לחוד. השינויים במנועי בית שמש בתקופה האחרונה הזניקו את המניה בכ־66% בתוך שנה והובילו אותה בימים אלה לסף הכניסה למדד ת"א־125. הקרב מול כמה מתחרות על כרטיס הכניסה ייקבע, כנראה, בפוטו־פיניש. מנכ"ל החברה מאפריל 2017 הוא רם דרורי, ושיחת השוק היא הראיון הראשון שלו בתפקיד. בתקופת כהונתו הקצרה הלך וצמח צבר ההזמנות של החברה במהירות, ונראה כי קרן פימי חרגה ממנהגה כשהשקיעה בה (43%). זאת מאחר שלא מדובר הפעם במצב משברי שיש לטפל בו כדי לאושש חברה, אלא בהזדמנות לשוק עם ביקושים לוהטים וחסמי כניסה גבוהים. 

"פימי נכנסה למנועי בית שמש ב־2016", אומר דרורי (51), "והביאה איתה אמירה: נכנס לחברה בעל בית. לפימי יש מוניטין, וזו הצהרה על כך שאנחנו מסתכלים קדימה ולמעלה. אחרי כניסת הקרן היה חילופי מנכ"לים, שבמסגרתם החלפתי את אבנר שחם, שכיהן 25 שנה ונמנה עם הבעלים. היה צריך לנהל את השינוי. מדובר בחברה שמעסיקה 600 עובדים, ומתוכם כ־70 עם ותק של יותר מ־40 שנה. מספר העובד של אחד מהם הוא משנת ההקמה של מנועי בית שמש, שבדיוק חגגה 50 שנים".

 

כשאושרו תנאי העסקתו של דרורי, בחריגה ממדיניות התגמול של מנועי בית שמש, היו שהרימו גבה בשוק ההון. אך המלצת אנטרופי לתמוך בתנאים היא שהובילה לאישורם לבסוף. מאז המינוי של דרורי נמצאת מנועי בית שמש בהרחבה מהירה של הסכמי המסגרת שלה. בחודש שעבר דיווחה על הרחבת הסכם עם יצרנית מנועים מספרד ב־71 מיליון דולר, לאספקה של מוצרים בהיקף של 170 מיליון דולר עד שנת 2029. מדובר בהרחבה שלישית של ההסכם בתוך פחות משנתיים.

 

לפני כתשעה חודשים דיווחה החברה על הרחבה משמעותית של הסכם המסגרת עם חברת פראט אנד וויטני. מנועי בית שמש תספק פריטים חדשים ליצרנית המנועים הענקית בהיקף של 630 מיליון דולר עד שנת 2026, ומדובר בהרחבה מהסכם מסגרת של כ־530 מיליון דולר, שגם הוא הורחב מספר פעמים קודם לכן בתקופה לא ארוכה.

 

רם דרורי
רם דרורי צילום: עמית שאבי

 

איך מנהלים את השינוי, ממנהל מיתולוגי למנהל מבחוץ?

"אני לא מסתכל אחורה. חלק מהדברים נעשו מצוין, וחלקים אחרים נעשו אחרת. מבחינתי, התחלף מנכ"ל אז המצב השתנה. הורים אי אפשר להחליף, אבל בחברה הורים מתחלפים מדי פעם, ואת השינוי צריך לנהל מול העובדים והלקוחות".

 

איך קיבלו העובדים את פימי?

"בסך הכל התהליך התקבל בברכה. גם פימי וגם הכניסה שלי. נוצר שיח חיובי מאוד, במטרה לבנות תוכנית עבודה, שמציגה כיוון ברור של צמיחה".

 

"האופי הישראלי של 'יהיה בסדר' לא עובד פה. צריך להיות פדנטי"

 

למנועי בית שמש שני תחומי פעילות עיקריים - ייצור חלקי מנועים למטוסים ומגזר המנועים. "ייצור החלקים", מסביר דרורי, "כרוך בתהליכים מדויקים ומורכבים במתכות קשות מאוד לעיבוד. נדרש כאן דיוק שלא קיים כמעט בתעשיות אחרות. מנוע הסילון מורכב מאלפי פריטים, שחלקם קריטיים לתפקודו. החלקים הנעים, כמו דיסקים ולהבים - שנמצאים בסביבה החמה מאוד של המנוע - שם נמצאת מנועי בית שמש. במגזר המנועים אנחנו מבצעים תחזוקה או אוברול כולל למנועי סילון. בתחום הזה הכל כפוף לרגולציה קפדנית, אך יש פה אתגר תרבותי. האופי הישראלי בנוסח 'יהיה בסדר, לא משנה החלק - נחליף אחד באחר', לא עובד פה. צריך להיות פדנטי, עם משמעת ואחריות. כשמגיע אלינו מנוע הוא מפורק לרמת הבורג. מבקר שחותם על מנוע, חתום למעשה על חיי אדם. אם חס וחלילה יקרה למנוע משהו באוויר, זו אחריות מטורפת. טיפול במנוע יכול לקחת 3–4 חודשים".

 

תן דוגמה לדרישות ההסמכה, שאתם מחויבים להן.

"למשל, אם מכונה לייצור חלק מסוים הועתקה 20 מטר הצידה במפעל, צריך לבצע את כל הליך ההסמכה מחדש, כי ייתכן שהתנאים לייצורו השתנו. בראש הישראלי, מה קרה? כולה הזזת את המכונה ב־20 מטר. אבל בתחום הזה, אם לא תחנך את הארגון שיש הנחיה וחייבים לפעול על פיה - פשוט תיפול. והנה עוד דוגמה, שקשורה במיקרוסקופ. לפעמים מגיע אליי תצלום של חלק עם שבב, ורואים שהוא פגום. מדובר בהגדלה פי 1,000 של השבב, כי בעין רגילה הוא נראה מושלם. הנטייה שלנו היא להגיד, 'מה עושים עניין מכזה דבר?', אבל בתחום שלנו חייבים לטפל בזה".

 

מה גרם לזינוק בפעילות שלכם?

"לפי התחזיות של בואינג ואיירבוס, שמתבססות בחלקן על צבר הזמנות ל־15–10 שנים קדימה, שוק התעופה צומח בקצב של 4% בשנה. כיום מדברים על הכפלת צי המטוסים בעולם בתקופה הזו ועל החלפת כ־80% מהצי הקיים, וזה דבר שעולם התעופה טרם חווה. מטוסים הם המוצר עם מחזור החיים הכי ארוך שיש, אפילו עד 40 שנה. את מטוסי הבואינג 747, הג'מבו המפורסם, שעלו על פס הייצור בתחילת שנות השבעים, הורידו ממנו רק לפני כשנה, ובארבע השנים האחרונות נכנס הדור הבא של מטוסים ומנועים, למשל הדרימליינר. אלה מטוסים קלים יותר, חסכוניים יותר ופחות מרעישים ומזהמים".

 

איפה מנועי בית שמש נכנסת בסיפור הזה?

"בתוך פרק זמן קצר השיקו יצרני המנועים דור חדש, והכניסה לפעילות הזו קשה ומורכבת. צריך להצטייד בחוזים לטווח של 10–12 שנים מול ספקים, שיכולים להתחייב ל־10 שנים ומוכנים להשקיע. צריך ללכת יחד עם הלקוחות ולעבור תהליך הסמכה ארוך ומתיש. המנועים החדשים דורשים רמות דיוק גבוהות יותר ועבודה עם מתכות קשות יותר לעיבוד. לא כולם יכולים לעמוד בכך מבחינה טכנולוגית - וזה מייצר לנו הזדמנות גדולה. בדיוק לתוך הדבר הזה נכנסנו פימי ואני, בעיתוי נכון מבחינת החברה והשוק. מדצמבר 2015 עד למרץ 2018 הגדלנו את צבר ההזמנות במיליארד דולר - לא ממיליארד אחד לשני מיליארד דולר, אלא מ־200 מיליון דולר ל־1.25 מיליארד דולר - וזה גיים צ'יינג'ר (משנה משחק - ח"ש) מבחינת החברה, ומחייב את מנועי בית שמש להיערך לצמיחה".

 

"הבנו שאנחנו צריכים עובדים, אז הקמנו בית ספר להכשרת עובדים"

 

לדברי דרורי, מנועי בית שמש ביצעה עם בעלת השליטה פימי את ההיערכות הפיננסית הנדרשת לפי מה שנראה כמו "שיטת פימי". גיוס של 45 מיליון דולר, 40 מיליון דולר בהנפקת זכויות והזרמה של 5 מיליון דולר נוספים בהנפקה מפימי. בכסף נעשה שימוש תוך שמנועי בית שמש מנוהלת במינוף נמוך מאוד. כלומר שמירה על חברה נקייה מאג"ח, שעלולות לסבך אותה תזרימית.

 

"מעבר להזמנת מכונות נוספות, שזה החלק הקל", מסביר דרורי את ההיערכות, "צריך להפעיל את הארגון. הוא צריך להיות מסוגל להוציא לפועל את החוזה שקיבלת ולספק חלקים למשך 20 שנה עם אפס תקלות ובזמן. זה אתגר ענק, שנוגע גם לתהליכים הארגוניים עצמם. הדור הצעיר לא ממהר לרכוש מקצוע שכרוך בעבודה על רצפת הייצור, זאת אף שבאולמות הייצור העכשויים משתמשים בטכנולוגיות הכי מתקדמות שיש. ועם הדבר הזה היינו צריכים להתמודד.

 

אני לא אחד שיושב על הגדר ומקטר שמגיע לי, כי לא אכלו ולא שתו לי. הבנו שיש חוזים ושאנחנו צריכים עובדים, אז הקמנו בית ספר להכשרת עובדים חדשים, שגם ייתן מענה להכשרות פנימיות בחברה. המודל הזה הוא ייחודי, ואנחנו משקיעים בו הרבה כסף בשיתוף פעולה עם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. אנחנו משתפים פעולה גם עם מכללת עתיד. המדינה יודעת להעמיד תקציבים במקומות מסוימים, אך ברמה מוגבלת, וצריך לדעת איך להיפגש נכון עם הגורמים, כדי לצלוח את התהליכים הבירוקרטיים. משרד העבודה אמנם משתתף, אבל החברה הכניסה את היד עמוק מאוד לכיס ומשקיעה בסדנאות ההכשרה. בסדנה יש מכונות מהמתקדמות ביותר שיש, שאנחנו רכשנו. גייסנו גם שותפים מהתעשייה, שנרתמו ורואים בכך משימה לאומית".

 

ישי דוידי, מנכ"ל שותף בקרן פימי, בעלת השליטה במנועי בית שמש ישי דוידי, מנכ"ל שותף בקרן פימי, בעלת השליטה במנועי בית שמש צילום: אוראל כהן

איפה ממוקם בית הספר החדש?

"רציתי שהמשתתפים ינשמו את אוויר מפעל הייצור, אז הקמנו קומת גלריה בתוכו. המטרה היא שתספוג את האווירה של מפעל תעופתי ותקבל מוטיבציה לסיים את הקורס ולהתחיל לעבוד. אנחנו בתהליכי הקמת התשתית ובניית תוכנית הלימודים, והקורסים הראשונים יתחילו בספטמבר־אוקטובר".

 

איפה מצאתם את התלמידים המתאימים?

"זה באמת בין האתגרים הגדולים שלנו. אחת האוכלוסיות שאיתרנו היא החרדית, והיא גרה ממש כאן בבית שמש - מעבר לכביש. התחלנו במהלך, שמבחינתי הוא מטרה, לשלב שיעור לא מבוטל מהמגזר החרדי במעגל התלמידים והמועמדים להיכלל בשוק העבודה. אני עושה זאת לא רק בכובע של מנכ"ל חברה, שיש לה צרכים ונוצרה לה ההזדמנות, אלא גם כאזרח שאכפת לו לשלב אוכלוסיה במעגל העבודה. זה מייצר מצב נפלא של Win-Win".

 

שילוב עובדים חרדים ייאלץ אתכם לגשר על פערים.

"אנחנו בדיאלוג עם הקהילה. יש גשרים לחצות, אבל אנחנו פתוחים לגמרי לבצע את ההתאמות הנדרשות ולייצר את הסביבה שתאפשר את השילוב האוכלוסיה הזו בעבודה. יש לנו בית כנסת במפעל, ויש אוכל שיעמוד בדרישות. אני אופטימי בנושא, אבל בסוף צריך גם לחצות את האוקיינוס".

 

"בעבר היה צריך לומר בשקט שאתה מישראל. היום יש במה להתגאות"

 

לפני מנועי בית שמש כיהן דרורי במשך 8 שנים כמנכ"ל ארקל אוטומוטיב - חברה־בת של קבוצת רבל, העוסקת בייצור מערכות שחרור לחץ למכלי דלק במכוניות. "ניהלתי חברה גלובלית, וזה הבדל ענקי. בתעשיית הרכב אי אפשר לעכב את קו ההרכבה. עולם התעופה עובד בטווחים הרבה יותר ארוכים, משום שהבטיחות והבקרה הם מעל הכל".

 

 

 

דרורי, נשוי + 2 ומתגורר בהרצליה. הוא חובב אקסטרים - ובעיקר רכיבה על אופני הרים. באחרונה רכב את כל חוצה ישראל, 900 ק"מ בשטח במשך 6 ימים. "אני משלב כך שני עולמות", הוא מסביר, "ובשניהם אתה מגיע עד הקצה ושואל את עצמך מה עושים. כך זה בספורט האינטנסיבי, וזה קורה לי גם כמנהל, משום שיש קשיים שצריך לנהל נכון, וחשוב גם שהעובדים יידעו לעבור את הקשיים בצורה הנכונה".

 

כשאתה מגיע לתאגידי הענק, ליצרניות מנועי הסילון, יש בעיה עם זה שהחברה ישראלית?

"שום בעיה. שום דבר. להפך. היום אנחנו בקו אחד עם כל חברה אחרת. אנחנו לא צריכים להסתיר את הישראליות שלנו. בעבר היה צריך להגיד בשקט שאתה מישראל, היום אפשר להתגאות בכך — ויש במה להתגאות".

 

 

בואו לדבר על השוק בפורום ספונסר >> 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x