$
בורסת ת"א

השקת מגה בול לא פגעה ברווחיות של רבוע כחול - שיעור הרווח הגולמי עלה ל-27.8%

הרווח הנקי של רבוע כחול נפל ברבעון השני ב-53% ל-17.5 מיליון שקל. המכירות ברבעון השני ירדו ב-4% ל-1.84 מיליארד שקל. המכירות בחנויות זהות ירדו ב-6.1%

גלי ברגר 13:2517.08.09

דוחות רבוע כחול למחצית הראשונה של 2009 ולרבעון השני מגלים תמונה פחות שחורה ממה שחשבו בשוק הודות לעלייה בפעילות של בי קמעונות, זרוע הלא מזון של הקבוצה. עם זאת עדיין מדובר בתוצאות נמוכות יותר משל המתחרה הגדולה שופרסל.

 

מכירות רבוע כחול ברבעון בשני ירדו ב-4% לעומת הרבעון השני של 2008 ועמדו על 1.84 מיליארד שקל. המכירות בחנויות זהות ירדו ב-6.1% לעומת ירידה של 7.1% ברבעון הראשון. מכירות בי קמעונאות ירדו ב-4.2% ברבעון השני של 2009.

 

במקרה של רשתות המזון נכון יותר לבחון את התוצאות בראייה חצי שנתית בגלל עיתוי חג הפסח. השנה פסח נחוג ב-9 באפריל להבדיל מ-2008 אז אירע החג ב-19 באפריל. חלק מהקניות לחג והפעילות השיווקית התקיימו ברבעון הראשון, ולכן תוצאות הרבעון השני מוטות. הכנסות רבוע כחול במחצית הראשונה של 2009 הסתכמו ל-3.6 מיליארד שקל לעומת 3.74 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב- 2008 - ירידה של כ- 3.5%. מכירות בחנויות הזהות (חנויות הסופרמרקט) ירדו התקופה ב - 6.8%.

 

סיבה נוספת לירידה במכירות היא הפעילות במגזר החרדי באמצעות 18 חנויות שפע שוק, שעדיין לא חזרו לימים שלפני האיום בחרם חרדי – פרשה שהחלה לפני כשנה וחצי. ברבוע מסבירים שהירידה היא תולדה של המיתון, התגברות התחרות ושחיקת מחירי המכירה ברשתות המוזלות (Heavy Discount). מנגד הקיטון במכירות קוזז ע"י תוספת נטו של 10 חנויות במהלך 12 החודשים האחרונים בשטח של 12,100 מ"ר, בנוסף גדלו מכירות קבוצת BEE בתקופה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ב-8.2%. מכירות נעמן, אשר בי קמעונאות מחזיקה 66.3% ממנה, עמדו במחצית השנה הראשונה על 161.2 מיליון שקל.

 

מכירות רבוע כחול ירדו בשיעור גבוה יותר מזה של המתחרה שופרסל, אשר לא צמחה במכירות הרבעון השני ואף הציגה ירידה של 2.1% בחנויות זהות. שוק מוצרי הצריכה כולו ירד לפי נילסן ב-1% ברבעון השני.

 

 

למרות שהגדילה את מגוון חנויות המוזלות עם השקת מגה בול בסוף 2008, הצליחה רבוע כחול במחצית הראשונה לשמור על שיעור רווח גולמי דומה לזה של שנה שעברה ואף לשפר אותו. שיעור הרווח הגולמי עמד על 27.8% מההכנסות לעומת 27.6% במחצית הראשונה של 2008. השיפור נובע הן מהגידול בשיעור הרווח הגולמי נובע מגידול במכירות קבוצת BEE המאופיינת ברווחיות גולמית גבוהה יותר ביחס לשיעור הרווח הגולמי המקובל בתחום קמעונאות המזון. כמו-כן מסבירים בחברה כי שיפור הסכמי סחר שחלקם קשורים למהלך הקמת רשת של "מגה בול" קיזזו את השפעת השחיקה המתוכננת בשיעור הרווחיות הגולמית כתוצאה מהקמת רשת "מגה בול".

 

גם המותג הפרי מגה שהושק בתחילת 2009 ושיעור מכירותיו לדברי החברה עומד על 3.5% השפיע לטובה על הרווח הגולמי.

 

גידול במספר הסניפים

 

השקת מגה בול והפרסום המאסיבי של הרשת, פתיחת עשר חנויות חדשות ובהן שישה סניפי עדן טבע מרקט, העלו את הוצאות המכירה, הנהלה וכלליות. הללו הסתכמו במחצית הראשונה של 2009 הסתכמו ל-884 מיליון שקל המהווים 24.5% מהמחזור לעומת 23.3% מהמחזור במחצית הראשונה של 2008.

 

הירידה במכירות והעלייה בהוצאות נתנה את ביטוייה בשורת הרווח התפעולי שירד ב-37.5% ועמד על 60.7 מיליון שקל (ללא עליית שווי נדל"ן). שיעורו מההכנסות עמד על 3.3% לעומת 3.5% ברבעון הראשון של 2009 - 4.3% ברבעון השני של 2008.

 

בהסתכלות חצי שנתית עמד הרווח התפעולי (לפני הכנסות והוצאות אחרות ועלייה בשווי הוגן של נדל"ן) על 121 מיליון שקל, המהווים 3.3% מההכנסות. מדובר בירידה של 34% לעומת המחצית הראשונה של 2008, אז עמד שיעור הרווח התפעולי על 4.3%.

 

גם תזרים המזומנים של החברה ירד: התזרים פעילות שוטפת הסתכם ל-156.6 מיליון שקל במחצית הראשונה של שנת 2009 בהשוואה ל- 278.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הקיטון בתזרים המזומנים מהפעילות השוטפת נבע מהירידה ברווח התפעולי ומהקטנת יתרות ההון החוזר השלילי.

  

הרווח הנקי עמד על 17.5 מיליון שקל לעומת - 37.2 מיליון שקל ברבעון השני של 2008, צניחה של 53%. הקיטון ברווח הנקי הרבעון מול רבעון מקביל אשתקד נובע מקיטון ברווח התפעולי ועלייה בהוצאות המסים על ההכנסה.

 

התוצאות בהתאם לציפיות ההנהלה

 

גם בראייה חצי שנתית ירד הרווח הנקי עקב עלייה זעומה בערך הנדל"ן להשקעה – 1.7 מיליון שקל במחצית הראשונה לעומת 18 מיליון שקל, ועלייה בהוצאות המסים שגרמה לעלייה בשיעור המס ששילמה החברה חתכו את הרווח הנקי שירד מ-102.3 מיליון שקל לכ-50 מיליון שקל.

 

הרווח הנקי למחצית הראשונה של 2009 בהתאם לתקני החשבונאות הבינלאומיים בחברה הסתכם ל-39.6 מיליון שקל והחלק המיוחס למיעוט הסתכם ב-10.3 מיליון שקל.

  

בהתייחס לתוצאות הכספיות אמר מנכ"ל ונשיא החברה זאב וורמברנד כי "במהלך הרבעון המשכנו במהלכי יישום האסטרטגיה וביסוס התודעה של תת הרשת "מגה בול" כרשת המובילה את תחום ה-HD, וכן פעלנו להרחבת הקטגוריות במותג הפרטי "מגה", המהווה כ- 3.5% מסך המכירות".

 

"במהלך אוגוסט יתווספו 8 סניפים לתת הרשת "מגה בול", מהם 2 סניפים חדשים, כחלק ממתן מענה לצרכי השוק ולסביבה התחרותית. לפני מספר ימים הודענו על הרחבת מסלולי ההצטרפות למועדון הלקוחות YOU כאשר המטרה הינה להגיע לכ-500,000 חברי מועדון עד תום שנת 2009.

 

"במהלך השנה האחרונה הורחבה משמעותית הזרוע האורגנית של החברה, רשת "עדן טבע מרקט", המונה כיום 9 סניפים כאשר פתיחת הסניף ה- 10 תבוצע במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2009 ובכך נשלים את שלב א' בפריסת הרשת. בנוסף, התחלנו במימוש הסינרגיה במסגרת קבוצת BEE בדרך של תהליך לריכוז פעילויות הכספים, יבוא, מערכות מידע ועוד במסגרת מטה הקבוצה ומתן שירותים אלו לחברות הבנות. ברצוני להדגיש כי, יישום האסטרטגיה והעמידה באבני הדרך שהצבנו לעצמנו, מתקדמים בהתאם לציפיות ההנהלה."

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x