$
בורסת ת"א

התמרור האדום בדו"חות כאל ולאומי קארד: זינוק בהוצאות הפסדי אשראי

דו"חות שתי חברות האשראי לרבעון השלישי של השנה מצביעים על עליה בקושי של משקי הבית לעמוד בהחזרי ההלוואות. הריבית על תיק ההלוואות של כאל עמדה על 10.86% בממוצע. שתי החברות מתכוונות לצמצם את החשיפה לענף הרכב

רעות שפיגלמן 21:5412.11.17

בשנה האחרונה נרשם זינוק בהיקף ההוצאות להפסדי אשראי בכאל ובלאומי קארד ‑ שתיים משלוש החברות השולטות בשוק כרטיסי האשראי בישראל. הבוקר פרסמו שתי החברות את התוצאות הכספיות שלהן לרבעון השלישי של 2017. אף ששתי החברות רשמו עלייה ברווחים ובהכנסות, בכאל כמעט הוכפלו ההוצאות להפסדי אשראי מאז הרבעון המקביל אשתקד, מ־17 ל־37 מיליון שקל, ואילו בלאומי קארד גדלו ההוצאות האלה מ־12 מיליון שקל ל־18 מיליון שקל.

 

הכנסותיה של כאל עמדו ברבעון האחרון על 388 מיליון שקל, עלייה של 7.5% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי גדל של כאל מ־11 מיליון שקל ל־57 מיליון שקל; אולם בנטרול ההשפעה של הוצאה חד פעמית בסך 45 מיליון שקל שרשמה החברה בשנה שעברה, במסגרת הסדר שחתמה מול הפרקליטות בפרשיית סליקת תשלומים באתרי פורנו והימורים ‑ העלייה ברווח הנקי עומדת על 1.7% בלבד.

 

 

 

גם בלאומי קארד מסכמים את הרבעון השלישי עם עלייה בהכנסות. אלו עמדו על 315 מיליון שקל, עלייה של 5.7% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי ירד ב־7.5% ל־49 מיליון שקל. מה שהעיב על השורה התחתונה היתה העלייה בהוצאות להפסדי אשראי, 18 מיליון שקל לעומת 12 מיליון שקל ברבעון המקביל. אולם מה שהשפיע יותר הייתה העלייה בתשלומים לבנקים והתייקרות התעריפים מול ויזה העולמית.

 

מימין מנכ"ל לאומי קארד רון פאינרו ומנכ"ל כאל דורון ספיר מימין מנכ"ל לאומי קארד רון פאינרו ומנכ"ל כאל דורון ספיר צילום: אסף שילו

 

 

צרת רבים

 

העלייה בהוצאות להפסדי אשראי היא מגמה שהסתמנה כבר ברבעונים הקודמים, ונוגעת לכל החברות בענף. בכאל מסבירים זאת בירידה בשיעור גביית החובות שבפיגור, וכן בהכבדת הרגולציה על תהליכי גביית חובות. כמו כן מזכירים שם את השינויים שחלו בהתנהגות השוק במה שנוגע להליכי פשיטת רגל מזורזים למשקי בית. בתגובה למגמה זו התאימו בכאל את פרופיל הלקוחות שהחברה מציעה להם הלוואות ומוצרי אשראי, כגון גלגול אשראי ותשלומי קרדיט. מהלך זה משתקף בין השאר בירידה קלה בריבית הממוצעת על הלוואות: בסוף 2016 עמדה הריבית הממוצעת לתיק ההלוואות על 11.1%, וברבעון השלישי של 2017 היא עומדת על 10.86%. זהו עדיין שיעור הריבית הממוצע הגבוה ביותר מבין שלוש חברות כרטיסי האשראי. בשתי השחקניות האחרות, לאומי קארד וישראכרט, נעים שיעורי הריבית הממוצעים בין 6% ל־8%.

 

מגמה נוספת בתיק האשראי של כאל נוגעת לחלוקת הצמיחה האורגנית בתוך תיק ההלוואות. תיק ההלוואות כולו מסתכם ב־9.6 מיליארד שקל, צמיחה של 2% במהלך הרבעון. חלקן היחסי של ההלוואות לרכישת רכב ילך ויפחת, ונתח ההלוואות למשקי בית למטרות אחרות יגדל. בכאל נענים בכך להידוק הפיקוח של בנק ישראל על אשראי לרכב הניתן כנגד שעבוד הרכב. בעוד בראשית השנה עמד נתח הלוואות רכב בתיק האשראי על 12%, היום הוא עומד על 10.6%. האשראי לרכבים ירד ב־3%, והאשראי האחר למשקי בית עלה בשיעור דומה.

 

חרדת נטישה

 

גם בלאומי קארד פועלים לצמצום האשראי לרכב, אולם שם אחד השיקולים הוא ההתנתקות הצפויה של החברה מחסותו של בנק לאומי. בלאומי קארד מסתכם תיק האשראי כולו ב־5.4 מיליארד שקל — צמיחה של 6.7% במהלך הרבעון, בשעה שהאשראי לרכב נותר כמעט ללא שינוי. בלאומי קארד ניכרת מגמת עליה בריבית על תיק ההלוואות — מ 6.1% ברבעון השני ל 6.3% ברבעון השלישי. לצד הלוואות, עיקר הרווח של חברות כרטיסי האשראי נובע מהנפקת כרטיסי אשראי. כאל רשמה ברבעון השלישי צמיחה דו־ספרתית בעסקאות שגיהץ הציבור בכרטיסי אשראי. סך כרטיסי האשראי שמחזיק הציבור המשויכים לכאל מסתכם ב־2.6 מיליון כרטיסים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x