$
בורסת ת"א

התמרורים בדרך לרכישת הפניקס

פוסון אינה הרוכשת הזרה הראשונה שמנסה לשים ידה על חברת ביטוח ישראלית. אך הניסיון מלמד כי להשיג היתר שליטה בחברות ביטוח היא משימה קשה. בגלל הרגולציה, המחירים שנתונים לוויכוח ומתווכים שינסו תמיד לגשר בין עסקאות משתלמות יותר

גולן חזני ואורן פרוינד 07:5028.01.15

ההודעה על מכירת הפניקס לחברה סינית, עוררה אתמול בקרב אנשי שוק ההון תחושת דז'ה וו קלה. הרי כבר היו פה סינים, ותאילנדים, אמריקאים ואפילו הונג קונגי, שרצו לקנות את כלל ביטוח, החברה־האם שלה אי.די.בי פתוח ואת הפניקס.  

מספרים נזרקו באוויר, שוויים גבוהים ממחיר השוק, ומה שהתחיל בקול תרועה רמה נגמר – לאחר בדיקות, גילויי נאותות ופגישות עם המפקחת על הביטוח דורית סלינגר שצריכה להעניק היתר שליטה לרוכשים – בהתקפלות וביטול העסקה. קבוצת פוסון שמעוניינת כעת בהפניקס היא התאגיד הפרטי הגדול בסין, דבר שאולי יקל את התקדמות ההליכים. "כלכליסט" מאיר נקודות שיעלו עוד בהמשך הדרך עם התקדמות המו"מ בינהם ובין קבוצת דלק.

  

המחיר: האמונה הסינית מגולמת בפרמיה הגבוהה

העובדה שהסינים הסכימו לרכוש את הפניקס לפי ההון העצמי שלה (3.7 מיליארד שקל) ובפרמיה של 42% על מחיר השוק, הקפיצה אתמול גם את מניית כלל ביטוח ב־4.2%. חברת הביטוח מקבוצת אי.די. בי נמצאת גם היא על המדף בעקבות חוק הריכוזיות המכריח את החברות להפריד אחזקות ראליות מפיננסיות.

 

בעלי השליטה של אי.די.בי אדוארדו אלשטיין ומוטי בן־משה ניהלו עד לפני חצי שנה מגעים למכור את כלל ביטוח לקבוצת השקעות סינית, מגעים שלא הבשילו לכדי עסקה בעקבות התנגדותה של המפקחת על הביטוח דורית סלינגר. המשקיעים בתל אביב אהבו את הדיווח של דלק על חתימת ההסכם עם הפניקס, שכן הוא מלמד כי הסינים מוכנים לשלם סכומים גבוהים עבור חברות הביטוח הישראליות.

 

העסקה הנוכחית היא חריגה בקרב הניסיונות האחרים למכירת חברות הביטוח הישראליות, משום שהיא נעשית בפרמיה גבוהה על מחיר השוק. לצורך ההשוואה, כששלמה אליהו רכש את מניות השליטה במגדל מג'נרלי האיטלקית, הוא עשה זאת לפי שווי חברה של 6 מיליארד שקל, פרמיה של 12% על שווייה ערב ההנפקה. גם במקרה של כלל ביטוח, שכמעט ונמכרה לקבוצת השקעות סינית המגעים נוהלו בפרמיה של 16% על מחיר השוק.

 

גורמים מקורבים לקבוצת דלק אמרו ל"כלכליסט" כי יש כמה סיבות לפער הגדול. "צריך לזכור כי הם מקבלים פרמיית שליטה. הסינים הבינו את יכולת ההשבחה של הפניקס ואת הפער בין מחיר השוק לשווי ההוגן, כמו גם את הסינרגיה לפעילות הביטוח שלה. מעבר לכך, עסקאות בתחום הפיננסים נעשות בדרך על בסיס ההון העצמי של החברות וכך גם עסקה זו", אמרו בדלק. מוסדי בכיר בתחום הביטוח אמר ל"כלכליסט" כי "גם במכפיל הון של 1 (יחס בין ההון העצמי לשווי החברה) מדובר על מחיר נמוך בהשוואה עולמית, ולכן ככל הנראה הסינים מעריכים שהם קונים את הנכס במחיר הוגן שמשקף גם את סיכוני הרגולציה העתידיים בישראל". לגבי העלייה אתמול במניות של חברות הביטוח האחרות אמר המוסדי הבכיר כי "מניות אלו עולות בגלל הפער הגדול בין המחיר שבהן הן נסחרות (פחות מ־0.7 על ההון) לעומת המחיר שלפיו הסינים רוצים לקנות את הפניקס".

 

יצחק תשובה. מוכר יצחק תשובה. מוכר צילום: ראובן שוורץ

 

כלל ביטוח: מכירת הפניקס מקפיצה את שוויי המתחרות

מניית כלל ביטוח זינקה אתמול בבורסה בת"א על רקע עסקת מכירת הפניקס. ההסבר פשוט: מכירת הפניקס העניקה תג מחיר גם למכירת כלל ביטוח שאמורה להתבצע השנה. לפי מזכר ההבנות, מתוכננת הפניקס להימכר לפוסון במחיר ההון העצמי שלה בסוף הרבעון השלישי – 2.9 מיליארד שקל, ולפיו נקבע שווי החברה. מדובר בשווי גבוה במעט מזה שנקבע במזכר ההבנות שבה אמורה היתה משפחת קושנר לבצע את העסקה לרכישת החברה.

 

תחילה משפחת קושנר חתמה על רכישה לפי שווי של 3.63 מיליארד שקל, אולם עם ירידת שוויה של הפניקס בבורסה, דרשה המשפחה הנחה של 300 מיליון שקל, לשווי של 2.8 מיליארד שקל (שווי חברה). אך תשובה סירב והעסקה לא יצאה אל הפועל. השווי אליו הסכימו הצדדים בעסקת מכירת כלל לפוסון, החזיר את התמחור כלפי מעלה והצמיד אותו להון העצמי ולא לשווי השוק.

 

ככל הידוע ישנה התענינות גדולה יחסית גם בריכשת כלל ביטוח על ידי גופים בינלאומיים, למרות שהמכרז למכירת החברה עדיין לא יצא לדרך ואפילו לא נבחר בנק השקעות זר שיוביל את ההליך.

 

כלל ביטוח נסחרה אתמול לפי שווי של קצת יותר מ־3 מיליארד שקל. ההון העצמי שלה עמד בסוף הרבעון השלישי על 4.2 מיליארד שקל, ותג המחיר של הפניקס מדביק לה שווי כזה על ידיהמשקיעים. אגב, שווי זה עדיין נמוך ב־15% מהשווי שבו עמדה החברה להימכר לקבוצה הסינית בשנה שעברה.

 

המפקחת: האם תעניק היתר שליטה לסינים?

ביוני שנה שעברה התפוצצה רישמית עסקת מכירת כלל ביטוח לידי קבוצת הרוכשים הסיניים. אומנם ניכר היה כי סלינגר לא ממש מתלהבת מהרוכשים הזרים של חברת הביטוח המנהלת את כספי הציבור, אך בשום שלב לא פסלה אותם וטענה כי לא תעניק היתר שליטה. סלינגר נקטה בטקטיקת משיכת זמן – היא משכה את הטיפול באישור במשך יותר מתשעה חודשים, תוך שהיא בוחנת עמידה בקריטריונים שונים מהסינים. אחד הקריטריונים המהותיים ביותר במגעים נגע להיקף ההון האישי של כל אחד מהשותפים בקבוצה הרוכשת.

 

סלינגר. תאשר את העסקה? סלינגר. תאשר את העסקה? צילום: אבי אוחיון, לע"מ

 

היה משהו מן ההגיון בחוסר ההתלהבות של סלינגר שהרי בסופו של יום ההיתר ניתן לאדם שעומד בראש התאגיד, ויכולותיו הן אילו שנבחנות. את הסטנדרטים שהציבה סלינגר לסינים, הציבה גם לאחרים, בניהם אלשטיין ובן־משה למשל, שלא קיבלו מהמפקחת היתר שליטה בכלל ביטוח.

 

דווקא מבחינה זו מצבה של פוסון טוב בהרבה. מדובר בתאגיד ענק, שבניגוד לקבוצה הקודמת, מחזיק בחברות ביטוח בפורטוגל, ארה"ב וכמובן בסין. בראשה עומד מיליארדר שהונו מעורך ב־4.6 מיליארד שקל – הרבה מעבר לדרישות ההון האישי של הפיקוח על הביטוח.

 

אך עדיין מדובר בגוף שמבקש שליטה על כספי פנסיה של אזרחי ישראל בהיקף של מיליארדי שקלים. שאלת ההיתר היא כבדה וסביר להניח שהבדיקה של סלינגר תארך מספר חודשים ותיגע גם בשאלות נוספות. במידה והיא תרגיש חוסר נוחות ממתן היתר, יש לה את הדרכים שלה "למשוך את הלקוח" עד שיישבר.

 

הקשר הישראלי: לפידות אאוט, טוקטלי אין

דלק החליטה למכור את הפניקס לפוסון לאחר שהמגעים עם משפחת קושנר האמריקאית הגיעו למבוי סתום. ג'ארד קושנר דרש הנחה משמעותית על הפניקס, אך מנכ"ל קבוצת דלק אסי ברטפלד התעקש שמחירה לא יירד מההון העצמי שלה, 3.7 מיליארד שקל.

 

בשונה מעסקת קושנר שלא הבשילה, מנכ"ל הפניקס איל לפידות אינו מעורב בעסקה עם פוסון, ולא צפוי לקבל בונוס במידה ותושלם. גורמים מקורבים סיפרו כי לפידות עדיין לא ויתר על עסקת קושנר ועדיין פועל לקדם אותה.

 

מי שתגזור את הקופון במקום לפידות היא בתיה טוקטלי, אשת עסקים ישראלית הפועלת בסין ששימשה כגורם המקשר בין פוסון הסינית לקבוצת דלק לגבי רכישת הפניקס, כך נודע ל"כלכליסט". אם העסקה תושלם היא צפויה לקבל עמלת תיווך של עשרות מיליוני שקלים. מי שמוביל את העסקה מקבוצת דלק הוא מנכ"ל דלק אסי ברטפלד

 

עבור טוקטלי מדובר בנסיון שני תוך שנה לרקום עסקה שבה קבוצה סינית רוכשת חברת ביטוח ישראלית. טוקטלי היתה זו שקישרה בין הקבוצה הסינית של לי הייפנג, לאי.די.בי ורכישת השליטה בכלל ביטוח. העסקה היתה לרכישת 30% ממניות כלל ביטוח לפי שווי של 4.6–4.8 מיליארד שקל לכלל ביטוח. בסופו של דבר העסקה לא יצאה לפועל, הן בשל העובדה שהמפקחת על הביטוח דורית סלינגר מנעה את מתן האישור (היתר שליטה בחברה) לסינים במשך למעלה מתשעה חודשים, ומשום שהסינים לא היו מוכנים לדרישת בעלי השליטה החדשים בחברה, אדוארדו אלשטיין ומוטי בן־משה, למתן פקדון של 155 מיליון שקל שלא יוחזר במידה ולא יקבלו את ההיתר.

 

טוקטלי, בשנות החמישים לחייה ובוגרת הטכניון בחיפה, מחזיקה בכמה חברות שרשומות בישראל, בהן טאיטו בע”מ, טאי יזמות וקידום פרוייקטים וסינווסט העוסקת בסחר עם אסיה.

 

טוקטלי סירבה להגיב לידיעה.

 

אייל לפידות מנכ"ל הפניקס, איזי כהן מנכ"ל כלל ביטוח אייל לפידות מנכ"ל הפניקס, איזי כהן מנכ"ל כלל ביטוח צילום: אלכס קולמויסקי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x