$
בורסת ת"א

נחשף בכלכליסט

"התניית ניוד פנסיוני בחתימה על הסכם דרקוני אינה חוקית"

המפקחת על הביטוח פתחה בבדיקת השיטה שנחשפה אתמול בכלכליסט, שבאמצעותה חברות מקשות על עובדים לבחור היכן וכיצד ינוהל החיסכון הפנסיוני שלהם. בכיר באגף: "נמשיך לבדוק ולטפל במעסיקים ובמנהלי ההסדרים שיפרו את החוק"

אורן פרוינד 06:5714.10.15

בעקבות חשיפת "כלכליסט" בדבר השיטה החדשה של חברות במשק הישראלי, למנוע מהעובדים את הזכות הבסיסית לבחור את החיסכון הפנסיוני שלהם, המפקחת על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, החלה בבדיקה עמוקה של התופעה, בין היתר של אותן חברות ומנהלי ההסדרים שמוזכרים בכתבה. 

באגף שוק ההון במשרד האוצר אמרו אתמול כי השיטה שבה פועלות החברות, כאשר הן מחייבות את העובדים שבוחרים לנייד את החיסכון הפנסיוני שלהם לחתום על הסכם דרקוני, היא אינה חוקית. בסמכותה של סלינגר להטיל עיצומים כספיים של עד 1.8 מיליון שקל על מעסיקים ומנהלי הסדרים שיפרו את הוראות סעיף 20 בחוק קופות הגמל, אותו סעיף שמאפשר בחירה חופשית של החיסכון הפנסיוני ללא התניה.

 

עם החברות שפעלו לפי השיטה נמנות טלדור, 888 ואפל ישראל, והיא בוצעה תוך שיתוף פעולה עם מנהלי ההסדרים מבטח סימון ודוידוף. בכיר באגף שוק ההון במשרד האוצר אמר אתמול ל"כלכליסט" כי "התופעה שתוארה אתמול בכתבה אינה חוקית והיא אחת הסיבות המרכזיות שבגינן אנו מקדמים את הרפורמה שלנו בחוק ההסדרים. יש לנו דרכים למגר אותה, אולם עד אז, נמשיך לבדוק ולטפל במעסיקים ובמנהלי ההסדרים שיפרו את החוק".

 

הרפורמה של סלינגר

הרפורמה שעליה דיבר הבכיר היא סדרת תקנות חדשות שמקדמת המפקחת על הביטוח בשוק הפנסיה בישראל דרך חוק ההסדרים שצפוי לעלות להצבעה בחודש הקרוב. הצעדים של סלינגר כוללים שני תיקונים מהותיים: התיקון הראשון, שיתיר בחירה חופשית של סוכן ביטוח על ידי העובד, כבר עבר בקריאה ראשונה בכנסת עוד בינואר 2014 והוא יובא ביום חמישי הקרוב לדיון בוועדת הכספים.

 

התיקון השני עוסק בהפרדה של מנהל ההסדרים מסוכנות הביטוח בכל חברה. כלומר, בכל חברה יהיה מנהל הסדרים שיקבל תשלום על ידי המעסיק וידאג לתפעול השוטף של העברת הכספים לחברות השונות. במקביל יפעלו כמה סוכני ביטוח בכל חברה (בתנאי שהם לא מנהל ההסדר) שידאגו לשיווק וייעוץ של התוכניות הפנסיוניות לעובדים ויתוגמלו דרך דמי הניהול.

 

בכך מנסה סלינגר למנוע את האינטרס של מנהלי ההסדרים לכבול את העובדים להמשיך לפעול באמצעותם כדי להמשיך ליהנות מדמי ניהול.

 

ירון בר־און, לשעבר סמנכ"ל והמשנה למנכ"ל בסוכנות הביטוח מבטח סימון, התייחס לכתבה שפורסמה אתמול ב"כלכליסט" ואמר: "אני מייעץ למי שהיו חבריי לפורום מנהלי ההסדרים להפנים שתם עידן הלקוחות השבויים. הגיע הזמן שהם יפנו את האנרגיה שלהם למלחמה על לבו וכיסו של כל מבוטח בנפרד, וכל ביטוח שיימכר יהיה על בסיס אמון אישי מצד המבוטח.

 

"בכך יובטחו איכות השירות והמוצר ורמת המחירים, בעיקר בזכות היכולות לספק ערך אמיתי למבוטחים ולא בשל הסכם שירותים עם המעסיק שעולה לכדי סבסוד צולב לכאורה".

 

"הפתרון כבר קיים"

אריה אברמוביץ', נשיא לשכת סוכני הביטוח, אמר אתמול ל"כלכליסט" כי ישנה דרך מאוד פשוטה לפתור את הבעייתיות של המצב. "המפקחת בעצמה הוציאה נייר עמדה בינואר השנה, שאומר כי סוכני הביטוח יקבלו את התגמול שלהם בלי שום קשר לדמי הניהול. הדבר הזה נעשה כבר בהלמן־אלדובי, ואני צופה שהוא יתרחב לחברות נוספות. המפקחת על הביטוח צריכה לאכוף את נייר העמדה שלה ואז כל הבעיה שמתוארת בכתבה הזו תיפתר. זה פתרון של המפקחת. אני נותן לה את הקרדיט, והיא רק צריכה לאכוף את זה".

 

לגבי התקנות החדשות שמנסה סלינגר להעביר בחוק ההסדרים אמר אברמוביץ': "אנחנו בעד בחירה חופשית של סוכן ביטוח, אבל למה להסתבך כל כך. אפשר פשוט לפעול לפי המודל החדש שמפריד את דמי הניהול ובכך לפתור את הבעיה".

 

דורית סלינגר דורית סלינגר צילום: אבי אוחיון, לע"מ

בטל שלח
    לכל התגובות
    x