$
בורסת ת"א

הממונה על ההגבלים העסקיים ומשרד התקשורת אישרו את עסקת פרטנר

סקיילקס תאלץ למכור את דינמיקה אך תוכל להחזיק בפעילות יבוא מכשירי סמסונג. התנאי: לא תוכל לנטרל תכונות במכשירי הסלולר

גילעד נס ונעמה סיקולר 16:5221.09.09

הממונה על הגבלים עסקיים אישרה היום (ב') את עסקת הרכישה של גרעין השליטה בפרטנר בידי סקיילקס, הנמצאת בשליטתו של אילן בן דב. על פי החלטת הממונה, תידרש סקיילקס למכור את פעילות מכירת מוצרי הקצה שלה, דהיינו רשת דינמיקה, אך תוכל להמשיך ולהחזיק בפעילות סאני, המשווקת בישראל את הטלפונים הסלולריים מתוצרת סמסונג.

מה דעתך על מניית פרטנר:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

לדברי המממונה על ההגבלים, דינמיקה פועלת למעשה כזרוע שיווקית של סלקום, היות שהיא ממותגת בסמלה ובצבעה, ומוכרת ללקוח הסופי מכשיר וחוזה התקשרות עם סלקום. לפיכך, ובהתחשב במיעוט המתחרים בשוק הסלולר וחסמי הכניסה הגבוהים בו, הותנה אישור עסקת פרטנר-סקיילקס בהפסקת פעילותה של סקיילקס בתחום ציוד הקצה.

 

המשמעות בפועל, המיושמת כבר בשבועות האחרונים, היא שסקיילקס תמכור את דינמיקה לגורם אחר בשוק. על פי הערכות, הגורם העיקרי עימו מתנהל מו"מ למכירת סקיילקס הינו סלקום עצמה, וטווח המחירים של דינמיקה בעסקה זו עשוי להגיע ל-140 מיליון שקל, פי שניים משווייה בעת ביצוע העסקה במסגרת נרכשה בידי סקיילקס מסאני לפני כשנה.

 

משרד התקשורת: יש לשמור על ניטרליות הרשת

 

משרד התקשורת מאשר אף הוא את המיזוג, תוך שהוא דורש את ניתוקה של דינמיקה מסקיילקס, אולם מוסיף סייג משלו: מניעת "ניוון" המכשירים של סמסונג בידי פרטנר. במשרד חוששים כי העובדה שבעל השליטה בפרטנר הינו בעל השליטה ביבואנית מכשירי סמסונג לישראל תאפשר לפרטנר לשלוט על תכונות המכשירים המתקבלים מסמסונג בדרך שעלולה לפגוע בניטרליות הרשת הסלולרית, דהיינו מניעת שירותים המנוגדים לאינטרס של מפעיל הרשת.

עמוס שפירא מנכ"ל סלקום. יקנה את דינמיקה? עמוס שפירא מנכ"ל סלקום. יקנה את דינמיקה?

 

פגיעה שכזו עלולה להיות באמצעות ניטרול תכונות שהיו מאפשרות ללקוח הסופי לצרוך שירותים שלא באמצעות הספק הסלולרי עצמו, כדוגמת ביצוע שיחות על גבי האינטרנט (VOIP). במשרד נזפו בעבר בחברת סלקום לאחר שלטענתם מנעה משירותי VOIP לפעול על גבי הרשת הסלולרית ודרשו ממנה לשמר את עיקרון ניטרליות הרשת.

 

למעשה, משרד התקשורת מנצל את כוחו באישור עסקה זו על מנת למנף מבחינתו את דגל ניטרליות הרשת. אמנם התייחסות המשרד היא להקשר המיידי של עסקה זו, והחשש לכאורה שבעל השליטה בספקית סלולר ינצל את שליטתו בספקית הטלפונים על מנת למנוע מהצרכנים שירותים מסויימים, אולם בפועל אזהרת המשרד לסקיילקס מתייחסת לשינוי שיבוצע במכשירי סמסונג לכל ספקיות הסלולר, ולא רק עבור פרטנר.

 

סקיילקס רכשה את דינמיקה כחלק מעסקה בהיקף של כ-256 מיליון שקלים, במסגרתה נרכשה גם פעילות המכירה של מכשירי סמסונג שפעלה תחת סאני. שוויה של דינמיקה הוערך אז ב-70 מיליון שקלים, בהתאם להערכת שווי של גיזה זינגר אבן שהוזמנה בידי סקיילקס, וסקיילקס שילמה בפועל סך של 69.4 מיליון שקלים. מאוחר יותר הופחתה תמורת המכירה כולה ל-244 מיליון שקלים בעקבות שינויים בהיקפי ההון החוזר של סאני ודינמיקה בין מועד הערכת השווי למועד סגירת העסקה, אך ככל הנראה שוויה של דינמיקה בעסקה המקורית נותר כמעט ללא שינוי.

 

המועמדת המרכזית לרכישת דינמיקה הינה סלקום, כיוון שהרכישה תצרף לרשותה מערך מכירות ושירות הכולל 43 נקודות ברחבי הארץ. אם אכן תרכוש סלקום את החברה סביר להניח כי תטמיע את הפעילות לתוכה ותפעל תחת המותג "סלקום" ולא תמשיך להפעיל מותג נפרד.

 

דינמיקה: 43 נקודות מכירה ממותגות "סלקום"

 

פרטנר עשתה בעבר שימוש בערוץ ההפצה של סופרפארם, אולם בעקבות מהלך אסטרטגי הוחלט לבטל את שיתוף הפעולה ולהכניס את הפעילות לתוך החברה. עם זאת, בפרטנר עדיין נעזרים כיום בערוץ חיצוני, רשת המחשבים והציוד ההיקפי באג, כאמצעי להפצת שירותי השיחות הפנים ארציות ואספקת האינטרנט. סופרפארם מהווה כיום ערוץ הפצה עבור פלאפון.

 

עבור סלקום, ההשתלטות על דינמיקה תחסוך ממנה את הוצאות התשלום על מכשירים (לאחר עסקת חיבור לקוח המבוצעת דרך דינמיקה, סלקום משפה את דינמיקה בעלות המכשיר הסלולרי, וסביר להניח כי מחיר זה גבוה מהמחיר אותו מקבלת סלקום ברוכשה מכשירים בעצמה) והעמלות לדינמיקה. קבלת 43 נקודות שירות חדשות ברחבי הארץ, בעיקר בקניונים ומרכזי פעילות דומים, תאפשר לסלקום לשווק גם את מכשיר האייפון תוך הוצאה מינימלית (בעוד שימוש בשיטת השיווק הנוכחית היה דורש ממנה להפריש עמלות לדינמיקה). בכמחצית מנקודות דינמיקה מצויות מעבדות שירות, והחברה אף מפעילה מעבדת שירות מרכזית.

 

בדינמיקה מתקיימת גם מכירת מכשירים סלולריים ללא מפעיל, המיועד ללקוחות המבקשים לעשות שימוש בשיטת הפרי-פייד. באם אכן תחליט סלקום למתג את הרשת תחת המותג שלה, סביר להניח כי פעילות מכירת המכשירים ללא מפעיל תופסק או תוקטן משמעותית, וצפויה ירידה בהכנסות ממכירות אלו. עם זאת, המעבר לפעילות תחת סלקום יהפוך את דינמיקה ממשווק מורשה לפעילות פנימית, ולפיכך הרשת לא תהווה מרכז רווח והפסד נפרד אלא חלק ממערך השירות, כך שמהלך ההשתלטות על הרשת אינו נבחן בעיניים פיננסיות אלא אסטרטגיות.

 

עם השלמת מכירת דינמיקה יוכל בן דב להשלים את עסקת ההשתלטות של פרטנר. מועד השלמתה המאוחר ביותר הינו אמצע דצמבר (אם כי מוקנית לו האפשרות לבקש הארכה בת שלושה חודשים), ואם ישלים את העסקה עד לאמצע השבוע הבא יוכל למשוך דיוידנד כבר מתוך תוצאות הרבעון האחרון של 2009.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x