$
שווקי חו"ל

יצרניות הרכב מחפשות מסלול אל המשקיעים

המכירות עולות, הרווח הנקי גבוה - אבל המשקיעים עדיין חוששים מהמניות של יצרניות הרכב הגלובליות. הסיבות המרכזיות לכך הן החידושים הטכנולוגיים בתעשיית הרכב - רכב אוטונומי ורכב חשמלי — והאפשרות שאנו בסוף מחזור עסקים של הענף

שמוליק קרפף 09:3625.04.18

השנה שחלפה היתה נהדרת ליצרניות הרכב הוותיקות. רובן המכריע הצליחו להציג צמיחה יפה — הן בשורת המכירות והן בשורת הרווח הנקי. עם הצמיחה ברווח הנקי, תפח גם תזרים המזומנים, שהגדיל את חלוקת ההון לבעלי המניות על ידי חלוקת דיבידנד ורכישה עצמית של מניות. 

היצרנית הגרמנית דיימלר, לדוגמה, רשמה ב־2017 צמיחה של 7% בהכנסות, ו־24% ברווח הנקי. במקביל לפרסום התוצאות הודיעה הנהלתה על עלייה של 12% בדיבידנד השנתי. גם יצרנית הרכב הצרפתית פיז'ו לא נותרה מאחור, ורשמה בשנה שעברה צמיחה של 12.9% בהכנסות, ועלייה של 23.4% ברווח התפעולי.

 

מפעל מותג הרכב בנטלי שבבעלות מרצדס מפעל מותג הרכב בנטלי שבבעלות מרצדס צילום: בלומברג

 

 

למרות הצמיחה המרשימה בהיקף הפעילות העסקית, המניות של יצרניות הרכב לא מתרוממות. משקיעים חוששים כיום מהשקעה במניות של יצרניות רכב גלובליות משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא השיח הטכנולוגי שתופס את מרכז הבמה - הרכב האוטונומי (AV) והרכב החשמלי (EV) תופסים מקום מרכזי יותר ויותר בשיח הציבורי. פיתוחים אלה מצליחים להסיט את תשומת לב המשקיעים מהרווח הנקי ומתזרים המזומנים של יצרניות הרכב המסורתיות.

 

בחזית הטכנולוגיה נמצאת טסלה, שמייצרת כותרות חדשות לבקרים, בשל הטכנולוגיה פורצת הדרך שלה בתחום הרכב החשמלי. עם זאת, החברה לא הצליחה להציג רווח נקי שנתי חיובי מאז הקמתה, וקצב שריפת המזומנים שלה הוא כ־1.5 מיליארד דולר בממוצע לשנה בחמש השנים האחרונות.

 

הסיבה השנייה לחששות המשקיעים מהענף היא אופיין המחזורי של יצרניות הרכב. חלק מהמשקיעים סבורים שאנו בסופו של מחזור עסקים. לפיכך הם חוששים שהצמיחה היפה במכירות של יצרניות הרכב מסמנת למעשה את תחילת הסוף. הפסימיות של המשקיעים כלפי הענף הביאה אותו להיסחר לפי תשע פעמים רווח שנתי נקי בממוצע בלבד (לפי המכפיל של CARZ, תעודת הסל על הענף) לעומת מדד המניות העולמי (MSCI World) הנסחר לפי 20 פעמים רווח שנתי נקי.

 

בהחלט ייתכן שחלק מחששות המשקיעים מוצדקים. עם זאת, חשוב לזכור שרווחי השיא שרושמות החברות אינם מבוססים על צמיחה בשורת ההכנסות בלבד, אלא גם על מהלכי התייעלות משמעותיים המתרחשים בחברות עצמן. בניגוד לעבר, כיום שורת המכירות מקבלת חשיבות משנית בלבד לצד הרווח הנקי שזוכה למרכז הבמה. בעקבות שנים של השקעות הוניות שלא נשאו פרי, יצרניות רכב רבות החלו ליישם משמעת תקציבית קפדנית. כפועל יוצא מכך, הרווח הנקי השתפר משמעותית ועמו תזרים המזומנים החופשי.

 

 

 

מבין יצרניות הרכב הגלובליות, בולטת לחיוב פיז'ו, וזאת משלוש סיבות עיקריות: מהלך התייעלות נושא פירות, מאזן פיננסי שמרני ותמחור זול. תחת ניהולו של קרלוס טבארס הכריזה החברה לפני כשנה על מהלך התייעלות. ההנהלה צופה שהוא יוביל לחיסכון בעלויות ייצור בהיקף של 700 יורו לרכב בממוצע ב־2018. מהלך זה כבר נתן את אותותיו והביא לכך שהחברה הציגה ב־2017 שולי רווח תפעולי של 7.1% לעומת 6% בלבד ב־2016.

 

בנוסף, פיז'ו מצליחה לשמור על מאזן פיננסי שמרני. באופן מסורתי, יצרניות הרכב הגלובליות מאופיינות ברמת מינוף משמעותית ביותר בשילוב עם כרית מזומנים מצומצמת. לשם המחשה, לג'נרל מוטורס ולדיימלר יש חוב נטו (בניכוי מזומן) של 71 מיליארד דולר ו־80 מיליארד יורו, בהתאמה. זו הסיבה העיקרית לכך שבסביבה כלכלית מאתגרת, כמו משבר 2008, מניות יצרניות הרכב יורדות בשיעור חד יותר לעומת המדדים המובילים. אך זה לא המצב בפיז'ו. היצרנית הצרפתית מחזיקה בכרית מזומנים של כ־13.5 מיליארד יורו לעומת חוב של כ־7.5 מיליארד יורו בלבד - דבר שהופך אותה ליצרנית עם המאזן הפיננסי השמרני בעולם.

 

למרות מהלכי ההתייעלות ולמרות המאזן הפיננסי השמרני, נסחרת מניית פיז'ו לפי פעמיים רווח תזרימי בלבד לרווחי 2018, זאת בהשוואה ליצרניות הרכב האירופיות ב.מ.וו ורנו הנסחרות לפי פי 5.5 מהרווח תזרימי ופי 3.5 מהרווח תזרימי בהתאמה.

 

Daimler (סימול: DAI GR)

 

יצרנית רכב גרמנית עם שווי שוק של 73 מיליארד יורו, המעסיקה כ־290 אלף עובדים בעולם. לחברה שני מגזרי פעילות: רכב ושירותים פיננסיים. היא מייצרת מכוניות יוקרה וכלי רכב מסחריים תחת המותגים מרצדס בנץ ודיימלר. ב־2017 ייצרה החברה הכנסות של 164 מיליארד יורו ורווח נקי של 10.1 מיליארד יורו. מנייתה נסחרת בגרמניה ותשואת הדיבידנד שלה היא 5.5%.

 

Volkswagen (סימול: VW GR)

 

יצרנית הרכב המובילה באירופה במונחי מכירות, עם שווי שוק של 87 מיליארד יורו, המעסיקה כ־640 אלף עובדים בעולם. היא מפתחת, מייצרת ומפיצה כלי רכב תחת המותגים פולקסווגן, אאודי, סקודה, סיאט, סקניה, מאן, בנטלי ופורשה. ב־2017 ייצרה הכנסות של 230 מיליארד יורו ורווח נקי של 14.7 מיליארד יורו. מנייתה נסחרת בגרמניה ותשואת הדיבידנד שלה היא 2.2%.

 

Peugeot (סימול: UG FP)

 

יצרנית הרכב פיז'ו היא השנייה באירופה במונחי מכירות אחרי פולקסווגן. החברה מייצרת, משווקת ומוכרת כלי רכב, חלקם תחת המותגים פיז'ו, סיטרואן ואופל. היא מעסיקה 196 אלף עובדים בעולם ובעלת שווי שוק מצרפי של כ־18 מיליארד יורו. ב־2017 ייצרה פיז'ו הכנסות של 65 מיליארד יורו ורווח נקי של 2.5 מיליארד יורו. מנייתה נסחרת בצרפת ותשואת הדיבידנד שלה היא 2.6%.

 

השורה התחתונה: יצרניות הרכב הוותיקות הן השקעה מעניינת. העלייה במכירות ומהלכי התייעלות ישפרו את שולי הרווח התפעולי, ויגדילו דיבידנד

 

הכותב הוא אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x