שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

חברת טראקס הישראלית־סינגפורית גייסה עוד 125 מיליון דולר לפי שווי של 850 מיליון דולר

החברה שמפתחת טכנולוגיית ראייה ממוחשבת וכלי אנליטיקה בענף הקמעונאות ומוצרי הצריכה גייסה עד כה 110 מיליון דולר. המשקיעה הגדול בסבב הנוכחי היא חברת ההשקעות הסינית הפרטית בויו קפיטל

גולן חזני 19:2001.07.18
לפני פחות משנתיים קיימה חברת טראקס (Trax) הישראלית־סינגפורית, פגישות עם גורמים מוסדיים ישראלים כשבדקה אפשרות להנפיק את החברה בבורסה הישראלית. הפגישות נערכו בספטמבר 2016, והשווי לפיו ביקשה החברה להנפיק היה כ-800 מיליון שקל (קצת יותר מ-200 מיליון דולר).

 

 

 

בדצמבר בוטלו התוכניות והחברה הסתפקה בגיוס פרטי. אלא של"כלכליסט" נודע כי בימים אלה השלימה החברה גיוס של 125 מיליון דולר – הגדול ביותר בתולדותיה, לפי שווי של כ-850 מיליון דולר. כלומר – פי 3.5 מהשווי לפני שנה וחצי. חלק מההשקעה נעשתה ברכישה של בעלי מניות ותיקים קטנים.

 

חברת טקראס פיתחה טכנולוגיית ניתוח של תמונות שמתקבלות מסמארטפונים ושמשמשת לייצור מודיעין עסקי ולשיפור ביצועים קמעונאיים.

 

המשקיע הגדול בסבב היא חברת ההשקעות הסינית הפרטית בויו קפיטל (Boyu Capital), מחברות ההשקעה הפרטיות הגדולות בסין, בעלת הון של מיליארדי דולרים שמשקיעה בתחומי הקמעונאות, שירותים פיננסים, בריאות וטכנולוגיה.

 

 

 

 

את בויו קפיטל, קרן הון סיכון שמנהלת 2 מיליארד דולר, ייסד ב -2010 זצ'ינג "אלווין" ג'יאנג - נכדו של נשיא סין לשעבר ומפלגת המפלגה הקומוניסטית ג'יאנג זמין שגם מנהל אותה. אחד המשקיעים הבולטים בקרן הוא המיליארד מהונג-קונג, לי-קה שינג, הבעלים של קבוצת האצ'יסון שהיתה בעלת שליטה בחברת התקשורת פרטנר ומי שתרם לפני שלוש שנים 140 מיליון דולר לטכניון. בין ההשקעות הבולטות של הקרן היתה השקעה בעליבאבא של ג'ק מא.

 

משקיע נוסף היא די.סי.תומסון (DC Thomson) חברת מדיה מהגדולות בבריטניה ואחת מהוצאות לאור הגדולות בממלכה המוציאה לאור של The Dundee Courier, The Evening Telegraph, The Sunday Post, Oor Wullie, The Broons.

 

 

לבחון היכן ממוקמים המתחרים

 

טראקס נוסדה ב־2010 על ידי יואל בר־אל ודרור פלדהיים שמשמש כיום כמנהל המסחרי הראשי של החברה. לחברה יש גם מרכז עסקי משמעותי בסינגפור, שבה חי בר־אל זה כ־20 שנה.

 

הטכנולוגיה של טקראס סוקרת מדי חודש יותר מ־8 מיליון תמונות שצולמו בחנויות באמצעות סמארטפונים וטאבלטים על ידי יותר ממיליון מבקרים, שבאמצעותן ניתן להפיק תובנות עסקיות ושיווקיות וכן לייצר מודיעין עסקי. כלומר, בעלי מותגים יכולים לעשות שימוש בטכנולוגיה של טקראס כדי לבחון כיצד המוצרים שלהם משתלבים בחנויות והיכן ממוקמים המתחרים שלהם. כיום לחברה יש לקוחות ב־50 מדינות.

 

מימין: דרור פלדהיים ויואל בר אל, מייסדי Trax מימין: דרור פלדהיים ויואל בר אל, מייסדי Trax

 

השימוש במוצר של טראקס מאפשר לספק בסופרמרקט למשל במקום לבדוק מלאי וסטטיסטיקות, לבצע זאת במדידה מהירה של שניות, באמצעות צילום ע"י סמארטפון של נקודות מידע.

 

החברה גייסה ביוני אשתקד 64 מיליון דולר. 50 מיליון דולר מתוכם הושקעו על ידי קרן ורבורג פינקוס האמריקאית, שהיתה משקיעה חדשה בחברה, בעוד יתרת הסכום הושקעה על ידי משקיעים קודמים, בהם קרן ברודפיק מאסטרס (BroadPeak Masters) הסינגפורית ובנק אינווסטק הדרום־אפריקאי.

 

ורבורג פינקוס מהווה גם לאחר הגיוס האחרון את בעלת המניות הגדולה בטראקס. ורבורג היא משקיעה ותיקה בישראל ובעבר החזיקה בחברת הצמיגים אליאנס ובחנה את רכישת כלל ביטוח. כיום היא בין המובילות לרכישת חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד.

 

גיוס של 360 מיליון דולר עד כה

 

הגיוס הנוכחי הוא החמישי של טראקס. סה"כ גייסה החברה עד היום 110 מיליון דולר וה-125 שגייסה עתה מגדילים הסכום ל-235 מיליון דולר לפי שווי של 850 מיליון דולר. ההערכות הן שמדובר בגיוס אחרון לפני הנפקה בבורסה בינלאומית, הונג קונג, סינגפור או נסדא"ק.

 

עם זאת, מדובר בצמיחה בשווי החברה שבגיוס הקודם עמד על 350-300 מיליון דולר. הצמיחה הזו מדרגת את טראקס בין 25 החברות הצומחות ביותר של פירמת רואי החשבון דלויט.

 

טראקס היא חברה פרטית אבל ההכנסות השנתיות שלה זינקו לכ-80 מיליון דולר בשנה בעוד שב-2017 עמדו על 40 מיליון דולר ושנה לפני כן על כ-20 מיליון דולר.

 

לעובדה שהגיוס הובל ע"י קרן השקעות סינית, היא בעלת משמעות רבה, שכן אחת המטרות האסטרטגיות של החברה היא להרחיב משמעותית את הפעילות בסין, בשל גודלה העצום של המדינה. סין מהווה כיום כ-10% מההכנסות של טראקס, ובחברה מקווים שהקשרים הקמעונאיים עם בויו קפיטל צפויים להזניק את המכירות.

 

בנוסף, טראקס חתמה לפני שנה על הסכם אסטרטגי משמעותי עם חברת נילסן העולמית. במסגרת ההסכם ישווקו שתי החברות קו מוצרים תחת מותג משותף. המוצרים יתבססו על טכנולוגיית הראייה הממוחשבת של טראקס בשילוב המידע שמתקבל מהמוצרים של נילסן על מכירות בקופות, והם מאפשרים ללקוחות לבצע מדידה וניטור של ביצועיהם העסקיים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x