פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

העלות של יעקב ברדוגו לגל"צ: 185 אלף שקל בשנה

אף שיעקב ברדוגו מגיש לא פחות מ־6 תוכניות בשבוע בגלי צה”ל, הפרשן השנוי במחלוקת ממשיך לקבל את שכרו מהתחנה כ”יועץ”

אביאור אבו 07:0330.03.21

החוזה של יעקב ברדוגו בגלי צה"ל נחשף. הפרשן הפוליטי השנוי במחלוקת משתכר 185 אלף שקל בשנה (158 אלף שקל בניכוי מע"מ) תמורת 198 תוכניות, כך על פי מידע שהגיע ל"כלכליסט" באמצעות התנועה לחופש המידע. ברדוגו מוגדר כפרשן היחיד בתחנה, והוא חתום על חוזה אישי של יועץ חיצוני כנגד הצגת חשבוניות. חוזה ההעסקה שלו מסתיים בסוף החודש, ובגלי צה"ל מסרבים להתייחס לשאלה אם העסקתו תחודש.

 

יעקב ברדוגו יעקב ברדוגו

 

ב־2013, אף שלא היה בעל רקע תקשורתי בולט, מונה ברדוגו לפרשן פוליטי בגל"צ, שנוהלה אז בידי ירון דקל, ומאז 2016 החל לשדר תוכניות אקטואליה והפך לדמות הדומיננטית ביותר בתחנה. כיום מגיש ברדוגו בימי ראשון עד חמישי את "וילנסקי את ברדוגו", יומן הערב של גל"צ, יחד עם ירון וילנסקי. בנוסף לכך בימי שישי הוא מגיש את תוכנית הדעות "מחשבות בע"מ" לצד משה שלונסקי, ובמקביל מתארח בתוכניות שונות של התחנה.

 

גל"צ מופעלת בידי חיילים ואזרחים עובדי צה"ל, ויועצים נשכרים בדרך כלל לתקופה מוגבלת. ברדוגו עובד לכאורה במשרה מלאה, ועולה התהייה מדוע הוא מועסק כיועץ לתחנה ולא כאזרח עובד צה"ל. תשובה לכך נמצאת כנראה בפקודות צה"ל, שלפיהן עבודה כאזרח עובד צה"ל היתה עשויה להגביל את היקף עבודתו בעסקיו הפרטיים. מסמך פנימי של צה"ל העוסק ב"תעסוקת אזרחים – אישור לעבודה פרטית" קובע כי "לא יינתן אישור לעבודה פרטית למספר שעות העולה על 25% ממכסת שעות העבודה השבועיות הנהוגות במקום עבודתו הקבועה של העובד". המסמך גם מגביל לארבע שעות ביום את העבודה פרטית של אזרח עובד צה"ל.

 

חוזהו של ברדוגו נחשף על רקע טענות גוברות על התנהלותו הבעייתית בתחנה. באחרונה אף פנה ארגון העיתונאים למפקד גל"צ שמעון אלקבץ בדרישה שיפעל להפסקת "התנהלותו הבריונית והמבזה של ברדוגו כלפי עיתונאי התחנה".

 

הפנייה נעשתה לאחר שבמהלך שידור פנה ברדוגו לכתבת המדינית מוריה אסרף וולברג ושאל אותה אם היא "הדוברת של אשכנזי ומשרד החוץ". זו אינה התקרית הראשונה שבה ברדוגו תוקף עיתונאים בתחנה. בשנה שעברה דרש בשידור מהכתב הפוליטי מיכאל האוזר־טוב לדווח על אביו צבי האוזר, שהחליט להתמודד על מקום בכנסת.

 

מפלגת תקווה חדשה פנתה לפני הבחירות לאלקבץ בדרישה להפסיק את הופעותיו של ברדוגו בתחנה, בטענה שהוא משמש שופר תעמולה מובהק של הליכוד ובנימין נתניהו. מגישים ועורכים בתחנה פנו ליו"ר ארגון עובדי צה"ל משה פרידמן כדי לבחון הכרזת סכסוך עבודה בגל"צ על רקע היחס המזלזל מצד ברדוגו.

 

מגל”צ נמסר בתגובה: “ברדוגו מועסק בגלי צה”ל כיועץ חיצוני במסגרת הסכם שירותי ייעוץ, כמקובל בענף התקשורת, ואינו היחיד שמועסק באופן זה. אופן ההעסקה בתחנה נקבע על בסיס מגוון שיקולים”.

 

עו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע ומנחה הקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל מסר: "למעלה משנה נאלצנו להמתין עד לקבלת המידע המלא מצה"ל, הנוגע לנתונים תקציביים וכן להתקשרות עם פרשנים. המצב שבו נמנעת הזכות למידע, הלכה למעשה, על ידי רשות ציבורית במשך למעלה משנה היא מטרידה, ומעידה על היעדר הפנמה של החובה למסור מידע לציבור. ראוי כי צה"ל בכלל וגל"צ בפרט יחלו לפרסם את תקציביהם ואת אופן מימוש התקציב, לרבות ההתקשרויות השונות, באופן יזום, וזאת כמובן תוך שמירה על הביטחון במקרים הרלוונטיים".

 

מדובר צה״ל נמסר: "צר לנו על העיכוב שנגרם בטיפול בבקשת הפונה. יודגש, כי בחודשים האחרונים נעשתה בדובר צה"ל עבודה מאומצת לשיפור אופן הטיפול בבקשות חופש מידע, ונערכו פעולות ממוקדות לצמצום משכי הטיפול בבקשות".

 

x