פרסום ושיווק

פרשנות

הצופים מעדיפים איכות: הסדרה טייגר קינג כמשל

גם אחרי חצי שנת מגפה, בעולם נטול קולנוע ובעודף תכנים משוגע, התכנים האיכותיים הם אלו שמושכים מנויים חדשים לנטפליקס

הגר רבט 08:4209.08.20

בסוף פברואר, בתזמון מושלם עם התפרצות הקורונה, השיקה נטפליקס פיצ’ר שמציג את 10 התכנים הנצפים בכל מדינה. במרבית העולם לא שיערו בכלל שעוד רגע בתי הקולנוע הולכים להיסגר לתקופה בלתי מוגבלת ושסרטים חדשים לא יגיעו למסך.

 

 

מאז נטפליקס ושירותי הסטרימינג האחרים הפכו לדרך המרכזית לצריכת סרטים ותוכניות טלוויזיה, והפלטפורמות היחידות (כמעט) שעדיין מספקות זרם בלתי פוסק של תכנים חדשים. במקביל, למאות מיליוני מנויים היה פתאום הרבה יותר זמן פנוי לשבת מול הטלוויזיה ולגמוע שעות על גבי שעות של תוכן, חדש או נוסטלגי.

הסדרה “טייגר קינג". הצופים התלהבו, פרק נוסף הופק הסדרה “טייגר קינג". הצופים התלהבו, פרק נוסף הופק צילום: NETFLIX

 

בהיעדר שוברי קופות וכותרים מעוררי באזז, רשימת 10 הנצפים של נטפליקס הפכה לברומטר להרגלי הצפייה החדשים. עבור הצופה זו רשימת המלצות שחוסכת דקות ארוכות של רפרוף חסר תוחלת בין הקטגוריות השונות, שלמרות עשרות אלפי שעות התוכן שלה, מגלה כי היא מוצר מוגבל שמציע הכל ולא כלום, אסקפיזם מדולל היטב. כמובן שעבור נטפליקס עצמה הרשימה היא טריק שיווקי שדוחף צופים לנסות תכנים נוספים.

 

ללא קולנוע, הרשימה הזו גם מכתיבה את סדר היום של המבקרים שנועצים בה על מנת לדעת מה מעניין את הקהל ועל מה לכתוב. אלה לא ביקורות משבחות שמשכנעות את הקהל לצפות בסרט, אלא העניין בקרב הצופים שדוחף את המבקרים לבחון אותו; ולא בטוח שזה נורא.

 

אולם אם בתכנים משובחים עסקינן, כאלה נעדרים לרוב מהרשימה. בשבוע האחרון למשל כיכבו ברשימה שני סרטי הנוער מסדרת “דוכן הנשיקות”, כאלה ששוכחים מיד כשהם מסתיימים. להבדיל, בחודש שעבר סרט אירוטי פולני שלוקח את זכויות האשה 300 שנה אחורה שלט ברשימה. אבל לרוב היא מורכבת משילוב בין תכנים נוסטלגיים כמו “משפחה מודרנית” או “חברים”, לבין הסדרה או הסרט האחרונים שהגיעו לנטפליקס בסופ”ש האחרון.

 

בשישה חודשים של מגפה, שירותי הסטרימינג הצליחו להנפיק רק תופעה תרבותית אחת — הסדרה "טייגר קינג" שהפציעה במרץ ולא ירדה מסדר היום. עד כדי כך שיוצריה נחפזו להפיק פרק נוסף כדי לספק את דרישת הקהל.

 

עם התפוגגות תופעת הצפייה המשותפת בשעה ייעודית בתכנים בזכות שירותי הסטרימינג, נטפליקס מנסה להחזיר חוויה זו. לא רק רשימת 10 הנצפים, אלא גם הפיצ’ר שמציע צפייה משותפת (Netflix Party). אם ניתן ללמוד משהו מששת חודשי המגפה, זה כנראה שכוחם של האלגוריתמים מוגבל, ולא משנה כמה הם ינסו לקדם תכנים מסוימים, כמעט בלתי אפשרי ליצור תופעת תרבות בצורה מלאכותית.

 

לפי נתוני הצפייה המצומצמים שנטפליקס מפרסמת, למשל, הפקת המקור הנצפית ביותר השנה היתה סרט הפעולה הבנאלי “Extraction” עם כריס המסוורת’ שגרף 99 מיליון צפיות, בעוד”טייגר קינג” המדוברת רק שמינית עם 64 מיליון צפיות.

 

המסקנה המתבקשת שעולה מהרשימה של נטפליקס היא שגם באוברדוז של תכנים, הצופים מעדיפים איכות. אולי הם לא יהיו התכנים הנצפים ביותר בפלטפורמה, אבל אם נטפליקס רוצה למשוך מנויים חדשים, היא לא תעשה זאת עם “דוכן הנשיקות” השכיח, אלא עם ג׳ו אקזוטיק.

x