$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

עובד דואר מצטיין: זה שדוחף תשלומים ללקוח

הנהלת הדואר לוחצת על פקידיה לשכנע את לקוחות בנק הדואר לפרוס עסקאות לתשלומים, שמניבים לדואר עמלות. סניפים שלא עומדים ביעד, “נצבעים באדום”

אביאור אבו 08:1504.06.20

הנהלת דואר ישראל מנחה את פקידיה לשכנע לקוחות לשלם בקרדיט עם ריבית גבוהה, כך עולה מתכתובת פנימית שהגיעה לידי "כלכליסט".

 

גם ב־2020, לקוחות שמעוניינים לשלם חשבונות בבנק הדואר לא יכולים לשלם את רובם בכרטיס אשראי, אלא בעסקת תשלומים נושאת ריבית של כ־10%, ב־3 עד 36 תשלומים. אם אינם מעוניינים בכך, מחויבים הלקוחות לשלם במזומן או בצ'ק. מי שמחליט על כך הם הלקוחות העסקיים של הדואר, כמו חברת חשמל ומשרד התחבורה, והנפגעים הם אוכלוסיות שמרבות להשתמש בבנק הדואר, כמו קשישים, חרדים וערבים. 

מנכ”ל דואר ישראל דני גולדשטיין, משמאל: מייל של מנהל מרחב ת”א ומרכז בדואר מנכ”ל דואר ישראל דני גולדשטיין, משמאל: מייל של מנהל מרחב ת”א ומרכז בדואר צילום: עומר מסינגר

 

בשבוע שעבר שלחה מנהלת תחום מכירות מרכז, דן ושרון, מירב זליכה, מייל למנהלי הסניפים, ובו כתבה: "פריסה לתשלומים מניבה לנו רווחים יפים. נא ודאו שכל הנציגים מציעים את השירות". במייל ששלח אמיר ליבוביץ, מנהל מרחב ת"א והמרכז, נכתב: "הנהלת החטיבה ובנק הדואר שמים דגש ענק בנושא ולא סתם — מדובר על הרבה מאוד כסף שאפשר וחובה עלינו להביא. שנית, יש לעשות כל מאמץ מכירתי. לקוחות כבר מגיעים אלינו רוצים לשלם, מה שנשאר להציע במקצועיות רבה את השירות וגם לשכנע. חייבים להעלות את אחוזי ההמרה".

 

מייל שנשלח ממשה בן מיכאל, מנהל מכירות ארצי בדואר, אל מנהלי האזורים, מוכיח כי הפקידים נדרשים לעמוד ביעדים: "ראו את פעילות האשכולות מתחת ל־40% המרה בחודש מאי. אנו נמדדים על פעילות זאת ומדי חודש תוצאות השיפור מוצגות בהנהלה. בבקשה פעילות ממוקדת להעלות את הנתון בקרב אשכולות אלה". למייל צורפה טבלה שסימנה באדום סניפים שלא המירו לפחות 40% מהעסקאות לפריסה בתשלומים.

 

מי שגוזרים את הקופון על עסקאות התשלומים הן חברות הסליקה גמא וסילבר ווי, שאליהן מגיע 30% מהריבית, והדואר, שגובה מהסולקות עמלת הפצה המשתנה בגובהה על פי מספר התשלומים. שתי חברות אלה, המפוקחות על ידי רשות שוק ההון, זכו במכרז הדואר ב־2019. לפי תנאי המכרז, הלקוח מבצע עסקת תשלומים שמועברים לגמא ולסילבר והם בתמורה מעבירים את הסכום לרשויות במזומן, לאחר שגבו מהלקוח ריבית של כ־10%. תנאי המכרז קובעים כי הדואר יקבל עמלה מגמא וסילבר שלא תפחת מ־0.3% פלוס מע"מ, מהיקף מחזור פריסת התשלומים לעסקאות עם 3 עד 9 תשלומים, ו־0.5% מעסקאות עם 10 עד 36 תשלומים. כך, לדואר יש תמריץ לעודד פריסת תשלומים נושאי ריבית גדולה יותר. "אני חושב שזה עוול למכור שירות כזה לאוכלוסיות קשות יום שמשלמות עשרות שקלים לחינם", אומר ל"כלכליסט" פקיד באשנב הדואר. "שולחים אותנו לחזית, ואנחנו חייבים לעמוד ביעדים".

 

מדואר ישראל נמסר: “החברה פועלת על פי מדדים עסקיים ומציעה ללקוחותיה מוצרים להם הציבור זקוק. שירות ‘פריסת התשלומים’ ניתן ע”י חברות המתקשרות באופן ישיר עם לקוחות, כשההחלטה לפריסת התשלומים הינה בידי המוטב והלקוח. נציין כי דווקא בתקופה הנוכחית, העובדה שהדואר מציע אלטרנטיבה לבנקים מאפשרת ליותר לקוחות לעמוד במוסר התשלומים שלהם”.

x