$
שווקי חו"ל

ניתוח כלכליסט

איך זינקה חברת הטכנולוגיה סיוה לשווי של מיליארד דולר?

הצמיחה בשוק הרחפנים והכניסה לתחומים חדשים הם רק חלק מהסיפור של חברת הטכנולוגיה שקפצה ב־430% בעשר שנים בנאסד"ק, תוך שהיא משאירה אבק לחברה האם שלה לשעבר - DSPG

דרור רייך 07:0504.07.17

כל אם חולמת על הצלחת ילדיה, אך במקרה של פיצול והנפקת סיוה הישראלית מהחברה־האם שלה DSPG, החלום עלה על כל דמיון. בסוף השבוע נסק שווי השוק של סיוה למיליארד דולר, בעוד החברה שממנה פוצלה ב־2002 מדשדשת סביב שווי של רבע מזה בלבד. מאז רכשה סיוה ב־2003 את חברת Parthus האירית והחלה להיסחר בנאסד"ק באופן עצמאי תחת הסימול CEVA, זינקה מנייתה ב־669%.

 

 

 

תהליך מהסוג שביצעה סיוה, שבו חברה ציבורית מתנתקת מחברה־בת שלה, נקרא ספין אוף. בעלי המניות של החברה־האם מקבלים מניות של החברה־הבת כדיבידנד, והיא נסחרת בבורסה באופן עצמאי. סיוה נוצרה בספין אוף על בסיס חטיבת הקניין הרוחני של DSPG, אף היא חברה ישראלית הנסחרת בנאסד"ק.

 

 

מה דעתך על מניית סיוה:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

DSPG מפתחת שבבים למערכות תקשורת אלחוטיות (טלפונים אלחוטיים, טלפוני VoIP ומוצרי IoT - האינטרנט של הדברים - המבוססים על פרוטוקול הטלפוניה האלחוטית). סיוה מספקת רישיונות לתכנון שבבים (לא את השבבים עצמם), ונהנית מתמלוגים אחרי שהמוצרים המבוססים על השבבים האלה מגיעים לשוק.

 

סיוה היתה חטיבת הקניין הרוחני ב־DSPG, ופוצלה ממנה מכיוון שפעלה בתחום אחר מתחום הליבה של DSPG. מאז אין ביניהן קשר ו־DSPG לא מחזיקה במניות של סיוה.

 

 

 

שוברת שיאים בכל רבעון

 

איך הגיעה סיוה לשווי כזה, המשקף לה מכפיל מפולפל של 63 על רווחי 2017 לעומת ממוצע של 17 בתעשייה ומכפיל 18 שמאפיין את החברות בנאסד"ק? הסיבה המרכזית היא תוצאות שיא שמציגה החברה מהרצליה זה חמישה רבעונים ברצף, תוך ניצול הזדמנויות בתחום הליבה שלה - הסלולר. הזדמנויות אלה נוצרו בעיקר לאור המעבר לדור הרביעי בשווקים מתעוררים - במיוחד הודו וסין. הזדמנויות נוספות הן בתחומים חדשים כמו הדמיה, מולטימדיה, תחנות בסיס סלולריות ורחפנים.

 

בתוצאות הרבעון ראשון של 2017 סיוה, למרות החולשה בשוק הסמארטפונים הכללי, הציגה שוב תוצאות שיא ואף סיפקה תחזית גבוהה מהצפוי. היא דיווחה על הכנסות של 21.3 מיליון דולר עם שיעורי רווח גולמי שהיו גבוהים מ־90% ורווח נקי של 28 סנט למניה.

 

ברבעון זה הציגה החברה, המנוהלת על ידי גדעון ורטהייזר, צמיחה של 53% באספקות הטכנולוגיה לשבבים, לרמה של 352 מיליון יחידות. הדבר הוביל לעלייה של כ־50% בהכנסות מתמלוגים. בהכנסות מתמלוגים בלטו אספקות שבבי ה־Bluetooth שצמחו בכ־35%, עם חוזקה במכשירי הסמארטפון והמולטימדיה החדשים בסין.

 

במגזר השבבים שבו פועלת סיוה, חברות הטכנולוגיה חותמות על הסכמי רישוי עם היצרניות (לדוגמה אפל או סמסונג), שמשלמות להן תמלוגים של סנטים בודדים על כל מכשיר שהן מוכרות שבשבב שלו יושבת הטכנולוגיה, לדוגמה של סיוה.

 

יצאה מעולם הסלולר

 

הנהלת סיוה צופה ברבעון השני של 2017 הכנסות בטווח של 19—20 מיליון דולר, ורווח נקי של 26—28 סנט למניה.

 

המומנטום של סיוה החל עוד ב־2016, אז הציגה החברה צמיחה שנתית של 22% - לשיא של 72.7 מיליון דולר. מספר המוצרים מבוססי סיוה שסופקו במהלך השנה גדל ב־17% ל־1.1 מיליארד. קטגוריית הסמארטפונים הובילה עם גידול של 72%, ל־510 מיליון מכשירים.

 

הגידול במספר המוצרים מבוססי סיוה תרם לצמיחה של 49% בהכנסות מתמלוגים ל־40.8 מיליון דולר. ואילו ההכנסות ממכירת רישיונות וכלי פיתוח לתכנון שבבים הסתכמו ב־31.9 מיליון דולר, לעומת 32.1 מיליון ב־2015. הרווח הנקי והרווח למניה ב־2016 גדל ב־82% לשיא של 20.4 מיליון דולר.

 

"סיוה הצליחה לצאת מעולם הסלולר ולעבור לעולמות אחרים כמו טכנולוגיה של זיהוי פרצופים, זיהוי אנשים ועולמות ה־Wi—Fi, וה־Bluetooth", הסביר יניב אריאלי, סמנכ"ל הכספים של החברה בשיחה עם "כלכליסט" שנערכה לפני פרסום הדוחות הרבעוניים.

 

"המודל העסקי שלנו פשוט - אנחנו מוכרים זכות שימוש בטכנולוגיה ומקבלים תשלום מראש, וגם על כל צ'יפ שנמכר בעשר שנים הבאות אנחנו מקבלים תמלוגים", הוא ממשיך. "יש כיום כבר יותר מ־8 מיליארד מכשירים בעולם המבוססים על סיוה.

 

"נפתחו עבורנו עולמות חדשים. למשל כיום אנחנו גם מחברים את השלט של הרחפן עם הרחפן עצמו ומצלמים. בעזרת הטכנולוגיה שלנו המצלמות יודעות לא רק לצלם אלא גם לזהות תמונות".

 

 

המתחרות הגדולות

 

המתחרה העיקרית של סיוה בשוק הסמארטפונים היא קוואלקום, יצרנית שבבי הסמארטפונים הגדולה ביותר בעולם, הפועלת במודל של חברת שבבים וכן של חברת קנין רוחני. קוואלקום שלטה בעבר ביותר מ־95% משוק שבבי התקשורת לסמארטפונים, ולסיוה היה נתח של פחות מ־1%. בסוף הרבעון הראשון של 2017, נתח השוק של סיוה בשוק הסלולר כולו היה 42%, ובשוק דור 4 הנתח שלה הגיע לכ־19%. ההערכות הן שנתח זה ימשיך לגדול בשנים הבאות.

 

בשוק מעבדי ה־IoT התחרות היא בעיקר מצד מפתחים פנימיים של היצרניות (שחלקם עוברים בהדרגה לסיוה), וטיפה קיידנס ו־ARM.

 

בשוק הראייה הממוחשבת התמונה מעניינת יותר: במצלמות הסמארטפונים (שם החלה סיוה לפעול רק באחרונה) יש תחרות בעיקר מצד יצרניות המכשירים עצמן, ותחרות חלקית מצד יצרנית שבבי הגרפיקה. הנתח של סיוה בשוק הזה גדל במהירות, מכיוון שהחברה מציעה פתרון שמאפשר ליצרניות לקצר את תהליכי פיתוח המוצרים, לצד ביצועי עיבוד יוצאי דופן וזמן סוללה ארוך יותר.

 

במכוניות האוטונומיות התחרות היא גם מול היצרניות עצמן (שחלקן עוברות לאט-לאט לסיוה), אבל גם מצד מובילאיי, שכן סיוה מאפשרת למתחרות לפתח מערכות נהיגה חכמות.

 

מנוע הצמיחה החדש

 

אם עד לפני כשנתיים וחצי סיוה התמקדה בעיקר בשוק מעבדי התקשורת לסמארטפונים, הרי שכיום מרבית הסכמי הרישוי שלה הם בתחומי ה־Bluetooth, ה־Wi—Fi והראייה הממוחשבת (שוק המצלמות במכשירים ניידים).

 

למעשה מנוע הצמיחה החדש של סיוה הוא תחום הראייה הממוחשבת. מדובר בטכנולוגיה המשפרת בצורה משמעותית את איכויות הצילום בסמארטפונים, וגם לשימושים אחרים כמו מערכות נהיגה חכמות (מכוניות אוטונומיות), ושוק מצלמות האבטחה.

 

מחברה של שוק גדול אחד נהפכה סיוה לחברה שמספקת טכנולוגיות לכמה שווקים גדולים. כבר השנה היא החלה ליהנות מתמלוגים שגדלים והולכים מהשווקים החדשים.

 

איך ייראה העתיד של סיוה והאם תשמור על צמיחה מרשימה? כבר השנה הושקו מוצרים מבוססי סיוה, הצפויים להימכר בכמויות משמעותיות. יצרנית הסלולר הסינית שיאומי השיקה את סמארטפון הדגל החדש Mi5C, יצרנית הרחפנים הגדולה DJI השיקה את הרחפנים החדשים Mavic Pro ו-Phantom 4 Pro, ואינטל יצאה עם השבב החדש XMM7560, הפועל עם הטכנולוגיה של סיוה.

 

סיוה, שצלחה בעבר תקופות משבר, נמצאת בפריחה. מי שצפה את זה לפני שלוש שנים, הרוויח הרבה כסף.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x