$
בורסת ת"א

אל על סירבה לבטל הבלעדיות, ולקבע השווי - והעסקה עם ישראייר בוטלה

דרישות של ישראייר להסיר את הבלעידות של אל על במיזוג עימה, לצד סעיפים נוספים, הם שהביאו לפיצוץ עסקת המיזוג בין ישראייר וסאן דור

גולן חזני 12:3220.06.18

חברת אל על והחברה הבת סאן דור מוותרות על עסקת ישראייר: החברות מודיעות היום (ד') בדיווח לבורסה כי הן מבטלות את הערר שהגישו על החלטת רשות ההגבלים שלא לאשר את המיזוג. באל על טוענים כי דרישות של ישראייר להסיר את הבלעדיות במיזוג עימה, לצד סעיפים נוספים, הם שהביאו לפיצוץ עיסקת המיזוג.

הבוקר אמורים הצדדים לעסקה להתייצב בבית הדין להגבלים עסקיים ולהודיע לשופטת הממונה כי החליטו לסגת מהכוונה להגיש את הערעור. ההחלטה של אל על התקבלה לאחר שאי.די.בי תיירות, הבעלים של ישראייר, הודיעה לה כי בחנה את החלטת הרשות ונימוקיה והגיעה למסקנה כי לערעור אין סיכוי משמעותי. ישראייר נשלטת בידי אדוארדו אלשטיין, מנוהלת ע"י המנכ"ל אורי סירקיס לצד היו"ר גיורא ענבר. אל על מוחזקת בידי דדי בורוביץ' ותמי מוזס. 

 

במסגרת העסקה שבוטלה, עליה דווח בחודש יולי שעבר, אל על היתה אמורה לרכוש את ישראייר מאי די בי תיירות (מקבוצת אי.די.בי). מתווה העסקה קבע כי אי די בי תיירות היתה אמורה להעביר לסאן דור שבשליטת אל על את החזקותיה בישראייר, בתמורה ל25% ממניות החברה הממוזגת - אל על היתה אמורה להחזיק ב-75%. העסקה היתה כפופה לשורה של תנאים מתלים, בראשם האישור של רשות ההגבלים - שלא התקבל.

 

בחודש ינואר האחרון הודיעה רשות ההגבלים העסקיים כי היא דוחה את בקשת המיזוג האמורה. ההחלטה התקבלה על ידי מ"מ הממונה על ההגבלים עו"ד אורי שוורץ - הממונה מיכל הלפרין היתה מנועה מלטפל בנושא על פי הסדר ניגוד העניינים שלה. במרץ הגישו החברות ערר על ההחלטה - שכאמור עתה הן מותרות עליו. 

 

שוורץ נימק את החלטתו בכך שהמיזוג ימנע כל אפשרות לפעילות עצמאית של אל על בקווי התעופה לאילת, ויקבע את הדואופול של ישראייר וארקיע בטיסות לאילת. ברשות התרשמו שהסיכוי שאל על תחזור לטוס בקו זה גבוה, מאחר שבזמנו הופסקו הטיסות בטענה של אל על לבעיות בטיחות בשדה התעופה באילת, ובעיות אלה אמורות להיפתר עם סגירת השדה ומעבר הטיסות לאילת לשדה תעופה חדש בתמנע.

  

סיבה נוספת היא החששות מדחיקת מתחרים על ידי הפעילות הבינלאומית של החברה הממוזגת - בעקבות התלות המוחלטת של חברות התעופה הישראליות, בפרט של ארקיע, בשירותי אבטחת תעופה בחו"ל - שירותים הניתנים באופן בלעדי על ידי אל על.

  

מטוס סאן דור של אל על מטוס סאן דור של אל על צילום: wikimedia

 

אל על סירבה לבטל הבלעדיות, ולקבע השווי, והעיסקה בוטלה

כפי שפורסם בכלכליסט, דרשה ישראייר להסיר את סעיף הבלעדיות של אל על בהסכם המיזוג. דרישות נוספות של איי.די.בי שנידחו היו קיבוע השווי של ישראייר לעיסקה, הגבלת תקפות ההסכם עד סוף השנה וביטול מגבלות שהיו על ישראייר בזמן הערעור - ואשר נגעו לפיתוח העיסקי והאסטרטגי של החברה.

 

עד אמש עוד נערך מו"מ בין שתי החברות, בנסיון להגיע להסכמות אבל המו"מ לא צלח. באיי.די.בי טוענים גם כי ממילא הסיכוי לקבלת הערעור, כפי שנותח ע"י משפטני החברה, נראה נמוך.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x