$
פרסום ושיווק

ראיון כלכליסט

"משבר רפואי מנוהל פוליטית, והעסקים משלמים מחיר"

מנכ"ל רשת מרכזי הקניות ביג, חי גאליס, יוצא למתקפה נגד "ההחלטות ההזויות" של הממשלה והעומד בראשה שהובילו לסגר: "במגזר העסקי מי שהיה עושה כאלה מחדלים פעמיים היה הולך הביתה"

אורנה יפת 09:5115.09.20

הנהלות הקניונים והשוכרים שמרו עד אתמול על פרופיל נמוך, אבל לאחר ההודעה של ראש הממשלה בנימין נתניהו על סגר שני, הם כבר לא יכולים לשתוק. קבוצות הקניונים שבסגר הראשון סייעו לקמעונאים ונשאו על גבן את תוצאות הסגר, נאלצות גם בסבב השני להיות המבוגר האחראי, שכן כדי שהקניונים שלהן ימשיכו לפעול ולהשיא רווחים לבעליהם, נדרשים שוכרים חזקים ויציבים כלכלית שיש בכיסם הפרוטה לשלם את שכר הדירה. אמנם רשתות האופנה הפתיעו במכירות גבוהות אחרי הסגר הראשון, אבל כעת אף אחד לא מבטיח שהציבור יחזור מסגר נוסף עם מצב רוח להסתער על החנויות בקניונים.

 

אתמול שלח מנכ"ל מרכזי הקניות ביג, חי גאליס, איגרת לשוכרים שבה הוא מודיע שוב על הקלות עתידיות שיינתנו לשוכרים, ובדרך תקף במילים קשות את מדיניות הממשלה. "כשלונה המתמשך של הממשלה בטיפול במשבר הקורונה מביא את כולנו שוב למצב של סגר, כמדינה היחידה בעולם שהממשלה מכניסה את אזרחיה לסגר כולל בפעם השנייה בתוך חצי שנה". בראיון ל"כלכליסט" מותח גאליס, שנכנס לתפקידו ביולי 2019, ביקורת קשה על מדיניות הממשלה ואומר כי "במגזר העסקי, אם מנהל היה עושה כאלה מחדלים פעמיים, הוא היה הולך הביתה".

 

 

 

מהן ההחלטות ה"קיצוניות והזויות" שבהן אתה מאשים את הממשלה?

"העובדה היא שאנחנו המדינה היחידה בעולם שחזרה לסגר הרמטי פעם שנייה. זה אומר שלא ניצלו את כל ארבעה וחצי החודשים האחרונים מאז שיצאנו מהסגר הראשון, כדי להפיק לקחים ובמקום לעשות פעולות ולשדרג מערכים, על מנת שלא נחזור לסגר שני, לא עשו כלום והגענו עד הלום. ואני עוד לא מדבר על השאלה אם סגר נחוץ או לא נחוץ. ד"ר עידית מטות אמרה על סגר שזה מוגזם, קיצוני ומיותר.

 

"לא הצליחו להעביר החלטות שהפרויקטור רוני גמזו ניסה להעביר וכל זה בגלל עניינים פוליטיים. עניין רפואי הפך להיות עניין פוליטי. לא הצליחו לקבל החלטה האם לסגור שכונות, ערים, ערים אדומות, ערים צהובות. לא הצליחו לקבל החלטה כזו בגלל עניינים פוליטיים. איך ייתכן שמשבר רפואי מתנהל על ידי אינטרסים פוליטיים ומי שמשלם את המחיר זה בעלי העסקים?".

 

חי גאליס (44). מנכ"ל רשת מרכזי הקניות ביג חי גאליס (44). מנכ"ל רשת מרכזי הקניות ביג

 

"כישלון מהדהד"

 

אתה משתמש במילים קשות, "מחדל מהגדולים שחוותה המדינה מאז הקמתה", "כשלון זועק לשמיים". ברוח חגי תשרי, זה נשמע כמו מחדל יום הכיפורים..

"המדינה הזו לא נסגרה מעולם הרמטית. ועכשיו, תוך חצי שנה סגרו אותה פעמיים. זאת אומרת שלא הפיקו לקחים, אז זה מחדל!. מילא בפעם הראשונה, העולם כולו לא ידע מה לעשות, והלכנו אחרי כולם. היום זה כישלון מהדהד של מדינת ישראל, כי אם היו מתכוננים טוב אחרי הסגר הראשון לא היינו מגיעים למצב הזה".

 

"במגזר העסקי מי שהיה עושה כאלה מחדלים פעמיים היה הולך הביתה. בממשלה זה קורה פעמיים והפוליטיקאים גם לא מספקים שום פתרון כלכלי – לא לקניונים, לא למסחר ולקמעונאות, לא לחדרי הכושר, לא למסעדנים. לפחות היו באים לסגר השני עם תוכנית סדורה של תמיכה בעסקים, כמו שעושים תוכניות בצה"ל. אבל הם לא עושים אפילו את הדברים הבסיסיים שהם נדרשים לעשות".

 

כמו בסגר הראשון, גם הפעם, היתה ביג הראשונה מבין קבוצות הקניונים שהודיעה אתמול לשוכרים שלה כי תתן הקלות בשכר דירה ודמי ניהול בספטמבר ובאוקטובר. במכתב שהוציאה לבעלי החנויות מסרה ביג כי תתן פטור מתשלום שכר דירה ודמי ניהול עבור ימי עבודה שבהם החנויות יהיו סגורות כתוצאה מהנחיית הסגר. אחריה הודיעו לשוכרים גם עזריאלי ומליסרון כי לא יגבו שכר דירה ודמי ניהול על ימי הסגר.

 

"למה אנחנו ממהרים לקבל החלטות? אנחנו עושים ומבצעים מהר, כי כשאתה במשבר אין לך ברירה, אתה צריך להחליט ולעשות. אין לך זמן רב. ופה – המנהיגים במדינה לא מחליטים ולא עושים ובעלי עסקים תלויים באוויר".

 

מה יהיו השלכות הסגר?

"הסגר בא לפתור במכת מוות בעיה נקודתית. הממשלה לא מצליחה לפתור את הבעיה הנקודתית אז הורגים את כולנו. אם חלק מהכסף של הנזק הכלכלי שמתהווה פה, היו מפנים לאן שצריך – לכל האופרציה של מערכות הבריאות, לבתי חולים, להגדלת תקנים של צוותי רפואה לבתי חולים, לגיוס רופאים, לא היינו נכנסים לסגר שני. לא מתים פה אלף איש ביום, עם כל הכבוד".

 

מרכז ביג בבאר שבע מרכז ביג בבאר שבע צילום: חיים הורנשטיין

 

אתה צופה לנפילה של רשתות קמעונאיות אחרי סגר נוסף?

"לא יפלו רשתות מחר בבוקר. פשיטת רגל זה תהליך ארוך וגם מי שפשט רגל אחרי הסיבוב הראשון של הקורונה, זה לא קרה בגלל הקורונה. לא היו עסקים שלפני הקורונה היו רווחיים מאוד, ובאה קורונה ופירקה אותם והם פשטו רגל. אין כאלה עסקים בעולם, אולי רק בתחום התיירות שעצרו אותם לחודשים ארוכים. הקורונה רק מאיצה את התהליך של פשיטת רגל עבור עסקים שהתנדנדו עוד לפני כן".

 

לאיזה סיוע אתה מצפה מהממשלה?

"אני מצפה שיתנו סיוע בדומה לסיוע שנתנו במלחמות ובמבצעים צבאיים. במבצעים צבאיים כשהמסחר שותק נתנו לבעלי החנויות סיוע שיצר שרשרת שאיפשרה לשוכרים לעמוד על הרגליים ולשלם לנו שכר דירה. למה אנחנו צריכים להחזיק את כולם על הכתפיים שלנו? עד עכשיו אנחנו נתנו ונתנו ונתנו ולא קיבלנו אגורה שחוקה. במבצע צוק איתן היתה הטבה לעסקים שנפגעו על פי מדדים של השתתפות בהוצאות קבועות, ויכולנו לקבל מהשוכרים שלנו את שכר הדירה ולא נפגענו. נכון להיום, ההטבות שניתנו לשוכרים הן לא כאלה שמאפשרות לשלם את שכר הדירה בימים שהיה סגר. או שהמדינה תתן לשוכרים הטבות משמעותיות כדי שיוכלו לשלם לקניונים שכר דירה, או שתתן את הפיצוי ישירות לנו. אבל עזבי את קבוצת ביג. תחשבי על בעל נכס פרטי, שיש לו חנות אחת ברחוב אבן גבירול בתל אביב. איש פרטי שהשוכר שלו לא יכול לשלם לו שכר דירה, ובעל הנדל"ן צריך לשלם משכנתא על הנכס. מה הוא עושה? הוא לא קבוצת ביג והוא לא יכול לוותר על שכר הדירה. סתם יש מאות ואולי אלפי תיקים בבתי המשפט בנושא הזה אחרי הקורונה? יהיו פה אלפי תיקים של הפרות חוזים. הסגר השני יגביר את התופעה הזו כי בפעם הראשונה היה אוויר לבעלי הנכסים ובפעם השנייה יש להם הרבה פחות".

 

מה אתה שומע מהקמעונאים בשטח?

"אני שומע תסכול אדיר. הקרקע בוערת. יש רעש געש בין בעלי העסקים שאומרים שחייבים לפתוח את העסקים גם בסגר. אין למדינה פתרון ואין פיצוי וחייבים להילחם על החיים. אנשים לא חושבים שיש סיבה לסגר הזה, אז קשה להם לקבל אותו".

 

עד כמה המכירות של חגי תשרי משמעותיות במחזור העסקים של קמעונאי?

"חגי תשרי משמעותיים מאוד, גם לעולם הנופש והפנאי, לבתי מלון ולעולם התרבות, וגם לקמעונאים. זו מכה לכולם כי זו תקופה חזקה מאוד במכירות, אחת מהתקופות הכי חזקות לאורך השנה. בחגי תשרי יש רצף של כמה ערבי חג: ערב ראש השנה, ערב כיפור, שני ערבי חג בסוכות וזה מייצר מכירות. ואת כל החודש הזה הקמעונאים והמסעדנים יפסידו".

 

מיליון ישראלים שנשארו בארץ בחודשי הקיץ לא פיצו על אובדן המכירות העתידי הזה?

"זה שאין טיסות מאוד עזר לפדיונות באוגוסט ולשוטף, אבל אובדן ימי עבודה רבים זה מינוס גדול. אני מקווה שעד הסגר ביום שישי הציבור יבצע קניות. ביקרתי היום בקניון בת ים והיו המון אנשים שקנו. יש מכירות מצוינות בימים האחרונים ועד יום שישי בטוח שיהיו ימים טובים. כמות הקניות ממאי עד אוגוסט מפצה והפדיונות מצוינים".

 

על פי נתוני ריס, מאז תחילת השנה יש ירידה בפדיונות הקניונים..

"מעל חודש וחצי הקניונים סגורים, אז איך אפשר לצפות שלא יהיו ירידות? בשנה כזו אי אפשר להסתכל על הפדיונות לעומת שנה שעברה שהעבודה בה היתה מלאה. חסרים פה פדיונות של חודש ושלושה שבועות, אבל אם משווים את הפדיונות מהיום שמרכזי הקניות נפתחו מחדש, ועד אתמול, הפדיונות טובים מאוד".

 

"ייקרנו את שכר הדירה"

 

האונליין התחזק בעוצמה מאז משבר הקורונה. האם אתה מצטער שגנזתם את מיזם הקניון הוירטואלי שביג התכוונה להשיק?

"לא. זו היתה ההחלטה הכי טובה שקיבלתי, כי אני לא קמעונאי ולא רוצה להיות קמעונאי. ברור שכמעט הכל סגור אז האונליין צומח בטירוף, אבל כל הרשתות אומרות שמרגע שהחנויות נפתחו האונליין חזר למכירות הרגילות שלו. ברור שהוא ימשיך לצמוח אבל לא על חשבון המרכזים הפיזיים. מרכזי ביג צמחו במעל 5% מהרגע שפתחנו את החנויות מחדש, לעומת התקופה המקבילה. שפכנו בתקופת הקורונה 5 מיליון שקל על פרסום. זה דברים שאנחנו לא עושים בדרך כלל, אבל עשינו את זה כדי להביא לקוחות למרכזים, ונמשיך לעשות את זה. אנחנו מייצרים שינוי בהרגלי צריכה".

 

הורדתם את גובה שכר הדירה בחוזים החדשים?

"להפך. חתמנו חוזים על אלפי שטחים חדשים בשכר דירה גבוה ב־2.5%, במהלך הקורונה ואחריה. אנחנו גובים מראש שכר דירה שפוי ולא מוגזם. מי שהוריד דמי שכירות לשוכרים אלה קניונים שמראש השכירויות בהם היו גבוהות. אולי אצל המתחרים מורידים שכירויות כי יש להם חוזים היסטוריים מלפני 2010 שאז השכירות היתה גבוהה וזה מחייב טיפול. אצלנו שכר הדירה ודמי הניהול ביחס לפדיון עומדים על 9.5% בממוצע. אצל המתחרים שלנו זה מגיע ל־14.5%".

 

אילו קטגוריות התחזקו בחודשים האחרונים?

"חד משמעית נושא הספורט. כל עולם הבית, החשמל, התאורה והריהוט. אנשים יותר בבית ויוצאים פחות, אז בא להם להתפנק ומשקיעים בחוויה בבית".

x