$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

לבייב ובירן יורדים מכביש 6 לטובת מזומנים מקרן תש"י

אפריקה ישראל וקבוצת אלון, שנמצאות בהליכים להסדרי חוב, מנהלות מגעים מתקדמים למכירת אחזקותיהן במפעילת הכביש לקרן תשתיות ישראל לפי שווי של 350 מיליון שקל. רק לפני חצי שנה העריכה קבוצת אלון את שווי הפעילות ב־400 מיליון שקל

אורן פרוינד 06:4507.06.16

אפריקה ישראל וקבוצת אלון, שמתמודדות עם קשיי נזילות, מנהלות בימים אלו מגעים מתקדמים למכירת אחזקותיהן בדרך ארץ הייווייז מנג'מנט קורפוריישן, המפעילה והמתחזקת את כביש 6. כך נודע ל"כלכליסט".

 

מי שמנהלת את המגעים לרכישה היא קרן תשתיות ישראל (תש"י), קרן ההשקעות הפרטיות הראשונה בישראל, שמעוניינת לרכוש את אחזקותיהן לפי שווי חברה של כ־350 מיליון שקל. אם העסקה תצא לפועל התמורה לאפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב עבור חלקה (35.5%) תעמוד על 125 מיליון שקל והתמורה לקבוצת אלון שבשליטת שרגא בירן עבור חלקה (29%) תעמוד על 100 מיליון שקל.

 

זכות הסירוב של אריסון

 

לשותפה (35.5%) השלישית בדרך ארץ הייווייז, שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון, ישנה זכות סירוב על כל עסקה שתגיע לרכישת חלקן של שותפותיה. בשיכון ובינוי אוהבים מאוד את האחזקה שלהם בדרך ארץ הייווייז ואינם מוכנים למכור לפי שעה. על פי הערכות, שיכון ובינוי צפויה אף להגדיל את אחזקותיה בחברה ל־50% כך שלאחר העסקה קרן תש"י ושיכון ובינוי יחזיקו בחברה בחלקים שווים.

 

קרן תשתיות ישראל רוצה לחזור לכביש האגרה קרן תשתיות ישראל רוצה לחזור לכביש האגרה

 

דרך ארץ הייווייז מייצרת תזרים שנתי של 30 מיליון שקל, ועד לפני חצי שנה קבוצת אלון דרשה כי מכירת אחזקותיה תתבצע לפי שווי של 400 מיליון שקל. אך נראה כי הלחץ של הסדרי החוב מאלץ את אפריקה ואלון לבצע את המכירה במחיר נמוך יותר.

 

אפריקה ישראל נמצאת היום במו"מ על הסדר חוב של 3.2 מיליארד שקל, ובעלי האג"ח של אלון העמידו לאחרונה חוב של 1.78 מיליארד שקל לפירעון מיידי. שתי החברות שאינן יכולות לשרת את החוב שלהן, נאלצות למכור נכסים כחלק מהליך של הסדר חוב כולל שמתגבש בימים אלו. אפריקה מנהלת לאחרונה מו"מ למכירת שני בתי המלון הגדולים שלה קראון פלאזה בתל אביב ובירושלים לפי שווי של 250-200 מיליון שקל לכל אחד.

 

אלון שמחזיקה בדרך ארץ הייווייז באמצעות החברה־הבת (57%) ישראל קנדה, החזיקה בעבר בבעלות (100%) על ישראל קנדה, אך בדצמבר 2012 היא מכרה 43% מהחברה לאפריקה ישראל ושיכון ובינוי בחלקים שווים. שתי החברות האלה כבר החזיקו ישירות (24.5% כל אחת) בדרך ארץ הייווייז, ולאחר הרכישה הן עלו לאחזקה של 35.5%. להבדיל מהזכיינית, חברת דרך ארץ, דרך ארץ הייווייז אחראית לניהול השוטף והתחזוקה של כביש 6 ובין השאר היא אחראית לתפעול מערכות האגרה ובקרת התנועה, לשירות לקוחות הכביש ותיקון תקלות.

 

כביש 6 חוצה ישראל כביש 6 חוצה ישראל צילום: צפריר אביוב

 

סיבוב שני על כביש 6

עבור קרן תשתיות ישראל, שהוקמה על ידי חברת הביטוח הראל, עו"ד יהודה רוה והמנכ"ל ירון קסטנבאום, מדובר יהיה בחזרה לכביש 6, הפעם כמפעיל, לאחר שמכרה את אחזקותיה (3%) בזכיינית הכביש בפברואר 2015 תמורת 135 מיליון שקל, בתשואה של 100% תוך ארבע שנים. על אחזקותיה של הקרן שמנהלת 1.1 מיליארד דולר נמנות, בין היתר, הרכבת הקלה בירושלים (סיטיפס וקונקס); נתיבי היובל (כביש 431); מילגם (שירותים מוניציפאליים); דרך הים (מתקן ההתפלה בפלמחים); סוויספורט (מסוף המטענים בנתב"ג); חוות רוח וטלקום בחו"ל. עד היום קרן תש"י ביצעה שישה אקזיטים מוצלחים.

 

מקבוצת אלון נמסר בתגובה: "אכן קיבלנו פנייה מצד קרן תשתיות ישראל. מדובר בגישושים ראשונים וטרם חלה התקדמות בנושא"

 

מאפריקה ישראל נמסר: "החברה מקבלת מעת לעת פניות למימוש נכסים ברווח ראוי. ככל שיעמוד על הפרק נושא הטעון דיווח היא תדווח כמקובל".

מקרן תש"י לא נמסרה תגובה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x