$
שווקי חו"ל

המכונית האוטונומית תטלטל את מגזרי הביטוח והשבבים

ענף הרכב כבר מתכונן למהפכת מכונית ללא נהג, אך גם בענפים אחרים תיבחן יכולתן של חברות להסתגל לשוק החדש. מי שלא תמצא בתוכו מנועי צמיחה תישאר מאחור

יניב ליטמן 07:4303.05.16

בסרט המיתולוגי "זיכרון גורלי" בכיכובו של ארנולד שוורצנגר, המתרחש בשנת 2084, נכנס שוורצנגר למונית הנהוגה בידי רובוט חייכן, המחליף את נהג המונית האנושי. עד לא מזמן הרעיון של מכונית הנהוגה ללא מגע אדם נחשב בלתי אפשרי. אך לאחרונה החלו יותר ויותר חברות מתחומי הרכב והטכנולוגיה לעבוד, ביחד ולחוד, על רעיון המכונית ללא נהג.

חזון המכוניות האוטונומיות יטלטל מגוון רחב של סקטורים בתעשייה ובשירותים. במוקד התעשייה מצויות ענקיות הטכנולוגיה אפל וגוגל, שרואות בתחום את מנוע הצמיחה העיקרי שלהן לעתיד. מלבדן מומלצת להשקעה גם מובילאיי הישראלית, שחלק מהמערכות שהיא מפתחת צפויות להיות משולבות במכונית האוטונומית.

 

על פי דיווחים שונים וציפיות של משקיעים וחברות בענף, יידרש כעשור לכל הפחות עד שנתחיל לראות רכבים אוטונומיים משייטים בכבישים. חברת הייעוץ KMPG קצת יותר אופטימית ומעריכה כי יידרשו לכך 9-5 שנים.

 

היתרון העיקרי במעבר לרכבים אוטונומיים טמון בצמצום מספר התאונות כתוצאה מהגורם האנושי. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המקור ליותר מ־75% מתאונות הדרכים בישראל הוא בעבירות תנועה וטעויות אנוש. אלה כוללות, בין היתר, עקיפה מסוכנת, סטייה מנתיב הנסיעה, מעבר באור אדום, נסיעה במהירות מופרזת והירדמות בזמן נסיעה. יתרונות נוספים נוגעים לצמצום צריכת הדלק והפחתת זמני הנסיעה כתוצאה מנסיעה חלקה יותר וצמצום העומס בכבישים. 

טים קוק, מנכ"ל אפל טים קוק, מנכ"ל אפל צילום: איי אף פי

 

גוגל, שמובילה את פיתוח המכונית האוטונומית, הקימה חברה־בת בשם Google Auto. זו הציגה כבר לפני כשנתיים אב־טיפוס למכונית הנהוגה על ידי מערכות בקרה מתקדמות. הפיתוח יצר באזז אדיר, ובסוף 2015 פורסם כי נוצר שיתוף פעולה בינה לבין יצרנית הרכב פורד בפיתוח רכב כזה לקהל הרחב.

 

גם אפל, שלה שווי השוק הגבוה בעולם, נכנסה לאחרונה לתחום ועורכת ניסויים מתקדמים במכונית אוטונומית מתוצרתה. כרגע החברה שבניהול טים קוק מתמקדת בייצור מכונית חשמלית אוטונומית העונה לשם טיטאן. נוכח משך הייצור והעלויות הגבוהות הכרוכות בפיתוח, לא מן הנמנע שהחברה תשתף פעולה עם יצרניות רכב שונות. החברות המוזכרות כאפשרות לשיתוף פעולה הן ניסאן, הונדה, פולקסווגן וב.מ.וו. במקביל שוקדת אפל על מערכת הפעלה בשם קאר פליי (Car Play) שתוטמע ברכבים האוטונומיים.

 

מפתחת מערכות הבטיחות הישראלית מובילאיי משתפת פעולה עם טסלה, יצרנית הרכבים החשמליים שבבעלות אילון מאסק. השתיים מפתחות יחד מכונית חשמלית סמי־אוטונומית וכמה מכוניות מהגרסה הראשונה שלה, מודל S, כבר נוסעות בכבישי ארה"ב.

 

המערכת של מובילאיי מצוידת בחיישני תנועה המכסים שטח הסובב את הרכב 360 מעלות, מצלמות מקדימה ומאחור ורדארים קוליים, ומטרתה לזהות מרחק ממכוניות אחרות והולכי רגל, לזהות רמזורים ותמרורים ולהתריע מפני מכשולים בדרך. המערכת מאפשרת נסיעה בכבישים מהירים למרחק רב, מעבר בין נתיבים, שמירת מרחק, ניווט אוטומטי, מעבר בצומת לא מרומזר, בלימת פתע וחניה עצמאית.

 

יש גם חסרונות

 

כמובן שלא הכל ורוד. מומחי תחבורה ציינו חסרונות של המכונית האוטונומית שיש להביא בחשבון. החיסרון הראשון והעיקרי הוא העלויות. נכון להיום, עלות המערכת בלבד, ללא הרכב, עולה בערכה על עלות רכב משפחתי ממוצע, מה שמקשה לשווק אותה לציבור הרחב. עקב אכילס נוסף נוגע לאבטחת המידע ויכולתן של החברות המייצרות את המערכות הממוחשבות למנוע גניבת נתונים אישיים על בעלי הרכבים וכן שימוש ברכבים אוטונומיים לצורכי טרור.

 

חיסרון נוסף, שהגדירו בעיקר חוקרים חברתיים וסביבתיים, הוא שינוי הרגלי הנסיעה של החברה. הנוחות והזמינות של השימוש ברכב האוטונומי עלולות להגדיל את מספר הנסיעות שאינן הכרחיות וייתרו את אמצעי התחבורה האלטרנטיביים, דוגמת אופניים ותחבורה ציבורית.

 

 

זיו אבירם, מייסד ומנכ"ל מובילאיי זיו אבירם, מייסד ומנכ"ל מובילאיי צילום: עמית שעל

 

מגזרים בכוננות ספיגה

 

ענפים שונים בתעשייה עלולים לספוג טלטלה של ממש נוכח כניסתה של המכונית האוטונומית לשוק. מכיוון שמציאות זו תתרחש רק בעוד חצי עשור לכל הפחות, ייתכן שהחברות מאותם הסקטורים יאמצו לעצמן כבר עתה דרכי הסתגלות למצב החדש.

 

מגזר הביטוח - אחד מיתרונות המכונית האוטונומית הוא הבטיחות. מעבר למכונית כזו יוריד מהותית את הפרמיות על ביטוחי הרכבים ואף יפחית את מקרי המוות והפציעות הקשות כתוצאה מתאונות דרכים. חברות הביטוח יידרשו לתת מענה כשלא ניתן יהיה לקבוע בוודאות אשם בתאונה. ייתכן שמדינות ייאלצו לקבוע חוקים ותקנות חדשות.

 

מגזר הבריאות - פציעות כתוצאה מתאונות רכב גורמות כיום, על פי הערכות, לכ־12% מהביקורים במיון בארה"ב; העלויות הרפואיות הקשורות לכך עומדות על כ־3% מהוצאות הציבור על שירותי רפואה בשנה. הירידה החדה בנפגעים הצפויה נוכח מעבר למכוניות אוטונומיות תפגע מהותית בספקי שירותים רפואיים ובתקציבי בתי חולים.

 

מגזר השבבים - על פי אנליסטים של סקטור השבבים, 10% בלבד מהביקושים לשבבים הם לענף הרכב. עם התפתחות ענף הרכב האוטונומי, הביקוש יצמח דרמטית, מה שמעניק עדיפות גבוהה לחברות המייצרות שבבים לאפליקציות ולמערכות מתקדמות לרכב.

 

מגזר הרכב - שוק הרכב יעבור תמורות עצומות בעשור הקרוב, עם מעבר הרכב האוטונומי לייצור המוני. חברות שלא ייכנסו למעגל יצרני המכוניות הללו יישארו מאחור ויספגו צניחה בביקושים. לא מן הנמנע כי תתרחש קונסולידציה בקרב חברות ייצור המכוניות כדי להפחית עלויות ולצמצם תחרות. עם זאת, ייתכן כי חלק מהחברות יבחרו לשלב את מערכות הבטיחות המתקדמות במכוניותיהן ולא בהכרח יעברו לייצור המוני של מכוניות אוטונומיות. נכון להיום, מרבית החברות הגדולות מתמקדות בשיתופי פעולה בייצור המכוניות האוטונומיות, בעיקר עם גוגל ואפל.

 

חלום המכונית האוטונומית אמנם יארך עוד 10-5 שנים לפחות, אך כשהוא יהפוך למציאות, צפויות תמורות רבות. חלק מהחברות ינצלו את הפיתוח למנועי צמיחה עתידיים, וחלקן ייבחנו ביכולתן להסתגל לשוק החדש. כדי להימנע מכאוס תידרש חקיקה, וכבר בימים האחרונים גורמים שונים בתעשיית הרכב - שאינם חפים מאינטרסים - הזהירו את הממשל האמריקאי כי נוכח ההתפתחות המהירה, היעדר הרגולציה עלול להביא לעלייה בתאונות הדרכים ובנפגעים.

 

השורה התחתונה: הביקושים לשבבים, שאנליסטים מעריכים כי עשירית מהם בלבד מופנים לענף הרכב, צפויים לזנק עם התפתחות ענף הרכב האוטונומי

 

הכותב הוא מנהל תיקים בדסק חו"ל של פעילים ניהול תיקי השקעות

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x