$
השורה התחתונה

השורה התחתונה

אינטל תפסה טרמפ אוטונומי

מה מצאה אינטל במובילאיי, ולמה היא מוכנה לשלם עליה מחיר המשקף שווי של 14.7 מיליארד דולר? ענקית השבבים, ששגתה לפני כשני עשורים כשלא עלתה על רכבת המובייל, מנסה הפעם להבטיח לעצמה מקום של כבוד בחזית הדבר החם הבא — הרכב האוטונומי

שמוליק קרפף 07:0704.04.17
ענקית השבבים אינטל (סימול: INTC) הודיעה באחרונה על רכישת חברת חיישני התנועה הישראלית מובילאיי (סימול: MBLY) תמורת 63.5 דולר למניית מובילאיי. מחיר זה משקף למובילאיי שווי חברה מדהים של 14.7 מיליארד דולר ומהווה את עסקת הרכישה הגדולה ביותר אי פעם של חברה ישראלית.

מובילאיי צפויה לרשום הכנסות של 500 מיליון דולר ב־2017, זינוק של 40% לעומת 2016. הרווח התזרימי שתייצר החברה ב־2017 צפוי להסתכם ב־270 מיליון דולר. מכאן, שאינטל מוכנה לשלם 30 פעמים הכנסות שנתיות, או 55 פעמים רווח תזרימי שנתי, עבור הטכנולוגיה של מובילאיי.

 

 

הענקית המסורתית בעקבות הגמד הנוסק הענקית המסורתית בעקבות הגמד הנוסק צילום: נתי שוחט

 

סובלת מדשדוש במכירות

כמה תתרום מובילאיי לענקית השבבים? אינטל צפויה לייצר רווח תזרימי של 25 מיליארד דולר ב־2017. כלומר, מובילאיי צפויה להוסיף 1% בלבד לשורת הרווח התזרימי של אינטל. מבולבלים? גם אנחנו. נראה כי אינטל מתכוונת להשתמש בטכנולוגיה של מובילאיי במטרה לייצר מכפילי רווח על הסכומים הנוכחיים.

אינטל סובלת בשנים האחרונות מדשדוש מתמשך במכירות, שאת עיקרו אפשר לייחס לתלות הגבוהה שלה בתחום המחשוב האישי (Desktop). בשל כך מנסה החברה לגוון את מקורות הכנסותיה באמצעות תחומי צמיחה חדשים. למשל, ב־2015 רכשה אינטל את חברת אלטרה תמורת 17 מיליארד דולר, כדי לא להישאר מאחור במירוץ לחיבור מכשירים ועצמים לאינטרנט (Internet of Things). רכישת מובילאיי צפויה לתרום באופן משמעותי למירוץ אחר הרכב האוטונומי, שאינטל טרם לקחה בו חלק משמעותי. אנו סבורים כי מחיר הרכישה בהחלט משקף חשש אמיתי מצד אינטל מאפשרות ההישארות "מחוץ למשחק של הדבר הבא" — תעשיית הרכב האוטונומי.

 

קשה להבין את העסקה מבלי לנבור בהיסטוריה של אינטל ולהזכיר כי היא אחראית לאחת ההחמצות הגדולות ביותר בתולדות תעשיית השבבים. לפני כשני עשורים נהנתה אינטל משליטה בלתי מעורערת כמעט בשוק השבבים העולמי, וחככה בדעתה אם להקצות משאבים לפיתוח שבבים לתעשיית המובייל, שהיתה אז בחיתוליה. אינטל החליטה שהעתיד נמצא בתחום המחשוב האישי, ולא בתחום המובייל, ובכך החמיצה כמעט לחלוטין את העלייה המטאורית בתעשיית המובייל. אם אינטל היתה בוחרת בצד השני של המטבע, סביר להניח כי שווי השוק שלה היה מאפיל על זה של ענקית הטכנולוגיה אפל. וזה מסביר למה היא ממש לא מעוניינת להחמיץ את מה שהיא רואה כגל החדשנות הבא בתחום הרכב האוטונומי.

 

 

גם קוואלקום מתעדכנת

אינטל אינה היחידה שנאלצת להתמודד עם שחיקה בהכנסות הליבה. גם ענקית השבבים קוואלקום (סימול: QCOM) הבינה שמודל עסקי המבוסס על מספר מצומצם של טכנולוגיות לא יכול להוות קרש קפיצה למגרש המשחקים של המחר. בניסיון להשיג עליונות טכנולוגית הגישה קוואלקום הצעת רכש לחברת אן.אקס.פי (סימול: NXPI) הפועלת בתחום תשתיות האינטרנט ומתמחה, בין היתר, באפליקציות אבטחה ובחיישנים רובוטיים לענף התעשייה. בשני המקרים החליטו חברות מסורתיות בתעשיית השבבים לפתוח את הארנק ולשלם סכומי עתק עבור מה שהן צופות שיהיה הקלף הבא בתעשיית השבבים העולמית.

 

הכותב הוא אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x