שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
פרסום ושיווק

עומר אדם, המותג הסיני המתקלקל והמיליונים שהתנדפו

התביעות ההדדיות שהגישו בעלי מותג Verso והפרזנטור עומר אדם - חושפות את עלויות הייצור של מותגי יוקרה, את אסטרטגיית החדירה לשוק וגם את האכזבה של הזמר

אורנה יפת 06:5815.10.20
הוא חלם על מותג יוקרה משלו, עם השקה נוצצת והרבה כסף, אבל ההרפתקה העסקית של הזמר המצליח עומר אדם הפכה לקרב משפטי מכוער עם תביעות הדדיות במיליוני שקלים.

 

ההתחלה היתה מבטיחה. בסוף 2018 הזמר חבר ליצרנית משקפיים מפלורידה, חברת Verso, ואלה השיקו קמפיין שהתבסס על הלהיט של אדם "איפה כל החברות שלך (2)" ביחד עם הדוגמנית רוסלנה. בהמשך נכנסה לשיתוף פעולה עם שני הצדדים גם רשת המשקפיים אופטיקנה, שהשקיעה מיליוני שקלים בהחדרת המותג החדש.

 

אבל רק שנה לאחר מכן עלה שיתוף הפעולה בין אדם ואופטיקנה לבין Verso על שרטון, ולאחרונה חלופת המהלומות הגיעה גם אל בין כותלי בית המשפט. Verso, המיוצגת על ידי משרד עוה”ד נשיץ ברנדס אמיר, תבעה את אופטיקנה על 13.6 מיליון שקל בטענה להפרת סימני מסחר ועוולות מסחריות והאשמות כי אופטיקנה גזלה ממנה את הסימן הרשום ואת המוניטין אשר בו הושקעו מיליוני שקלים ואשר שווי מוערך "בסך מיליוני דולרים רבים". בתגובה, תבעה חברת ההפקות של עומר אדם (PAI) את Verso, באמצעות משרד עורכי הדין אלטשולר, על 8 מיליון שקל, בטענה כי זו הפרה חוזה והציגה מצגי שווא בניסיון להתעשר על חשבונו.

 

עומר אדם עומר אדם צילום: יאיר שגיא

 

הצצה לעשרות העמודים שבכתבי התביעות חושפת את ההסכמים בין הצדדים, את עלויות הייצור מאחורי המשקפיים היוקרתיים ואת האסטרטגיה להחדרת מותג חדש לישראל, שלטענת חלק מהצדדים, סופה להיכשל.

 

מותג יוקרתי או מלאי פגום

 

ב־2016 נפגש עומר אדם לראשונה עם דיויד עמר, מבעלי מותג המשקפיים Verso, כשלפי התביעה של בעלי המותג, “נקשרו ביניהם קשרי חברות”. משפחת עמר היא משפחה יהודית שמתגוררת בפלורידה, ומייצרת משקפי ראייה ושמש תחת חברת דיזיינר אייז זה 40 שנה. לחברה שמונה חנויות בוטיק בארה"ב ואתר אונליין. ב־2016 השיקה מותג משלה, Verso, שאותו היא מכנה "מותג משקפיים יוקרתי ועתידני בהשראת היקום". כדי לתמוך בהגדרה, עיצבה החברה משקפי שמש בעיצובים שונים ונתנה להם שמות מעולמות החלל, כוכבים וגלקסיות.

 

במרץ 2018 עמר פגש את אדם ואת אביו יניב אדם בקנקון שבמקסיקו. באותה פגישה הראה להם כמה מהעיצובים הפופולריים של המותג Verso, והם "הפגינו התלהבות של ממש מהעיצובים". אז החלו שיחות בין הצדדים בנוגע לאפשרות שהמותג יושק בישראל ושעומר אדם יהיה הפרזנטור שלו.

 

ביוני 2018, לפי התביעה של Verso, יניב אדם הציע חלוקה שווה ברווחים מהמכירות של המותג. עם התקדמות המגעים, דיזיינר אייז הקימה, בנובמבר 2018, שתי חברות: Verso אמריקה

 

ו־Verso ישראל, שתיהן – היא טוענת – בבעלותה המלאה, ובנובמבר אותה שנה חתמה החברה חוזה מול החברה של עומר אדם (PAI) שלפיו אדם ישמש פרזנטור למותג בתמורה למחצית מהרווחים על מכירות המשקפיים בישראל.

 

Verso מגדירה את עצמה כבעלת מותג משקפיים בינלאומי יוקרתי. היא מתארת את משקפי המותג ככאלה המתאפיינים בעיצוב ייחודי, מיוחד, עשויים מתכות איכותיות כגון טיטניום ומורכבים באיטליה. לאחר שבנובמבר 2018 התקשרה בחוזה עם עומר אדם, חברה Verso במאי 2019 עם אופטיקנה בחוזה להפצת המותג שלה בישראל. לטענתה של Verso, אופטיקנה קיבלה ממנה רישיון "לא בלעדי ומוגבל" לעשות שימוש בסימן הרשום של Verso, וזאת "אך ורק כדי לקדם את מכירת משקפי המותג".

 

 

תקופת החוזה עם אופטיקנה, טוענת Verso, היתה לשנה אחת בלבד, אלא אם כן אופטיקנה תרכוש לפחות 10,000 יחידות מוצרי Verso, בשנה הראשונה. נקבע כי במידה שאופטיקנה תעמוד ביעד האמור, ההסכם יתחדש לשנה נוספת, כאשר הארכת החוזה תתאפשר עד לחמש שנים. אולם Verso טוענת כי אופטיקנה לא עמדה ביעד המכירות במהלך השנה הראשונה, ו"משכך, הסכם הקמעונאות פג”. אלא שביולי 2020, טוענת Verso, אופטיקנה העלתה קמפיין למותג בישראל לקולקציית הקיץ של Verso "ללא רשות, הרשאה, אישור, הסמכה או הסכמה מבעלת המותג". בנוסף, טוענת Verso, כי התברר לה שכל המוצרים שאופטיקנה מוכרת לא יוצרו על ידי החברה הבינלאומית אלא על ידי אופטיקנה, שמייצרת אותם בעצמה, ללא אישורה.

 

תביעת הנגד שהגיש עומר אדם מציגה את הדברים באור שונה. בתביעה זו נטען כי ההסכם בין Verso היצרנית לבין אופטיקנה קבע כי לרשת זכות לייצר משקפיים תחת המותג בכפוף להתחייבות של הזמנה של 10,000 זוגות משקפיים מהיצרנית, אך לאחר שהתברר לאופטיקנה כי מדובר במלאי פגום, סוכם כי אופטיקנה תחל לייצר את המותג בסין ובמקביל תמכור את הקולקציה של הנתבעות, כך נטען בתביעה.

 

אדם, לטענתו, גילה כי המשקפיים לא מיוצרים באיטליה אלא בסין וכשפנה לעמר קיבל ממנו תשובה כי "כולם מייצרים בסין, אבל הרכבת המשקפיים נעשית באיטליה". גם אמירה זו נטען בתביעה, התבררה כמצג שווא.

 

אדם טוען עוד בתביעה כי בפגישה עם משפחת עמר הוצג לו Verso כמותג "בית", "וכי הם מנסים זה תקופה ארוכה להחדיר אותו לישראל ללא הצלחה. הרעיון של מר עמר היה לנסות להחדיר את Verso לישראל באמצעות קידומו על ידי עומר אדם".

 

12 דולר עלות ייצור

 

ההשקה בישראל כללה תוכנית עסקית מפורטת שנמשכה על פני תשעה שבועות וכללה פעילויות שיווק שונות לכל שבוע. בין היתר כללה יח"צ, פעילות ברשתות חברתיות, חלוקת כרטיסים להופעה של הזמר לרוכשי משקפיים, השקות מתוקשרות עם משפיענים, הקמת חנויות פופ־אפ, השתתפות בתצוגות אופנה והרבה תמונות של עומר אדם ושל דוגמניות מובילות.

 

השקת אתר Verso ישראל היתה הצלחה, אבל החברה בחו"ל טוענת כי הבחינה שישראלים מעדיפים למדוד משקפיים לפני הרכישה. בנקודה זו, חושפת Verso, כי לנוכח הבעיות וחוסר נוכחות מטעמה בישראל, היא החלה לחפש מיקומים לחנויות עצמאיות בארץ, אך בסופו של דבר החליטה, בעצת אדם, לחבור לרשת אופטיקנה. Verso גילתה כי החדירה לשוק המשקפיים בישראל לא תהיה פשוטה. "עד מהרה התברר שלאור האופן שבו ערוך ומתנהג שוק המשקפיים בישראל, מינוף ההשקעה הרבה שחברות Verso ביצעו בהחדרה של המותג לישראל, יצטרך להיעשות באמצעות אחת או יותר מהרשתות הפועלות בתחום". Verso אף חושפת כי ניהלה משא ומתן עם קמעונאית ישראלית אחרת שאותה העדיפה על פני אופטיקנה.

 

Verso טוענת כי אופטיקנה והחברה של אדם ניסו מאמצע 2019 לשנות את ההסכם ולהפוך לשותפות במותג, ולקבל הרשאה שתאפשר לאופטיקנה לעצב ולייצר את המשקפיים של המותג בסין. "PAI ואופטיקנה הכינו טיוטות, אך אלה מעולם לא הבשילו לכדי הסכם". השינויים שביקשו אופטיקנה ו־PAI לא עמדו בהסכם המקורי, טוענת Verso, שם נקבע כי רק Verso רשאית לייצר את משקפי המותג ואופטיקנה רשאית לרכוש אותו רק מחברות Verso.

 

התביעה של עומר אדם מעלה טענות קשות ביחס לאיכות המשקפיים ולהתנהלותה של Verso. הסמסים שצורפו לתביעה של אדם חושפים כי הוא לא היה מרוצה מאיכות המשקפיים. כך כתב אדם לעמר: "אני מדבר על הדברים הכי בסיסיים שאמרתם שזה ההתמחות שלכם — לייצר משקף (שעלה ממש יקר ביחס למחירים הרגילים) והם נשברים, הטירגוט של האנשים שנכנסים לאתר, הקידום בפייסבוק, קידום באינסטגרם, קידום בגוגל. כל הדברים האלה אמרת בעצמך שזה העבודה שלכם ושאתם עושים את זה. זה לא כזה מסובך גם, ואמרנו לכם אם צריך אנחנו נעשה גם את זה, אבל לא רציתם. אני מבין שהשקעתם בזה כסף, אבל אתה צריך להבין שהשם שלי פה בארץ חשוב ואני לא יכול לעשות משהו שייכשל".

 

סמס נוסף שמצרף אדם לתביעה שלו חושף חשש מהתחרות מול קרולינה למקה, מותג מתחרה של קבוצת קסטרו הודיס שהפרזנטורית שלו היא בר רפאלי: "אתם לא מבינים באיזו בעיה נהיה עם כל התקלות האלו", כותבת נציגה מטעמו של אדם לדיויד עמר. "במקום למכור, יצחקו עלינו ויעשו השוואה לקרולינה למקה ויגידו שזה בדיחה ולא ברמה. אני לא אסכים לזה, דיויד, אין מצב אחי. עומר לא יהיה בתוך אתר שכולם יצחקו ויגידו מה זה התקלות האלה".

 

לתביעה מטעם Verso מצורפת מצגת שהציג דיויד לעומר אדם ובה נחשפים מחירי המשקפיים של Verso. המחיר הסיטונאי שבו נמכרים המשקפיים בחו”ל עומד על 56 דולר, בעוד המחיר הקמעונאי שלהן יותר מכפול ועומד על 129 דולר. בהסכם בין אופטיקנה לVerso הוסכם כי אופטיקנה תמכור את המשקפיים על פי המחיר המומלץ לצרכן שקובעת Verso, שעמד על פי ההסכם על 350 שקל לזוג (על פי אתר Verso ישראל, מרבית משקפי השמש נמכרים ב־299 שקל, ומשקפי ראייה עד 550 שקל).

 

במסגרת ההתקשרות בין הצדדים נדרשה אופטיקנה לשלם 239 אלף שקל ל־Verso עבור הזכות הקניינית במותג. את הסכום העבירה אופטיקנה לנאמנות עורך דינה. “הסכום הועבר בנאמנות עד לסיום בירור המספרים”, שהציגה Verso למשפחת אדם, נטען בתביעה שהגיש הזמר. אדם טוען כי אביו דרש לקבל מ־Verso חשבוניות שתומכות במספרים שהוצגו לו אך “אלו לא סופקו עד עצם היום הזה”. הדרישה של אדם לקבל חשבוניות מהנתבעות שתומכות במספרים שהוצגו הובילה ל”שבירת הכלים”, ולטענת אדם, התברר לו כי בעוד Verso הציגה לו כי עלות ייצור משקפיים היא 30 דולר לזוג, בפועל מדובר בעלות של 12 דולר לזוג.

 

“אופטיקנה התקדמה לבד”

 

Verso טוענת בתביעה כי בשלב מסוים התברר לה שאופטיקנה ועומר אדם החליטו להתקדם מאחורי הגב שלה. אופטיקנה, לטענתה, השיקה קולקציה שמפרה את ההסכם עם Verso, והעלתה קמפיין נוסף ל־Verso, בכיכובו של אדם, "ללא ידיעת Verso". עוד טוענת החברה כי נגרם לה נזק ממון ופגיעה בקניין, כיוון שהיא לא יכולה למכור את הקולקציה שלה באמצעות הפרזנטור המקורי. בעקבות הגילוי הזה, באתר של אופטיקנה, התקיימה שיחה בין ג'קי ודיויד עמר לבין מאיר רסין, בעלי אופטיקנה, ואלרואי תורג'מן, מנכ"ל הרשת. "השיחה הידרדרה ומר רסין ניתק את השיחה", טוענת Verso.

 

מאז הצדדים מתנהלים באמצעות עורכי דין, כשלטענת Verso, אופטיקנה "ניסתה לכפות" עליה הסדר חוזי שלא הוסכם, ולטענת עומר אדם ואופטיקנה, Verso מנסה להפר חוזה בתוקף. במכתב ששלח ל־Verso עו”ד ערן פרזנטי ממשרד פירון, המייצג את אופטיקנה, ביולי 2020, מגיב עורך דינה של אופטיקנה לטענות: "מכתבכם חושף פן מטריד שלפיו משפחת עמר מנסה בעורמה ובשקרים להיחלץ מההסכם המשולש בנוגע לייצור והפצת משקפיים... השקעות אופטיקנה במותג הגיעו ל־15 מיליון שקל, תוך שרק עלות קמפיין הקיץ מגיעה ל־3 מיליון שקל. אופטיקנה לא תאפשר להשקעותיה לרדת לטמיון".

x