$
בורסת ת"א

ראיון "כלכליסט": "אין סיבה שאורביט לא תגדל מנתח שוק של 17% ל־30%"

אבי כהן, מנכ"ל אורביט, מתקשה להבין את העניין הדל יחסית במניית החברה. "אנחנו מספר שתיים בעולם באינטרנט רחב־פס לאוניות ולרכבות. אין הרבה חברות כמונו, שיכולות לעבור במהירות ממכירות של עשרות מיליוני דולרים ל־150 מיליון דולר"

עומר ענבר 14:2111.05.10

נדמה כי הנגישות לאינטרנט נהפכה בשנים האחרונות לדבר כמעט טריוויאלי עבור הצרכן הפרטי בכל מקום שאליו הוא מגיע. בבתי קפה, במסעדות, בשדות תעופה בחו"ל - במחשב הנייד וגם בטלפון הסלולרי - החיבור לאינטרנט נהפך להיות משהו מובן מאליו.

 

אולם ישנן תעשיות רבות שעבורן גישה למנוע החיפוש של גוגל היא עדיין אתגר קשה. תעשיית הספנות הכבדה, שכוללת יאכטות יוקרתיות, ספינות שמובילות גז ונפט וספינות שמובילות סחורות, נותרת ב־90% מהמקרים ללא יכולת לנהל תקשורת בפס רחב באופן קבוע. שוק התקשורת בפס רחב לגורמים ניידים כמו ספינות ורכבות נותר עד עתה ללא כיסוי, בין היתר בגלל היעדר צורך אמיתי, אולם עתה נראה כי הוא מתחיל להתעורר. חברת אורביט הוותיקה, בקונסטלציה ניהולית חדשה, ממקדת את עצמה לכיוון זה.

 

"תחום התקשורת הלוויינית הימית צפוי לצמוח בקצב שנתי של 30% בשנים הקרובות. התעבורה הימית היא אחד המקומות שבהם הצורך בתקשורת ניידת כבר לא בשלב הבדיקה, אלא הרבה מעבר לכך, ומדובר בשוק שכבר ניתן לאפיינו כבוגר, אם כי כרגע חיבור נייד לאינטרנט קיים רק ב־10% משוק הספנות בעולם", מסביר אבי כהן, נשיא ומנכ"ל אורביט, שעוסקת בתחום התקשורת הלוויינית לפלטפורמות ניידות.

 

 

די בולט לעין כי החברה, שנוסדה עוד ב־1950, עוברת מהפך. עם הנהלה חדשה ויעדים אסטרטגיים שאפתניים, כהן ושאר אנשי הצוות, ובהם שמוליק קורן, ה־CFO, שהיה מנכ"ל BOS הישראלית שנסחרת בנאסד"ק, פועלים להחיות את החברה, שאמנם רשמה לאורך השנים הכנסות משמעותיות בתחומה, אך המשיכה לשרוף מזומנים.

 

"מייצרים חזון עסקי"

 

"החברה עברה הרבה מאוד גלגולים. אפשר לספר עליה הרבה סיפורים. זאת חברה שלאורך הרבה שנים צברה ידע והרבה טכנולוגיה. מה שאנחנו עושים כאן בשנה וחצי האחרונות זה להפוך אותה לחברה עם חזון עסקי.

 

"אל תבין אותי לא נכון: לחברה היו הכנסות גבוהות גם בשנים קודמות. ב־2009 לקחנו את החברה ממצב שבו רשמה הפסדים הרבה מאוד שנים, למצב שבו בכל רבעון שיפרה את הרווחיות ואת תזרים המזומנים. צורת העבודה אחרת. בשנים הקודמות היו הפסדים גדולים מאוד. לדוגמה, ב־2008 החברה רשמה תזרים שלילי של 11 מיליון דולר לעומת 3.5 מיליון דולר תזרים חיובי ב־2009. זה מהפך רציני לכל הדעות".

מה דעתך על מניית אורביט:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

כהן מסביר שאורביט נמצאת בשוק עם פוטנציאל צמיחה גדול, ועם מוניטין של שנים רבות. "יש בעולם 120–140 אלף ספינות גדולות של יותר מ־1,000 טונות. בין אם מדובר בספינות להובלת סחורות ובספינות תיור, ובין אם באוניות בתחום הגז והנפט, פחות מעשרת אלפים מהן מצוידות בתקשורת אינטרנט בפס רחב. אנחנו מספר שתיים בעולם בהתקנות של מערכות כאלה. לאורך השנים השוק הזה צמח לאט, אבל זה צפוי להשתנות בשנים הקרובות".

 

מעבר למהפך בתזרים המזומנים החברה רשמה בשנת 2009 צמיחה של 15% במכירות ל־46 מיליון דולר, והגדילה פי שלושה את הרווח הנקי, שהגיע ל־2.1 מיליון דולר. כהן מסביר שזו רק ההתחלה. "הבאנו לכאן הנהלה חדשה שעליה ממנפים את כל יכולות החברה. בכל התחומים - השיווק, המכירות, השירות ומשאבי אנוש - נגענו, שינינו והפכנו. נגענו בכל דבר שאני קורא לו פלטפורמה עסקית, וגדלנו במכירות ב־15% בשנה שהיתה קשה להרבה חברות במשק. ב־2010 אנחנו בונים על צמיחה נוספת של 20% לפחות. אנחנו צופים שנגיע למכירות של 55 מיליון דולר השנה, וב־2011 לרמה של 70 מיליון דולר, וכל זה רק גידול אורגני".

 

כהן מדבר על הפוטנציאל של שוק הפס הרחב הנייד ועל השינוי שחל בו בשנים האחרונות. "חברה כמו פטרובראס בברזיל (חברת נפט ברזילאית שנסחרת לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר בארה"ב - ע"ע), שלא מזמן גילתה את אחד ממאגרי הנפט הגדולים בעולם, הודיעה לכל מי שעובד איתה - אוניות שירות, אוניות של מכליות, אוניות שתומכות בצוללנים - 'לא תוכלו לעבוד איתנו אם לא תתחברו לרשת הנתונים הכללית של החברה'. כדי לעשות את זה הם צריכים להתחבר לאינטרנט בפס רחב, סוג המוצרים שלנו בדיוק".

 

אתם חושבים לבצע רכישה?

"אנחנו חושבים לגדול מהר. בשני התחומים העיקריים שלנו ישנם שווקים שיכולים להשלים אותנו. השוק גדל מהר והוא מוכן ופתוח לקונסולידציה, ובטווח הארוך יותר אנחנו חושבים לכיוון הזה".

 

"לא עשו לי חפיפה"

 

נוסף על פעילות הליבה של אורביט בתחום התקשורת הניידת, שבה יש לה יותר מ־70 התקנות ברכבות מהירות באירופה, לחברה קו מוצרים בתחום העקיבה של מל"טים, טילים, מטוסים ולוויינים. נכון להיום, תחום זה ותחום התקשורת הניידת מתחלקים מבחינת ההכנסות שווה בשווה. מוצרים אלה נמכרים בעיקר לתעשיות הביטחוניות.

 

"בשוק הצבאי אנחנו עוסקים בתחום העקיבה והתקשורת, שנועד לעקוב אחרי מל"טים ומנמיכי טוס. לוקהיד מרטין היא אחת הלקוחות הגדולים שלנו בכל סוגי האפליקציות האלה, ואנחנו מוכרים להם במצטבר במיליוני דולרים".

 

כהן הוא תעשיין מקומי ותיק. לפני תפקידו הנוכחי עבד במשך שנתיים כמשנה למנכ"ל אי.סי.איי. לפני כן עבד במשך 12 שנה בחברת KLA Tencor, הפועלת בשוק המוליכים למחצה ונסחרת לפי שווי של 5.3 מיליארד דולר. לאורך השנים שבהן עבד בחברה, מילא שורה של תפקידים, שהאחרון שבהם היה מנהל חטיבה שמכרה ב־700 מיליון דולר וישבה בקליפורניה. "לפני KLA היה לי סטארט־אפ שאותו הקמתי ב־1983, ועשיתי עליו אקזיט של מיליוני דולרים ב־1991. בסוף 2008, כשהגעתי לאורביט, לא היה שם אפילו מנכ"ל. לא היתה לי חפיפה ולא כלום".

 

מחזורי מסחר נמוכים

 

מתחילת השנה עלתה מניית אורביט ב־30%, אך במחזורי המסחר היומיים הנמוכים, שמסתכמים ב־115 אלף שקל ביום מתחילת השנה, נראה כי שוק ההון לא מתלהב לרוץ עם ההנהלה החדשה.

 

"להגיד לך מה קורה בשוק ההון? נבצר מבינתי. בסך הכל התוצאות שלנו מתחילות ליצור עניין. כמות הגופים המוסדיים שרוצים להיפגש איתנו נמצאת בעלייה מתמדת, ויש עניין גדול יותר בחברה. להגיד לך שזה הקורלציה — אני לא יודע. כשבאתי לחברה לא היתה בכלל התעניינות, ויש הטוענים שאני לא מפנה מספיק זמן להיפגש עם כל מי שרוצה להיפגש איתי. חזרתי לא מזמן מניו יורק, ופגשתי שם בנקאים להשקעות. אני יכול להגיד שהם הביעו הרבה עניין בחברה".

 

כהן מסכם את מניעיו לנטוש חברה גדולה ומבוססת, ולחפש הרפתקה בחברה ותיקה אך מתקשה. "אני באתי לפה כי יש בארץ הרבה מאוד חברות סטארט־אפ וכמות סופית של חברות גדולות ומוצלחות. בין שני הקצוות האלה יש הרבה חברות בתקרת זכוכית. מדובר כאן על חברה שנכנסה לשוק שנמצא ממש כרגע בחדירה. זה שוק ענק ואנחנו מספר שתיים בעולם בו. אין שום סיבה שלא נגדל מנתח שוק של 17% ל־30%. אין הרבה חברות שמוכרות בעשרות מיליוני דולרים, ויכולות להגיע במהירות רבה למכירות של 100–150 מיליון דולר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x