$
פרסום ושיווק

ראיון כלכליסט

"מכרתי את סופר יודה כי ילדיי דתיים, והפתיחה בשבת הפריעה להם מאוד"

יהודה גואטה, הבעלים של רשת הקמעונאות התל אביבית, מסביר למה מכר אותה לחברת פז ומה בכוונתו לעשות ב-170 מיליון השקלים שיקבל: "אני הולך לסדר את כל המשפחה - גם את האחיינים"

גולן חזני 14:0807.03.21

יהודה גואטה רושם את אחד האקזיטים הגדולים ביותר בתחום הקמעונאות בשנים האחרונות. מכירת רשת סופר יודה שהקים תזרים לכיסו 170 מיליון שקל. 50 מיליון שקל מתוך הסכום הזה בתשלום עתידי על פני שש שנים. סכום זה יופקד בנאמנות למקרה שיתגלו נתונים שלא נכללו במצגים שבדקה הרוכשת, חברת פז, בבדיקות הנאותות שביצעה.

 

גואטה, בן למשפחה משכונת המצוקה ג'סי כהן בחולון, והצעיר מבין 14 אחים, יקבל 120 מיליון שקל באופן מיידי בתמורה לרשת שהקים, ואשר 16 סניפיה פרוסים בתל אביב רבתי.

 

 

מה גרם לך להחליט למכור?

גואטה: "בניתי את החברה מ-2003. זה הבייבי שלי. אבל בסופו של דבר הגיע עניין השבת (סניפי הרשת פתוחים בשבתות, ומרכיב נכבד מההכנסות מגיע בסוף השבוע - ג"ח). הילדים שלי דתיים, ולא היה למי להעביר את העסק הלאה. הילדה שלי מורה בבית ספר, דתייה, הבן שלי עוסק במחשבים, וכלתי עובדת איתי. 40 שנה אני בקמעונאות".

 

 

מימין: מנכ"ל פז ניר שטרן ובעלי סופר יודה, יהודה גואטה מימין: מנכ"ל פז ניר שטרן ובעלי סופר יודה, יהודה גואטה צילומים: דנה קופל, אלכס קולמויסקי

 

מה הסיבה לפער בין המחיר בדיווח הראשון על המכירה, 130 מיליון שקל, למחיר בדיווח על החתימה, 170 מיליון?

"הבדיקות של פז בהתחלה היו על המספרים של השנים 2018-2017. הרשת שלהם, ילו, מתקרבת למיליארד שקל הכנסות, ואנחנו השנה נגיע כבר ל-400 מיליון שקל. יחד זה יהיה כוח גדול. גדלתי בקמעונאות מכיתה א', כך שאני עם הידע שלי, ופז עם היכולות והצוותים שלה, נביא את הרשת רחוק. החברה שווה את המחיר. הקמנו מחסן לוגיסטי ב-2019, וזה נותן רווחיות גדולה יותר בפירות ובירקות שקונים ישירות מהחקלאים. אסור לשכוח שב-2019 החברה הרוויחה 20 מיליון שקל לפני מס. אנחנו לא נהנינו מהקורונה באותה מידה שהרשתות הגדולות נהנו. לא היה יום העצמאות בתל אביב, לא היתה תיירות ולא היו מצעדי גאווה. נהנינו מהקורונה, אבל לא בממדים שרשתות אחרות נהנו. לו היו תיירות ומצעד גאווה, היינו מוכרים הרבה יותר".

 

מה אתה מתכוון לעשות בכסף?

"באתי ממשפחה של 14 ילדים, אבל לא היה חסר בבית כלום. אני הולך לסדר את כל המשפחה, גם את האחיינים שלי".

 

אתה מוכר מפעל חיים. זה לא קשה?

"אני מעביר את זה לאנשים טובים יחד. פז היא לא סתם חברה. עם יכולות הפיתוח שלנו והכוח של פז אנחנו יכולים להיות מספר שלוש או ארבע בשוק - בין הגדולים. נגיע ל-50-40 סופרמרקטים בתוך שלוש שנים. אני הבנתי לפני 20 שנה שהסופרמרקטים בעיר הם הכי טובים. לאנשים נמאס לנסוע לסניפים שהשטח שלהם 5,000-4,000 מ"ר ולשרוף שם שעתיים".

 

סניף סופר יודה סניף סופר יודה צילום: תומי הרפז

 

אבל אצלך משלמים יותר.

"לא מסכים איתך. מי שקונה עגבנייה אצלי משלם קצת יותר, אבל לא זורק. בסופר הגדול אתה קונה שני קורנפלקס וזורק חצי קופסה. אז מה משתלם יותר?

 

היו לך הצעות נוספות?

"תמיד, אבל חיפשתי חברה שתדע להכיל אותנו. בסך הכל אנחנו חברה שצמחה לאט לאט, וכל זה בזכות המנכ"ל קובי כהן".

 

המנכ"ל קובי כהן: "נבסס חנויות גם מחוץ לעיר"

מנכ"ל הרשת קובי כהן ימשיך לנהל את הרשת גם תחת הבעלות של פז וזאת על פי ההסכם.

 

כהן: "התוכניות הן לקחת את מה שיש כיום - וזה לא מעט - ולשכפל את ההצלחה הזו. נבסס חנויות גם בתל אביב וגם מחוץ לעיר. הכוונה היא לקחת את היכולת הארגונית והכלכלית של פז ולהזניק את סופר יודה הרבה יותר גבוה כמותג ארצי, בצורה כזו שבסופו של דבר תביא לפז את מה שהיא בעצם רצתה לעשות - וזה להגדיל את ההכנסות ולהיכנס לתחום הקמעונאי. רשת סופר יודה היא בסיס טוב לבצע את המהלך האסטרטגי".

 

ילו וסופר יודה מוכרים בערך אותם דברים. איך יתבצע הממשק בין הרשתות?

"המפגש בין סופר יודה לילו לא מצטלב. אלה שני מותגים שצריכים לעבוד במקביל. לרשת ילו יש יתרונות משלה, וכך גם לסופר יודה. הכוונה היא שילו ימשיכו לגדול, ומצד שני להגדיל את המותג של סופר יודה במהות שלו, שהיא קצת שונה מההתנהלות של ילו".

 

 

תתפתחו סניפים מחוץ לגוש דן? חיפה?

"יבוא יום ונהיה גם בחיפה, אבל הצמיחה צריכה להיות מבוקרת ואחראית. נצטרך לבדוק לאורך ציר הזמן איפה יש יכולת לצמוח ולהעמיד חנויות שלנו באזורים מבוקשים. אין סיבה שלא נגיע גם לחיפה".

x