$
בורסת ת"א

סיכום דו"חות הסלולר: 800 אלף מנויי סלולר שיפרו עמדות ברבעון השלישי

הרווח המצרפי של חברות הסלולר הוותיקות נחתך ב־39% ברבעון לעומת התקופה המקבילה ל־388 מיליון שקל. ההכנסה הממוצעת למנוי סלולר נשחקה ב־53 שקלים בתוך שנתיים

רותי לוי 12:2222.11.12

חברת פרטנר, שבשליטת אילן בן־דב, פרסמה אתמול את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2012 ובכך חתמה את עונת הדו"חות הנוכחית של חברות הסלולר.

 

פרטנר הציגה ירידה בכל הפרמטרים, הן בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והן בהשוואה לרבעון הקודם. הכנסות הפעילות הסלולרית של החברה ביחס לרבעון הקודם נחתכו ב־ 9% ל־ 1.05 מיליארד שקל. בשורת הרווח התפעולי הציגה פרטנר ירידה של 20% ל־184 מיליון שקל, שיעור ה־EBITDA ברבעון עמד על 31.3% מההכנסות. הרווח הנקי (המיוחס גם לפעילות הנייחת של החברה שמבוצעת באמצעות 012 סמייל) הסתכם ב-110מיליון שקל, 8% פחות מהרווח שהציגה ברבעון הקודם, וירידה של 36% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

 

החברה איבדה בעקבות התחרות הגוברת עוד 4 שקלים בסעיף ההכנסה הממוצעת מלקוח סלולר, שעמדה על 97 שקל, ו-56 אלף מנויים במהלך הרבעון. בסך הכל איבדה פרטנר 105 אלף מנויים מאז כניסת גולן טלקום ו- HOT Mobile. בצד ההוצאות פרטנר נפרדה מ-850 עובדים במהלך הרבעון. אחרי שחילקה דיבידנד ברבעון השני, פרטנר שוב לא תחלק דיבידנד על רווחי הרבעון השלישי, בדומה לרבעון הראשון של השנה.

 

 

מאות אלפי מנויים נדדו

להוציא את מניין הלקוחות שאיבדה פרטנר, מצבת המנויים שהציגו החברות בדו"חות הרבעון השלישי מרשימה למדי ומצביעה על אובדן קווים נמוך בהשוואה לכל התחזיות: פלאפון איבדה 20 אלף קווים בלבד וסלקום אף דיווחה על גיוס של 5,000 מנויים נטו. ואולם, כמות המנויים מספרת אך מעט על גודל המהומה שחוות החברות בחודשים האחרונים.

 

שיעורי הנטישה שהמשיכו לטפס ברבעון השלישי של 2012 יכולים לתת חיווי לתנועה הרבה בין החברות. הנטישה מחושבת לפי שיעור הקווים שעזבו את החברה במהלך השנה מקרב כלל קווי החברה. לצורך המחשה, סלקום דיווחה על נטישה של 8.6% , שמשמעותה תנועה החוצה של יותר מ־280 אלף לקוחות. כמות כזו של מנויים היא הצליחה להשיב אליה באמצעות הפחתת תעריפים וקליטת מנויי צה"ל (בעקבות זכייתה במכרז שמוערך כהפסדי).

 

חיבור בין שיעורי הנטישה של שלוש החברות הוותיקות מלמד על 800 אלף מנויי סלולר ששיפרו עמדות במהלך הרבעון, לכל הפחות. מקובל להניח שקיימת קבוצה גדולה נוספת של לקוחות ששיפרה עמדות באמצעות מעבר בין תוכניות יקרות לזולות יותר בתוך החברות, מבלי לבצע נטישה בפועל. כל אחד מהמנויים האלה אחראי אישית לצניחה החדה שמציגות החברות בהכנסה החודשית הממוצעת מלקוח (ARPU).

 

במונחי הכנסה חודשית ממוצעת מלקוח, כל החברות הצליחו לאבד בדיוק 4 שקלים בין הרבעון השני לשלישי וההכנסה החודשית הממוצעת מלקוח עמדה על 87 – 97 שקל, כאשר הסכום הנמוך שייך לסלקום והגבוה לפרטנר. האחרונה הקפידה לשמור על רמת תעריפים גבוהה יחסית והגיבה למתחרים החדשים באמצעות המותג המוזל שלה, 012 מובייל. כמו כן, אצל פלאפון וסלקום ניתן להניח שהשחיקה היתה גבוהה אף יותר אך היא הוסתרה על ידי ההכנסות שהן מפיקות כתוצאה מאירוח HOT mobile וגולן טלקום (בהתאמה) על הרשתות שלהן.

 

רק לפני שנתיים, ימי חוסר התחרות, נעה ההכנסה החודשית הממוצעת מלקוח סלולר סביב 145 שקל. עם הפחתת דמי הקישוריות והכנסת המתחרים החדשים, לרמות הכנסה אלו אין זכר. כעת ברבעון השלישי של 2012 היא מציגה שחיקה של 48 – 58 שקל בחודש. החיסכון השנתי הכולל עבור 9 מיליון מנויי הסלולר הישראלים בחברות הוותיקות הוא כ־ 6 מיליארד שקל.

 

ההכנסות ממכירת המכשירים צנחו

הדו"חות של פרטנר מהווים הוכחה לפגיעה הישירה של הרפורמות של משרד התקשורת בשני מנועי הצמיחה העיקריים של החברות — מכירות המכשירים ושירותי התוכן.

 

עם הראשון התמודד המשרד באמצעות החלת חובת "ניתוק זיקה" שפירושה חיוב המפעילות להעניק הטבות זהות ללקוחות שרוכשים מכשיר דרכן לבין אלה שרוכשים אותו שלא דרכן. הכנסת המתחרות החדשות חיזקה מגמה גוברת והולכת בענף של רכישת שירותי תקשורת ומכשירים משני גורמים שונים. המהלך הזה עלה לפרטנר ברבעון הנוכחי ב־ 50 מיליון שקל, שהוא ההפרש בין הכנסותיה ממכירת ציוד קצה (מכשירי סלולר) ברבעון הקודם לבין הכנסותיה ברבעון הנוכחי.

 

ההכנסות המצרפיות של חברות הסלולר הוותיקות ברבעון השלישי עמדו על 675 מיליון שקל. בימים הטובים של שנת 2011 גלגל ענף המכשירים בחברות כ־ 1.5 מיליארד שקל.

 

באשר לשירותי התוכן, החל מספטמבר 2011 מחייב המשרד את חברות הסלולר להחתים את הלקוחות על "טופס גישה לשירותים". מדובר בטופס שמאפשר חסימת שירותים לפי סוג, החל מהצבעה לתוכניות ריאליטי באמצעות הודעות טקסט ועד האפשרות לקבל שירותי ג'י.פי.אס בתשלום מחברת הסלולר, דבר שמעודד מודעות בקרב הצרכנים לחיובים מסוג זה.

 

בלא טופס חתום על ידי הלקוח, ההנחיה של המשרד היא חסימה אוטומטית של שירותים מסוימים ובעיקר "שירותי התוכן המתחדשים", שם כולל למחדל מתמשך של משחקי טריוויה סלולריים שעל ידי פיתוי הלקוחות להזין את מספר הסלולר שלהם קיבלו הרשאה למשוך מכיסם מאות ואלפי שקלים ללא הצדקה. עשרות חברות עלומות חלקו את הכנסותיהן משירותים אלה יחד עם חברות הסליקה (כמו יוניסל וסלאקט) ועם חברות הסלולר, וכולן התנערו מכל אחריות מול הלקוח שביקש זיכוי עבור השירותים חסרי הערך.

 

מנגד, שירותי התוכן של החברות חווים גם פגיעה משמעותית כתוצאה מאימוץ גובר של סמארטפונים ושחיקה במחירי הגלישה הסלולרית. עד לא מזמן, הכניסה לרשת האינטרנט עברה דרך הפורטל עמוס התכנים של חברות הסלולר, כיום שירותי התוכן של החברות מתחרים עם חנויות האפליקציות, והצרכנים אף מוצאים תחליפים חינמיים לצריכת שירותים דומים (כמו waze).

 

פרטנר היא החברה היחידה שמדווחת בשקיפות על הכנסותיה משירותי תוכן — ברבעון האחרון הכנסות אלה הצטמצמו ב־ 25% ל־ 129 מיליון שקל, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x