$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

הראל מקצה עוד 100 מיליון דולר להשקעות בסטארט־אפים

זאת לאחר ש–9 השקעות הניבו תשואה של יותר מ–300%; חברת הביטוח גייסה את תומר גולדברג מסיסקו ומינתה אותו למנהל היחידה שתעסוק בהשקעות הישירות. היחידה תשקיע סכומים קטנים יחסית בחברות בתחומי ביוטק, פינטק, רפואה דיגיטלית ואנרגיה ירוקה שנמצאות בשלבים ראשונים של פעילות

גולן חזני 07:0002.03.21

השקעות של הגופים המוסדיים בחברות פרטיות זוכות לפרסום פחות משמעותי מאשר בחברות הציבוריות הסחירות. לפני כארבע שנים הקימה חברת הביטוח הראל יחידת השקעות קטנה, שנועדה לבצע שורת השקעות בעלות מאפיינים שונים מההשקעות שהיא נוהגת לבצע בדרך כלל.

 

הקמת היחידה נשמרה בפרופיל נמוך כלפי חוץ. מדובר בהשקעות ישירות בחברות טכנולוגיה שנמצאות בשלבים מוקדמים יחסית של פעילותן, ובסכומים קטנים יחסית. ההשקעות הללו, בהיקף של כ־100 מיליון דולר, התגלו כמוצלחות והניבו להראל תשואה ממוצעת של 300%.

 

 

יאיר המבורגר, בעל השליטה בהראל ביטוח יאיר המבורגר, בעל השליטה בהראל ביטוח צילום: אוראל כהן

 

כעת, בעקבות התוצאות, הודיעה אתמול הראל על גיוס של מנהל מיוחד שינהל את ההשקעות הללו, והיא מקצה 100 מיליון דולר נוספים להשקעות מסוג זה.

 

ל"כלכליסט" נודע כי בארבע השנים האחרונות ביצעה היחידה הקטנה בהראל תשע השקעות ישירות כאלה בשלל תחומים: ביוטק, פינטק, רפואה דיגיטלית, אנרגיה ירוקה ועוד. מדובר בהשקעות בחברות אמריקן וול, אקופיה, איילה פארמה, אשורד, ביונד ביולוג׳יקס, טאביט, קוואנטום משינס, למונייד ואינוויז.

 

 

 

תשואה ממוצעת של 300%

 

ההשקעות המדוברות נעשו בתחילה בעיקר מכספי הנוסטרו, בשל הסכומים הנמוכים שהושקעו וכן בשל מאפייני הסיכון השונים בהשקעות הללו – סיכון שהאמונים על ההשקעות בשם העמיתים העדיפו לא לקחת בשלב הראשון. העמיתים השתתפו בהשקעות המאוחרות יותר והמשמעותיות יותר שבוצעו במסגרת זו. בסכום החדש שהוקצה להשקעות – 100 מיליון דולר – יחולקו ההשקעות חצי חצי בין הנוסטרו לעמיתים.

 

באמריקן וול, למשל, השקיעה הראל בשנת 2017 5 מיליון דולר. החברה העוסקת בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות לרפואה מרחוק נוסדה על ידי שני רופאים ישראלים, האחים ד"ר עידו וד"ר רועי שיינברג, ומרכזה בבוסטון. תקופת הקורונה הזניקה את ביצועי החברה, שהונפקה בניו יורק באוקטובר 2020 ושווייה מעל 6 מיליארד דולר.

 

התשואה שעשתה הראל על השקעתה זו, נכון למועד זה, הינה פי 5 על הכסף. בחברה אחרת, ביונד, המובלת על ידי תהילה בן משה ואורי שלה ויושבת במשגב שבצפון, השקיעה הראל יחד עם קרן IBF בסיבוב הראשון תחילה ב־2018 וגם בסיבובי ההמשך.

 

החברה מפתחת תרופות אימונותרפיות לסרטן. לחברה 4 מוצרים בשלבי פיתוח שונים וכמו כן פלטפורמה ייחודית להחדרת נוגדנים לתוך תאים. סך הכל השקיעה הראל בביונד 6 מיליון דולר. לאחרונה הודיעה החברה על הסכם מסחרי של עד 1.1 מיליארד דולר עם חברת סאנופי העולמית, באחת מעסקאות הביוטק הגדולות בישראל.

 

 

 

באקופיה, שמייצרת רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים, השקיעה הראל החל משנת 2017 כ־12 מיליון דולר, עד ההנפקה המוצלחת של החברה בת"א. השקעה זו הניבה להראל מעל פי 4 על הכסף, ושווי האחזקות של הראל בחברה עומד על 48 מיליון דולר.

 

את איילה פארמה, הפועלת בתחום תרופות לסרטן המבוססות על מידע גנטי, הקימה הראל בשנת 2018, בהשקעה של 8 מיליון דולר, יחד עם קרן IBF. איילה שמובלת על ידי המנ"כלית רוני ממלוק, הונפקה בנאסד"ק בשנת 2020 לפי שווי של 200 מיליון דולר והכניסה להראל 28 מיליון דולר, תשואה של פי 3.5 על הכסף שהושקע.

 

בשנת 2019 השקיעה הראל 30 מיליון דולר בחברת הביטוח הדיגיטלית למונייד, אשר הונפקה בבורסה בניו יורק. הראל מכרה את אחזקתה בלמונייד בהצעת המכר שהתקיימה לאחרונה תמורת 129 מיליון דולר ורשמה תשואה של יותר מפי 4 על ההשקעה.

 

סוג ההשקעות המדובר שונה מההשקעות הקלאסיות של הגופים המוסדיים בכך שמדובר בהשקעות קטנות יחסית, בחברות צעירות. השקעות אלו דורשות תשומת לב לא מעטה ביחס לגודל ההשקעה, וכן גמישות ויכולת קבלת החלטות מהירה. בנוסף להשקעות האמורות, מבוצעות בחטיבת ההשקעות של הראל השקעות בחברות טכנולוגיה מבוססות יותר, וזאת בסיבובי השקעה מאוחרים יותר.

 

 

 

משתתפת בגיוסים והנפקות

 

מאפיין נוסף בהשקעות הישירות של הראל היא המעורבות של החברה בחברות שבהן היא משקיעה: להבדיל מרובן המכריע של ההשקעות שמבצעת הראל בשוטף — בהשקעות המדוברות הראל בדרך כלל ממנה דירקטור מטעמה בחברות, והיא מסייעת ליזמים בעזרת רשת הקשרים והיכולות הפיננסיות שלה.

 

בראייה של החברה, הדבר הופך אותה ליותר ממשקיע פיננסי. החברה מעמידה לחברות אלה אשראי בחלק מהמקרים. כך, למשל, שידכה הראל את קרן ההשקעות CIM להשקיע 40 מיליון דולר בחברת אקופיה. נוסף על כך, בשל העובדה שהיא נהנית מכיסים עמוקים, הראל משתתפת כמעט בכל סבב גיוס של החברות הללו וגם בהנפקות, ככל שמתקיימות.

 

כעת, לאור התשואות המשמעותיות, אישרה כאמור הראל מסגרת השקעה חדשה בחברות נוספות בסכום של 100 מיליון דולר נוספים וגייסה מנהל השקעות חדש ליחידה. עד כה ניהל את היחידה הקטנה גיא הרמלין, שפורש לעסקים פרטיים. במקומו מגייסת הראל את תומר גולדברג, שמצטרף לחברה במטרה להגדיל את פעילות היחידה.

 

בחמש השנים האחרונות הוביל גולדברג את ההשקעות והרכישות של סיסקו בישראל בתחומי סייבר, תשתיות מחשוב וענן. לפני סיסקו שימש גולדברג כמנהל מוצר באמזון בתחומי הטכנולוגיה וכן בתפקידי הנדסה בחטיבת כלי הטיס הבלתי מאושים באלביט.

 

 

 

"לזהות השקעות חמות"

 

"הראל למדה בשנים האחרונות להגיב מהר להשקעות פוטנציאליות של חברות טכנולוגיה צעירות, ועכשיו אנחנו רוצים ללכת צעד נוסף קדימה", אמר גולדברג. לדבריו, "הפוקוס שלנו הוא על שלושה סוגים של השקעות בתחומי טכונולוגיה והחדשנות: הראשון הוא השקעה במוצרי חדשנות שצורכים ארגונים — סייבר סקיוריטי, עבודה בענן ותוכנות חדשניות לניהול משרדים. השני הוא חדשנות בעולם הפינטק — עולמות הפיננסים, הביטוח והתשלומים. השלישי הוא חדשנות טכנולוגית בהענקת טיפול רפואי".

 

גולדברג הוסיף כי "האקוסיסטם של החדשנות בעולם קורה בארה"ב, וישראל נמצאת מיד אחרי ארה"ב. אנחנו מחפשים חברות רעבות להשקיע בהן סכומים קטנים בשלב הראשון, אבל להגדיל את ההשקעה לפי התפתחות החברה. הטכנולוגיה נמצאת כאן כדי להישאר, ומי שיידע לזהות את ההשקעות החמות בחברות הטכנולוגיות, יידע לעשות תשואות טובות. ההשקעה בטכנולוגיה בחברות צעירות היא כניסה לעולם מאוד חשוב ומתפתח, וחשוב לנו להמשיך ולהיות במקום הזה, ולהעמיק את האחיזה בו".

x