$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

הגל השני בקניונים: הפדיונות צנחו ב־16%

המגמה החיובית שנרשמה במאי וביוני התהפכה, והפדיונות בקניונים צנחו בתחילת יולי. הצמיחה של מרכזי הקניות הפתוחים נבלמה, ובממוצע ירדו המכירות ב־8.3%

אורנה יפת 06:5716.07.20

פדיונות הקניונים צוללים בפתיחת חודש יולי, אחרי שהציבור יצא מהסגר ובחודש מאי מיהר לחזור לקניות. המגמה השלילית החלה כבר ביוני, אך בחודש שעבר נהנו מרכזי הקניות הפתוחים מקהל שעבר אליהם מחשש להכנס לקניונים הסגורים. בשבועיים הראשונים של יולי, החשש הגובר מהגל השני של המגפה פגע גם בפדיונות הפאוור סנטרים.

 

 

מנתוני ריס שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה, כי השבועיים הראשונים של חודש יולי היו קשים במיוחד לחנויות האופנה שבתוך הקניונים. הפדיונות למ"ר בין 1 ל־14 ביולי ירדו בקניונים האזוריים ב־16% לעומת התקופה המקבילה ב־2019. הנתונים מודדים בעיקר חנויות אופנה ב־30 הקניונים הגדולים בארץ, בהם קניון אבנת פתח תקווה, קניון איילון, עזריאלי תל אביב, קניון רמת אביב, שבעת הכוכבים, ביג פאשן נצרת, קניון הזהב, דיזינגוף סנטר ועוד.

קניון עופר ברחובות אחרי סגר קורונה קניון עופר ברחובות אחרי סגר קורונה צילום: רועי עידן

 

כאמור, גם המגמה החיובית שנרשמה במרכזי המסחר הפתוחים במאי נבלמה. בשבועיים הראשונים של חודש יולי הפאוור סנטרים רשמו עלייה של 2.6% בלבד בפדיונות למ"ר, לאחר שבחודש מאי נהנו מצמיחה של 40% במכירות ובחודש יוני עלו ב־5.8%. בממוצע ארצי ירדו הפדיונות בכל מרכזי המסחר וברחובות הערים ב־14 הימים הראשונים של יולי ב־8.3% לעומת התקופה המקבילה.

 

גם בהסתכלות על הפדיונות של תחילת יולי לעומת תחילת יוני 2020 יש ירידה דרמטית. לפי ריס, בשבועיים הראשונים של יולי ירדו הפדיונות בקניונים אזוריים ב־18.6% לעומת השבועיים הראשונים של יוני. בפאוור סנטרים ירדו גם כן הפדיונות ב־13% לעומת השבועיים הראשונים בחודש יוני, ובממוצע ארצי נרשמה ירידה כוללת של 15.6% לעומת תחילת יוני 2020.

 

ברשתות הקטנות והבינוניות מדברים בעיקר על "התרסקות בפדיונות". "מה שמעניין מבחינת הפדיונות זה שבדרך כלל רואים מגמה של גידול או קיטון. עכשיו רואים משהו שקשה לפענח", מסביר עופר נוינר, מנכ"ל SBN שמפעילה את רשתות נאוטיקה, טימברלנד ואימפוריום. "יש קניונים שבהם אנחנו בקריסה של 30% בפדיונות, ויש קניונים שבדיוק ההפך. למשל בשבעת הכוכבים, שהוא לרוב קניון שעבדנו בו טוב יש לנו מתחילת יולי 25% קיטון במכירות. לעומת זאת באילת, שבמאי וביוני הייתה שוממת, יש לנו גידולים יפים במכירות וגם במלחה ירושלים". לדבריו חנויות העודפים בפריחה ורשמו זינוק של 100% כי הן מצויות בקניונים פתוחים.

 

מילת המפתח בקרב הרשתות היא חוסר ודאות. "הדרמה מבחינתנו היא שאנחנו לא מצליחים לתכנן כלום", אומר נוינר. "כל החלטה שקיבלנו מאז פרוץ הקורונה, ברזולוציה של שלושה שבועות, הפכה להיות לא נכונה. בהתחלה זה היה הסגר בסין, והיינו מודאגים מאיפה נביא סחורות. רצנו לאיטליה וטורקיה לחפש חלופות. עבר חודש ונכנסנו לסגר בישראל, וחשבנו שנתקע עם הסחורה שכבר הגיעה מסין שחלקה היא גם סחורת חורף. בחודש מאי פתחנו חנויות ועשינו הערכות שנמכור 40% מהמחזור אבל פתחנו בבום גדול ועם מכירות שהגיעו ל־140%.

 

"חשבנו שהחורף יהיה רע והתחלנו לצמצם הזמנות ועבר עוד חודש ופתאום הסינים לא מצליחים לייצר מספיק סחורה לחורף הקרוב. התחלנו לדאוג מה יהיה עם מלאי לחורף, אבל עכשיו פתאום מדברים שוב על סגר, ואז הדאגות התהפכו".

x