$
מרכזי קניות

הקניונים בארה״ב מתרוקנים, מה זה עשה למרכזי הקניות הפתוחים?

הקניונים, המשתרעים על שטחים אדירים, סובלים מהמשבר המכה בעיקר ברשתות הביגוד וההנעלה, בעוד מרכזי הקניות הפתוחים המסתמכים על ספקי שירותים כמו בתי קפה, מספרות וניקוי יבש, נהנים מביקורים יומיומיים של התושבים הסמוכים

הילה כהן 13:0606.03.18

כותרות העיתונים מספרות לנו שבכל העולם, בדגש על ארה"ב, קמעונאיות רבות נקלעות לקשיים – בעיקר בתחומי הביגוד וההנעלה. המכירות שלהן במגמת ירידה, מה שגורם לחלק מהן להאט את קצב פתיחת הסניפים החדשים, לסגור סניפים קיימים, או אפילו לקרוס עד כדי פשיטת רגל. הנפגעים הישירים מכך הם הקניונים – וברשת מסתובבים תצלומים רבים המציגים קניונים משגשגים לשעבר, שכיום הם נטושים וחרבים.

 

קיראו עוד בנושא:

הנתונים והמספרים שלא הכרתם - מרכזי הקניות הפתוחים בארה"ב

 

ואולם, בארה"ב פועלים כ-115 אלף מרכזי קניות פתוחים, ועוד עשרות אלפי מתחמי מסחר עירוניים מסוגים שונים אשר נהנים משגשוג וצמיחה, לעומת 1,040 קניונים בלבד(כ-0.5% ממרכזי הקניות בארה"ב) שסובלים בשנים האחרונות מחולשה. על פי הערכות,מספרם של הקניונים צפוי להמשיך להצטמצם בכ-15% עד 20% עד 2024, בעוד שהמרכזים המסחריים הפתוחים ימשיכו להתחזק על חשבונם.

 

אחד ההבדלים העיקריים בין הסוגים השונים של מתחמי מסחר בארה"ב הוא הגודל. הקניונים תפחו לממדים מפלצתיים כמעט, כשקניון אמריקאי ממוצע משתרע על 70 עד 80 אלף מ"ר – בערך פי ארבעה משטחו של קניון רמת אביב.

 

הגודל האדיר הזה מכריח את הנהלות הקניונים לרדוף באופן מתמיד אחרי עוד ועוד שוכרים, שימלאו את המספר הרב של החנויות וישלמו שכר דירה. אם מוסיפים לכך את התחלופה הטבעית של החנויות, מתברר שקשה מאוד לשמור על הקניונים בתפוסה מלאה. במרכז מסחרי שכונתי בארה"ב, לעומת זאת, השטח המסחרי הממוצע הוא 10עד 12 אלף מ"ר –סדר הגודל של מרכז שוסטר, מתחם הקניות הוותיק והמשגשג הפועל ברמת אביב.

  

מרכז קניות שכונתי פתוח – קטן ובעל שימוש יום-יומי מרכז קניות שכונתי פתוח – קטן ובעל שימוש יום-יומי צילום: יח"צ

 

עוד הבדל מכריע, לרעת הקניונים, הוא עלות הבנייה והתחזוקה השוטפת. בקניונים העלות היא אדירה, לא רק בשל השטח העצום, אלא גם בגלל אופי המבנה – הכולל קירוי, לא פעם גג שקוף יקר במיוחד; מעליות ומדרגות נעות הדורשות חשמל רב וטיפולי תחזוקה תכופים; מיזוג אוויר על פני שטח גדול במיוחד; ריצוף מפואר; תאורה הדולקת במשך כל שעות הפעילות; ועוד ועוד. כל אלה מתבטאים גם בשכר דירה ודמי ניהול גבוהים. המרכזים המסחריים הפתוחים, מעצם טבעם, לא נזקקים לכל אלה – ולכן זולים הרבה יותר להקמה ולתפעול.

 

מכל הסיבות האלה, בקניונים דמי הניהול ושכר הדירה שמשלמים השוכרים גבוהים הרבה יותר מאשר במרכזי הקניות, בפערים שמגיעים עד 200% ואפילו 300%.

 

קניון אמריקאי – שטח ענק פרוש על מספר קומות קניון אמריקאי – שטח ענק פרוש על מספר קומות צילום: יח"צ

 

אלוהי הפרטים הקטנים

גם תמהיל החנויות שונה. בקניונים, רוב החנויות מתמקדות בביגוד, הנעלה ואביזרי אופנה, ואילו במרכזי הקניות יש חנויות רבות המספקות שירותים, לאו דווקא מוצרים – כמו בתי קפה, מסעדות,מכוני כושר, מספרות, מכוני ספא ויופי, מכבסות ועוד. כך, בעוד שלקניון מגיעים פעם בכמה שבועות (או חודשים) כדי לרכוש בגדים לעונה החדשה או לאירוע, הרי שאת מרכזי הקניות פוקדים האמריקאים לעתים תכופות הרבה יותר – כמה פעמים בשבוע, ולעתים מדי יום.

 

בהקשר לכך, מעניין לציין כי המשבר בענף הקמעונות פוגע בעיקר ברשתות מתחום האופנה וההנעלה המהוות כ-60% מכלל החנויות המצויות בתהליך של פשיטת רגל, לפי נתוני חברת הנדל"ן Cushman & Wakefield. בנוסף, לא מעט מהרשתות הנמצאות בקשיים כעת לא הגיעו למצב זה רק בשל תנאי שוק אובייקטיביים, כמו למשל ירידה בצריכה הפרטית. למעשה, כ-70% מהן הופעלו בידי קרנות השקעה פרטיות, שבמקרים רבים רכשו אותן בלי שהיה להן את הידע והניסיון המתאימים לפעולה בענף מאתגר זה, העמיסו חוב גדול על החברה – ולבסוף היא לא יכלה לעמוד בהתחייבויות שלה, כך שהגיעה למצב של פשיטת רגל ( Toys R Usלדוגמה).

 

הודות לתמהיל החנויות בהם, הכולל רק מעט חנויות אופנה והנעלה, וכן מסיבות נוספות שמנינו כאן, המשבר הנוכחי בענף הקמעונות בארה"ב כמעט לא נגע במרכזי המסחר העירוניים, ובכל מקרה, מומחים מעריכים כי השיא של גל סגירת החנויות ופשיטות הרגל כבר מאחורינו, וכעת מתחילה מגמת התייצבות.

 

למעשה, מרכזי הקניות פועלים לשינוי תמהיל השוכרים שלהם, במטרה להרחיב את הבסיס האיתן שלהם. בעוד שרשתות האופנה סוגרות חנויות, שוכרים שעיקר עיסוקם הוא מתן שירות, כמו מסעדות, בתי קפה, אולמות קולנוע, מוקדי רפואה וחנויות דיסקאונט, ממשיכים לצמוח ולהתרחב – ובמרכזי הקניות מקבלים אותם בברכה.כך למשל, רשת הענק "Dollar Tree", המוכרת אלפי מוצרים בדולר אחד בלבד, ומפעילה כ-15 אלף חנויות.הרשת אולי מוכרת בדולר, אבל השווי שלה כבר הגיע ל-25 מיליארד דולר.

 

בארה"ב מרבים לומר שאלוהים מצוי בפרטים הקטנים, ובענף הקמעונות, מתורגמת אמרה זו למשפט "retail is detail". במילים אחרות, מי שרוצה להרוויח ממכירת מוצרים צריך לתת להם ערך מוסף משמעותי כדי שיוכל לגבות מחיר גבוה מספיק כך שייצור לו רווח, וכל תזוזה אפילו קטנה בסעיפי ההוצאות או ההכנסות יכולה להיות מאד משמעותית לשורה התחתונה. בענף השירותים, קל יותר להעניק את אותו ערך מוסף, וליהנות מרווחים גבוהים יותר. זו הסיבה שהמרכזים המסחריים ממשיכים לשגשג וכל הנתונים מראים שהם כאן כדי להישאר.

 

בשורה התחתונה, תרבות האינטרנט הפכה את הצריכה לשימושית ואותנטית יותר. מצד אחד, אנשיםרבים מעדיפים את הקניות באינטרנט על פני הקניונים, ומהצד השני, הם לא מוותרים על המרכזים המסחריים השכונתיים שמספקים להם את הצרכים היומיומיים שלהם.

 

בשיתוף ALTO RE Funds

x