$
בורסת ת"א

3 עובדים במנורה וסוכן ביטוח שינו רטרואקטיבית את מסלולי השקעה - על חשבון החברה

הנזק: מאות אלפי שקלים. העובדים תיארכו לאחור חסכונות לאפיקים סולדיים בכדי להימנע מהפסדים בשוק ההון. העובדים פוטרו

רחלי בינדמן 09:4003.09.09

תופעה חמורה התגלתה באחרונה במסדרונות חברת הביטוח מנורה מבטחים. חלק מעובדי החברה נהגו לשנות רטרואקטיבית את מסלולי ההשקעה אפיקי החיסכון שלהם על מנת שלא להיכוות מהירידות בשווקים.

 

מה דעתך על מניית מנורה מב החז:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

שלושת העובדים המעורבים בפרשה העבירו את פקודות ההעברה לאחראי על פוליסות העובדים שהיה מבצע עבורם את ההעברה הרטרואקטיבית. ההפרש בגין ההפסד שנגרם בפועל ושנמחק בדיעבד היה מכוסה מכספי הנוסטרו של החברה, קרי מכספם של בעלי המניות ולא מכספי העמיתים האחרים ומדובר בסך הכל בכמה מאות אלפי שקלים.

 

המקרים התרחשו בשנת 2008 למשך כמה חודשים ונחשפו לאחר שאחד העובדים ביקש לפדות את הפוליסה שלו והעובד שטיפל בבקשתו שם לב לתנועות חריגות בחשבון. עם היוודע דבר המעשה פנתה מנורה לפיקוח על שוק ההון שהתערב בפרשה. שלושת העובדים המעורבים השיבו את הכספים ופוטרו.

 

גם הלקוחות רצו לעשות בקדייטינג

 

עוד מתברר כי בנוסף לשלושת העובדים, עובדים נוספים פעלו באופן דומה עבור חסכונות של לקוחות וכן כי מעורב סוכן ביטוח בפרשה שלחץ על מנורה לבצע תיארוך לאחור עבור חלק מלקוחותיו. במנורה ממהרים להבהיר כי אין מדובר במהלך אסור או חריג ומשכך העובדים המעורבים הנוספים לא פוטרו. במנורה מסבירים כי קורה רבות שלקוח מבקש לבצע העברה לאפיק השקעה אחר אך הפקודה לא נקלטת בזמן מסיבות כאלה ואחרות, בין השאר הלחץ והפניקה שליוו את החוסכים בעת המפולת בשלהי 2008. במצבים אלו חברת הביטוח סופגת את הנזק שנגרם ללקוח בעקבות אי ביצוע הפקודה בזמן.

 

עוד מציינים במנורה כי רבות קורה שסוכני ביטוח ומנהלי הסדרים עושים טעות ולא מדווחים בזמן על הפקודה של הלקוחות ומבקשים מחברת הביטוח לבצע תיארוך לאחור כשלאחר מכן מתקזזים הצדדים – סוכנות הביטוח למול חברת הביטוח – מי נושא בעלויות.

 

מנורה מפיקה את לקחי האירוע והעבירה את פוליסות העובדים לסוכנות הביטוח שבבעלותה, אורות, בכדי שלא יקרו מקרים דומים בעתיד.

 

מנורה מבטחים נמסר בתגובה: "מדובר באירוע נקודתי וקטן, שדווח למשרד האוצר, הובא בפני ועדת הביקורת ודווח לדירקטוריון. המסקנות הנדרשות מהאירוע הוסקו, ויש להדגיש כי מדובר בפגיעה בכספי החברה (נוסטרו) - ולא בכספי העמיתים - וגם פגיעה זו היא מינורית. בנוסף ננקטו צעדים כדי שמקרה כזה לא יחזור על עצמו, ובהם הפרדת ניהול כספי העובדים מהחברה".

 

ארי קלמן, מנכ"ל מנורה מבטחים: "כל האירוע התרחש לפני שנה וחצי, וברגע שגילינו על דבר קיומו הכנסנו מיד מבקר פנים שערך בדיקה יסודית, שמואל שוורץ שמו. הכל התחיל בעובדת שביקשה לפדות את הפוליסה שלה כששמו לפתע לב לפעולות חריגות בחשבון שלה במעבר בין מסלולים. שמנו לב שהתאריך שבו בוצעו פעולות ההעברה שונה בדיעבד ואז עשינו בדיקה מקיפה עם עוד אירועים כאלו התרחשו.

 

"למעשה, אותה עובדת פנתה לאחראי על פוליסות העובדים והלינה על כך שמנורה הסבה לה הפסדי השקעות והוא בתמורה השיב לה שיכול לסדר לה רטרואקטיבית מעבר למסלול אחר. אותו עובד כמובן פוטר ברגע שגילינו זאת. אותה עובדת הלכה וסיפרה לעובדים אחרים. עשינו פוליגרף ל-7 עובדים חשודים ובסוף פיטרנו רק 3 לאחר שהתברר כי האחרים פעלו בתום לב כיוון שחשבו שמדובר בהטבה בדמי ניהול לעובדי מנורה. מבחינת העובדים מדובר בכמה עשרות אלפי שקלים שהוחזרו על ידיהם.

 

"בנוסף לאותם עובדים היה גם סוכן ביטוח שטען כי נתן הוראה בעל פה לאחד מועבדי מנורה לבצע העברה שלא בוצעה בפועל ולכן ביקש לתארך לאחור את מועד הבקשה. כיוון שלא היו לו הוכחות בכתב ביקשנו ממנו להשיב את הכסף וכך נעשה. בסך הכל מדובר בכמה מאות אלפי שקלים מכספי הנוסטרו של החברה ולא מכספי העמיתים. מאז נקטנו פעולות שימנעו את הישנות המקרה. מעתה כל בקשה להעברת מסלול נעשת בכתב וכן העברנו את פוליסות העובדים לסוכנות הביטוח שבבעלותנו אורות. אני לא מקל ראש באשר לנעשה אך מדובר באירוע שקרה כבר למעלה משנה ושלא יכול לחזור על עצמו". 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x