שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בורסת ת"א

פטריק דרהי הציע ל-HOT לבחון את רכישת מירס

המטרה: יצירת קבוצת תקשורת בעל זרועות טלוויזיה, טלפוניה, אינטרנט וסלולר. האתגר: קבלת אישור הרגולטור

גילעד נס 14:4304.05.11

לאחר שביסס את שליטתו בחברת הכבלים HOT, מבקש פטריק דרהי להתניע את תהליך מיזוגה של החברה עם האחזקה השניה שלו בשוק התקשורת הישראלי, מירס. HOT דיווחה היום לבורסה כי בישיבת הדירקטוריון שלה, שנערכה היום, נידונה בקשת נציגיו של דרהי בדירקטוריון לפצוח במגעים לרכישת מירס בידי HOT. מיזוג שכזה יאפשר לחברה הממוזגת להציע סל שירותי תקשורת אטרקטיבי ביותר, שאותו לא תוכל, לפחות בתקופה הקרובה, להציע אף קבוצת תקשורת אחרת. על פי הודעת החברה, הוקמה ועדה שבה חברים חלק מחברי הדירקטוריון, ותפקידה לבחון את ההצעה לרכישה.

 

ל-HOT, המחזיקה בכ-60% משוק הטלוויזיה הרב ערוצית בישראל, היו בסוף 2010 כ-891 אלף מנויים לשירותי הטלוויזיה. החברה משרתת בנוסף כ-610 אלף מנויים בשירותי הטלפוניה הפנים ארציים שלה, וכ-752 אלף מנויי תשתית אינטרנט (כ-40%, לעומת ה-60% של בזק). בשבועות הקרובים צפויה החברה להציע גם שירות קישוריות אינטרנט (ISP), ולפני מספר חודשים אף הגישה בקשה לקבלת רישיון לשירות שיחות בינלאומיות. למירס כ-500 אלף מנויים, רובם במגזר העסקי, ונתח השוק שלה בשוק הסלולר הישראלי מוערך בכ-5%.

 

כוונת HOT להתמזג עם מירס היתה צפויה מאז רכש דרהי את הבעלות המלאה על מירס מידי מוטורולה בשלהי 2009. באותה עת החזיק דרהי ב-45% מ-HOT, אולם בתהליך הרכישה של מירס עורבו גם גורמים ב-HOT, בהם גם המנכ"ל הרצל עוזר, ובפני שר התקשורת, משה כחלון, כבר הוצגה תוכניתו של HOT להתמזג עם מירס. בהמשך שילב דרהי את אמנון דיק וירון גזית כבעלי מניות מיעוט במירס, כאשר מכר להם כ-5% מהמניות ובכך גם מילא אחר החובה לשילוב גורם "ישראלי" במירס, הנגזרת מתנאי רשיונה.

 

מהרגע שדרהי קיבל את כל האישורים הרגולטוריים לרכישת מירס, לפני כשנה, הואץ גם תהליך בדיקת וייצור הסינרגיה, בעיקר הניהולית, בין החברות, כאשר גורמים שהביא עימו דרהי שולבו ב-HOT ובמירס, ולעיתים אף עברו ביניהם – כמו ג'רמי בונין, ששימש כיו"ר מירס, ששולב בהמשך בדירקטוריון HOT. גם מנכ"ל מירס, אברשה בורשטיין, מונה לפני מספר חודשים כחבר דירקטוריון HOT. רכישת מירס בידי דרהי אף סיכלה את כוונתה של HOT להיכנס לתחום הסלולר באמצעות קבלת רישיון מפעיל סלולר וירטואלי, שכן משרד התקשורת אוסר על חברה הקשורה לחברה סלולרית לקבל רישיון שכזה.

 

באמצע אפריל זכתה מירס, יחד עם מרתון מובייל, במכרז התדרים שפרסמה המדינה לצורך הרחבת התחרות בשוק הסלולר. שתי החברות מתכננות להקים רשת סלולרית חדשה בדור השלישי (בנוסף לרשת הקיימת של מירס), ולהתחיל להציע שירותים סלולריים לצרכן הישראלי כבר בתחילת 2012.

 

לפני כחודש השלימה HOT גיוס של 1.5 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח ראשונה שביצעה, ויתכן שמרבית תמורת הגיוס תשמש לרכישת הבעלות במירס. אפשרות נוספת היא עסקת החלפת מניות בין החברות, או עסקה משולבת שתערב תשלום מזומן והחלפת מניות. אירוע נוסף שקידם את תחילת הדיונים למיזוג בין החברות היה מינויה של סטלה הנדלר, לשעבר מנכ"לית 012 סמייל, לתפקיד יו"ר HOT בתחילת השבוע, כאשר הנדלר אמורה לרכז את המהלך מטעמו של דרהי.

 

האתגר: קבלת אישור הרגולטור

 

עם זאת, גם אם יגיעו הצדדים להסכמות באשר לרכישה ולדרכי מימונה, האתגר הגדול צפוי להיות קבלת היתרים רגולטורים לביצועה בעת הנוכחית. HOT כפופה כיום להפרדה מבנית הדורשת ממנה לנהל בנפרד את פעילות השידורים שלה מפעילות התקשורת. הפרדה מבנית קשוחה יותר קיימת בקבוצת בזק, ועל פיה על החברות בקבוצה, בזק קווי, פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes, נאסר להחליף מידע, ושיתופי פעולה מסחריים ביניהם כפופים למגבלות קשות. גם רכישת סמייל בידי פרטנר אושרה רק בתנאי שתתקיים הפרדה מבנית שכזו בין כלל הפעילויות של החברות לבין פעילות השיחות הבינלאומיות של סמייל.

 

לפיכך קשה לראות את משרד התקשורת מאשר עסקה במסגרתה מתאחדות לחלוטין HOT ומירס ללא הגבלות כלשהן על שיתוף הפעולה בין הגופים. הגוף האמור להכריע בנושא עתידה של ההפרדה המבנית הינה ועדת חייק, שבהמלצות הביניים שלה הצהירה כי הפרדה זו תבוטל רק לאחר כינונו של שוק סיטונאי בתשתיות התקשורת בישראל. בהתחשב בלוחות הזמנים להגשת מסקנותיה הסופיות של הוועדה, אישורן והעברתן להליכי החקיקה הנדרשים, נראה כי ביטול ההפרדה המבנית יוכל להתבצע לכל המוקדם באמצע שנת 2012, וסביר להניח שרק מאוחר יותר.

 

לפיכך ניתן להניח כי גם אם תאושר עסקה כלשהי בין מירס ל-HOT, ובאם משרד התקשורת לא ישנה את מדיניותו כך שתייתר לחלוטין את מסקנות ועדת חייק בנושא ההפרדה המבנית, תהיה עסקה זו כפופה להפרדה מבנית שתמנע ממירס ו-HOT להציע את חבילת התקשורת המשולבת שלהן במחירים ובתנאים אטרקטיביים שלא יוצעו גם מטעם HOT לחברות אחרות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x