$
פרסום ושיווק

הכנסת מקדמת את הרחבת חוק השקיות לכל החנויות

ועדת הפנים ומשרד והאוצר מקדמים היטל על שקיות ניילון גם בבתי עסק קטנים. אלא ששלוש שנים מחקיקת החוק טרם נקבעו יעדי ההפחתה בשימוש בשקיות חד־פעמיות

נורית קדוש 08:0314.10.20

ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת מקדמת הרחבה של חוק השקיות החד־פעמיות, מהלך שמקבל תמיכה ממשרד האוצר. בדיון שהתקיים אתמול בוועדה עלה תיקון לחוק שיזמה עמותת אדם טבע ודין, שמציע לאסור על חלוקה ללא תמורה של שקיות נשיאה בכלל המשק, ולא רק ברשתות הקמעונאיות הגדולות. במסגרת זו מוצע כי יוותר על כנו ההסדר החוקי הקיים, המבוסס על הטלת היטל של 10 אגורות על שקיות נשיאה הנרכשות אצל קמעונאים גדולים. ולצדו בקרב יתר בתי העסק, תיאסר חלוקה של שקית במחיר הנמוך מגובה ההיטל שנקבע. התשלום בעד שקיות שיימכרו על ידי בתי עסק קטנים ישולם ישירות לבית העסק. כך עסקים אלו לא ייאלצו לשאת בנטל הביורוקרטי הכרוך בהעברת כספי ההיטל לקרן הניקיון, ובדיווח תקופתי למשרד להגנת הסביבה אלא רק ברישום היקפי המכירות.

 

שקיות ניילון במרכול. השימוש הולך וגובר שקיות ניילון במרכול. השימוש הולך וגובר צילום: עמית שעל

 

אורי דביר, נציג משרד האוצר שהשתתף בדיון תמך בהרחבת החוק, תוך הימנעות מהטלת מס נוסף על הציבור: "יש לדאוג שלא יהפוך לעוד מיסוי ולכן יש לבדוק את ההשפעה של הרחבת החוק ולגבש עמדה".

 

מהלך זה צפוי להיתקל בהתנגדות הקמעונאים. נמרוד הגלילי, מאיגוד לשכות המסחר המייצג את הקמעונאים התנגד למהלך וטען כי "ההיטל יצר מעמסה רגולטורית על הרשתות. בתקופת הקורונה עסקים נפגעו. לא נכון להרחיב את החוק על תחומים אחרים".

 

בדיון נחשף כי שלוש שנים לאחר שנכנס לתוקף החוק לצמצום השימוש בשקיות חד־פעמיות, טרם הוכנו תקנות לקביעת יעדי הפחתה בשימוש בשקיות. התקנות היו צריכות להיות מובאות לאישור הוועדה עד סוף יוני2018, אך עד כה הדבר לא נעשה.

 

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל נעדרה מהדיון וח”כ מיקי חיימוביץ’ יו”ר הוועדה שאלה את נציגת המשרד נועה שפיצר, מ"מ ראש אגף חוקי אחריות יצרן, אם השרה יודעת כי מדובר בחובה חוקית שלא קוימה. שפיצר השיבה כי טיוטת התקנות מוכנה ובמשרד ממתינים לאישור של גמליאל.

 

לפני כשלושה חודשים הגיש המשרד להגנת הסביבה לוועדה את נתוני מכירת השקיות ברשתות המזון ב־2019 מהם עלה כי במשך השנה שעברה נרכשו על ידי הציבור 454 מיליון שקיות נשיאה ברשתות המזון הגדולות. זה זינוק של 20.1% ביחס לכמות השקיות שנמכרה לציבור בשנה הראשונה ליישום החוק. אין זו הפעם הראשונה בה כמות השקיות בשימוש הציבור עולה בשיעור חד. ב־2018ב־13.75% יותר ביחס ל־2017.

 

בדיון התברר כי נאספו כ־130 מיליון שקל בקרן הניקיון שאליה מועבר התשלום של הציבור על השקיות ברשתות: 20 מיליון שקל מתוכו שימשו לקמפיינים להעלאת המודעות הציבורית לחשיבות צמצמום השימוש בשקיות וכ־30 מיליון שקל לנקיון חופים. בקופת הקרן יש עוד כ־80 מיליון שקל, בהם לא נעשה שימוש כדי להפחית את השימוש בשקיות.

 

למרות העלות הנמוכה של כל שקיות, הצרכנים צמצמו משמעותית בשנה הראשונה לכניסת החוק את צריכת השקיות, אולם הזנחת המודעות לנושא בידי המשרד להגנת הסביבה הובילה לעלייה בצריכה. הכסף שנצבר בקרן הנקיון מבלי שימוש ויכול היה לצמצם את צריכת השקיות, כמו גם אי קביעת תקנות לקביעת יעדי הפחתת שימוש בשקיות ח־-פעמיות, מעידים על יחס המשרד לנושא. לדברי חיימוביץ’: "הסכום שנצבר בקופת הקרן ולא נעשה בו שימוש, זה סיפור מטורף בעיני. בכוונתי להמשיך לעקוב ולוודא שהכספים מופנים למקומות הראויים בהקדם האפשרי".

x