$
בורסת ת"א

המהלך שיקבע אם סומוטו תצוף או תטבע

חברת הפרסום במובייל שמצוידת בתחזית אופטימית להכנסות של 100 מיליון דולר השנה, רוצה להיסחר גם בארה"ב. אחרי ששינתה פעמיים את המודל העסקי וטסה מתחת לרדאר של גוגל, זה עשוי להשתנות והיא עלולה להפוך טרף לכרישים

דרור רייך 07:1327.04.17

החלטתה של סומוטושנסחרת בתל אביב, לפעול לרישום מניות החברה בבורסת נאסד"ק בניו יורק, עשויה להוציא אותה מהביצה המקומית שבה היא פועלת אל האוקיינוס הגדול שבו שוחים דגים גדולים בהרבה. אבל גם כרישים כמו גוגל ופייסבוק. מנכ"ל החברה בן גירון הודיע שלשום כי הרישום בארה"ב ייעשה עד סוף הרבעון השלישי, ללא ביצוע גיוס בפועל או הקצאת מניות נוספות, וכי המהלך מתאפשר לאור ההתקדמות העסקית של החברה בשנתיים האחרונות, שכוללת רכישות מוצלחות, והצמיחה המהירה בהכנסות וברווח. סומוטו, שפועלת בתחום הפרסום בווידיאו במובייל, היא דוגמה קלאסית לחברה שהבורסה באחוזת בית היתה רוצה שתישאר בה. חברת תוכנה קטנה מתחום הטכנולוגיה, שצומחת בקצבים גבוהים אבל עדיין לא מספיק גדולה בשביל להנפיק מעבר לים.

מה דעתך על מניית נוסטרומו:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

בין הסיבות שציינה הנהלת החברה למהלך נמנות, בין היתר, הרצון להגדיל את בסיס המשקיעים של החברה מחוץ לישראל; השוואת מכפיל הרווח של החברה עם חברות הנסחרות בנאסד"ק; הגברת הנזילות במסחר במניית החברה; והיכולת לבצע עסקאות מיזוגים ורכישות באמצעות הקצאת מניות הנסחרות בנאסד"ק, שתשתפר בשל העובדה שהפעולות במניות החברה יבוצעו בדולרים.

 

תרחיש האימים של גוגל

חרף הצמיחה המהירה שלו תחום הפרסום בווידיאו במובייל עדיין קטן. גם סומוטו היא חברה קטנה בסדרי הגודל של נאסד"ק, עם שווי שוק של 60 מיליון דולר, שעדיין לא עלתה על הרדאר של חברות האינטרנט הגדולות. אבל זה עשוי להשתנות לאור צמיחתה החריגה של החברה שצפויה להביא אותה להכנסות של 100 מיליון דולר ב-2017 על פי התחזיות שלה. זאת לאחר שכבר כמעט והכפילה את הכנסותיה ואת הרווח הנקי בין 2015 ל-2016. גם התחזית להכנסות של 100 מיליון דולר שסיפקה החברה לפני שבוע בלבד, משקפת הכפלת הכנסות מול 2016. מה מסביר את הקפיצה של סומוטו?

 

תהליכי הקונסולידציה שענף זה חווה בשנתיים האחרונות, נוכח משמעות היתרון לגודל בעולם הנשלט בעיקר על ידי פייסבוק וגוגל, מעלה את האפשרות שמהלך הרישום של סומוטו לבורסת נאסד"ק נועד לשחרר אותה מהאלמוניות, כדי שתוכל להירכש. אבל לעומת תרחיש אופטימי זה, ניצב גם תרחיש אימים. פייסבוק וגוגל, שהפכו לרגולטוריות כוחניות שקובעות את כללי המשחק ברשת, יכולות, אם ירצו בכך, גם לגדוע את הענף שעליו יושבת סומוטו. לפי הערכות בענף הפרסום הדיגיטלי, שוק הפרסום בווידיאו מקוון צפוי להגיע ל־22 מיליארד דולר ב־2017, והיקף הפרסום בווידיאו על גבי מובייל שהסתכם בארה"ב בכ־6.5 מיליארד דולר צפוי לצמוח פי חמישה בין 2015 ל־2020.

 

 צילום: אמ.סי.טי

 

סומטו נוסדה ב־2009 על ידי בן גירון ואייל יעקב והתאגדה באיי הבתולה. באוגוסט 2013 היא הונפקה בבורסה של תל אביב לאחר שגייסה כ־20 מיליון שקל לפי שווי של 120 מיליון שקל. בתחילת דרכה עסקה סומוטו בתחום סרגלי הכלים שפרח אז, ובין המשקיעות בה בתחילת דרכה היו שתי חברות ישראלית שפעלו בתחום — בבילון ופריון.

 

שינויים ברגולציה שקבעו באפריל 2014 שתי הענקיות בתחום — גוגל ויאהו – הרסו את החגיגה של ענף סרגלי הכלים. סומטו החליטה לשנות את המיקוד העסקי ורכשה ביולי 2014 את חברת ג'ניו תמורת 34.1 מיליון דולר במזומן ובמניות. ג'ניו פיתחה טכנולוגיות בינה מלאכותית לצורך ניתוח התנהגות משתמשים באינטרנט ופלטפורמת פרסום שעליהן רשמה פטנטים. הכנסותיה של ג'ניו נבעו משיווק, הפצה ומוניטיזציה (הפיכת תנועה באתרים לכסף באמצעות פרסומות) מבוססי התאמה אישית למשתמשים בסביבת מחשבי מקינטוש של חברת אפל. ההתחלה נראתה מבטיחה, אבל בינואר 2015 קיבלה ג'ניו הודעה מאפל, שלפיה החתימה הדיגיטלית של ג'ניו בוטלה. הסיבה: "כמות תלונות גבוהה של משתמשי קצה" בדפדפן ספארי של ענקית הטכנולוגיה. המשמעות של המהלך היתה שג'ניו לא יכולה היתה להפיץ עוד מוצרים על מכשירי אפל לסוגיהם. המכה שספגה ג'ניו הפילה את מניית סומוטו ב־60%.

 

שינוי נוסף במיקוד העסקי

המכה היתה קשה, אבל לא נחשבה למהלומת מוות עבור סומוטו, ששבה ושינתה את המיקוד העסקי שלה ופנתה לתחום הפרסום בווידיאו במובייל. סומוטו התאוששה ורשמה עלייה של 154% מאז הנפילה ההיא בעזרת שרשרת של רכישות. שתיים מהבולטות שבעסקאות שבוצעו ב־2016 היו רכישתה של Terser Tude שמתמחה בסרטוני וידיאו מידי עו"ד אילון עישר ויונתן ברקן תמורת 3.6 מיליון דולר; ורכישתה של Meme Video, שפיתחה פלטפורמת פרסום דיגיטלית שמאפשרת למפרסמים לבצע התאמה דינמית של הפרסומות לכל גולש, תמורת 13 מיליון דולר. שתי רכישות אלה היוו מחצית מההכנסות של ברבעון השלישי והרביעי של 2016.

 

שלא כמו חברות אינטרנט אחרות, שקמו ונפלו בשנים האחרונות, שם המשחק בסומוטו הוא ביזור. החברה מספקת, נכון להיום, גם שירותי הפצה של תוכנות ואפליקציות ממומנות וגם פרסום בווידאו במכשירי סלולר מבוססי אנדרואיד או אייפון, ומחשבים נייחים מבוססי תוכנת חלונות (windows) של מיקרוסופט או iOS של אפל. אבל עדיין, סומוטו מביעה בדו"חותיה חשש מהשלכות אפשריות של שינוי ההסדרים המקובלים שעשוי לפגוע בהכנסותיה וכותבת כי היא "ממשיכה לזהות מגמה של הקשחת הרגולציה המתבצעת על ידי גוגל אשר כוללת הגבלת יכולת הפצת תוכנות והגבלת קמפיינים פרסומיים. הקשחת הרגולציה עשויה להשפיע על תוצאות הפעילות ומחייבת את סומוטו למצוא פתרונות שוטפים ומתן מענה, בתיאום עם גוגל ובכפוף לכללים שקבעה".

 

בן גירון סומוטו בן גירון סומוטו צילום: עמית שעל

 

רוסריו מאמינה בבן גירון

חרף החששות, בחברת הייעוץ הפיננסי רוסאריו מאמינים שהסיפור של סומוטו די פשוט. "החברה פעילה בענף בעייתי וקשה הנשלט על ידי ענקיות מצד אחד, אך מצד שני זו חברה שהתבגרה ועברה את שלבי הסיכון לקיומה", כתב ערן יעקובי בסקירתו על החברה. "לאחר שבחנו את הנכסים של סומוטו, הגענו למסקנה כי הערך הגדול ביותר טמון בניהול החברה וניהול הסיכונים השוטפים של חברה הפועלת בענף תנודתי ותחרותי, ובנוסף גם צריכה לנהל רכישות חכמות ויעילות". ברוסאריו מאמינים כי לסומוטו יש עוד לא מעט הזדמנויות לצמוח ולגדול, גם אורגנית וגם על ידי רכישות נוספות. בנוסף, יעקובי מסכם כי כאשר חברה נסחרת במכפיל של קרוב ל־3.5 על ה־EBITDA, ועדיין צומחת בקצב נאה, הוא רואה בעתיד הנראה לעין יותר סיכוי מסיכון.

 

תחזית אופטימית, ודיבידנד

. סומוטו, כך נראה, עדיין לא סיימה את פרק הרכישות ותחזית ההכנסות החלומית שלה מבוססת בחלקה על צמיחה לא אורגנית. בינתיים החברה כבר מנצלת את המצב לחלוקתדיבידנד של 2.5 מיליון שקל. הנהנים העיקריים יהיו המייסדים, בן גירון המחזיק ב־14.5% מהמניות, ואייל יעקב, סמנכ"ל הפיתוח, עם 12% מהמניות של סומוטו. חרף הצפי האופטימי וההתאוששות המרשימה של מניית החברה, סומוטו עדיין נסחרת בשווי שוק של 225 מיליון שקל בלבד ובמכפיל רווח נמוך לתעשייה של 10על הרווח הצפוי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x