שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
מורידי הגשם

מורידי הגשם

"צפוי גל שני של פיטורים, בעיקר בחברות הגדולות"

עכשיו שהמשק חוזר לפעולה, הושבנו שלושה ציידי ראשים לפאנל מיוחד של פודקאסט מורידי הגשם לטובת ניתוח מצב התעסוקה בצד העסקי של חברות ההייטק ולהבין מה קרה עד כה, מה המגמות ולבחון מי שולט בשוק של משבר הקורונה - המעסיקים או העובדים?

שירות כלכליסט 13:0313.05.20

האם צריך להנמיך ציפיות בשוק העבודה בימים שאחרי הקורונה או שנחזור לשגרה המוכרת? כמו בכל דבר שקשור למגפה, מאוד קשה להגיע לקונצנזוס, גם בקרב פאנל מיוחד של "ציידי ראשים" שכינס הפודקאסט "מורידי הגשם".

 

 

 

תחיה אלונה אלתר, מנכ"לית חברת Connectim, שהקימה את קהילות הסופר-סלרס ואת פורום ציידי הראשים הישראלים, מציגה זווית אופטימית של המצב: "ממה שאני רואה בשוק, רוב צוותי המכירות לא היו בחל"ת, החברות שומרות על אנשי המכירות הטובים, ומעבר לכך יש עלייה בביקוש לאנשים מכירות שמוכרים מרחוק". לכן ממליצה אלתר לעובדים: "אל תמהרו להוריד לעצמכם את ציפיות השכר, אני לא בטוחה שהשכר של אנשי המכירות ייפגע".

 

 

 

 

הילטון ברק, צייד ראשים ומנהל פורום התעסוקה של קבוצת הפייסבוק Secret Tel Aviv, עשה את רוב הקריירה שלו בצד העובדים ולא בצד המגייס, כשכיהן בתפקידי מכירות ובתפקידי ניהול בכירים בחברות מובילות כמו LivePerson Clicktale ו-Walkme. הילטון מבחין במה שקורה בשוק בכמה רמות: "זה נכון שחברות מפטרות, אבל כשמסתכלים יותר מקרוב, רואים שמפטרים הרבה יותר דרגים זוטרים מאשר דרגים בכירים. כמעט ואין פיטורים בתפקידים בכירים, ולפחות כרגע נראה שיעברו מספר חודשים עד שיוחלט מה לעשות בנוגע לדרגים הבכירים". 

הילטון ברק הילטון ברק צילום: קרן גפני

 

 

לעומת חבריה, טל וילסון מציגה תמונת מצב קצת יותר פסימית. וילסון, ציידת ראשים ותיקה ומוכרת שעלתה מארה"ב לפני 20 שנה, מתמקדת כיום בהשמה לכל משרות הצד העסקי ובין היתר גם עוזרת לעולים חדשים למצוא עבודה ולהסתגל לחיים החדשים בישראל. "אני עדיין רואה חברות שמגייסות אבל מעט מאוד", היא מספרת. "כולם חושבים פעמיים לפני שמגייסים. בנוסף, אני רואה חברות שמנסות להפוך ליותר רזות על ידי הנמכת תארי התפקיד של אנשים, משמע תפקיד סמנכ"ל יהפוך לתפקיד מנהל והשכר יונמך בהתאם, זה משהו שמחפשי העבודה צריכים להכיר ולקבל אותו".

 

משתתפי הפאנל בשיחת זום, משדרים אופטימיות וגם פסימיות משתתפי הפאנל בשיחת זום, משדרים אופטימיות וגם פסימיות צילום: צילום מסך

 

 

וילסון, שעוסקת גם בהשמה של אנשים שעשו עלייה או רילוקיישן חזרה לארץ, אומרת כי היא "מקבלת הרבה אימיילים של אנשים שרוצים להגיע לישראל, אבל אני חושבת שזה לא הזמן הנכון למי שיש לו עבודה טובה ויציבה בארה"ב. חשוב להבין שכרגע הרבה עולים חדשים נמצאים במצב של קושי אמיתי למצוא עבודה".

 

וילסון מתייחסת גם לתופעות הלוואי של המצב: "הרבה חברות מרגישות שעכשיו המצב בשוק התהפך לטובת המעסיקים ושיש להם את הלוקסוס לבדוק את כל המועמדים בשוק ולמרוח על פני זמן רב את תהליכי הגיוס, אבל זה מאוד מטעה, כי לאנשים מצויינים יש פג תוקף מאוד קצר בשוק - גם בזמן משבר, ומי שלא יעשה תהליך גיוס קצר יפספס את הכשרונות. כמו בכל דבר, הכוכבים הם מאוד נדירים".

 

טל וילסון טל וילסון צילום: David Garb

 

 

אלתר מוסיפה כי היא "מרגישה שלמרות שיש תקופה לא קלה, את תפקידי המכירות תמיד יצטרכו" ומזכירה כי "ב-2008 הרבה חברות ניצלו את הסיטואציה ונתנו יחס מזלזל למועמדים, מה שהתנקם בהם אחר כך. אני ממליצה לכל החברות, שבעידן האחרון רק עסקו ונלחמו על מיתוג המעסיק - אל תזרקו את זה לפח, תהיו אמפטיים ותכבדו את המועמדים שלכם".

 

כששאלנו את הפאנל לגבי ההתמודדות עם התקופה הזו אמרה וילסון כי "הרבה חברות מחפשות לגייס אנשי 'הכל-באחד', כאלו שגמישים ויכולים לעשות הכל". אלתר מסכימה: "נראה שהשוק הולך למצב בו חברות ישנו את הרכב צוותי המכירות כך שאנשים יעשו יותר בתוך תפקיד אחד, כזה שבעבר היה נפרס על מספר תפקידים, וזה כנראה הדבר הנכון לעשות בתקופה כזו, שהחברות צריכות לדעת למקסם את מה שהם מוציאים מכל עובד ועובד". ברק דווקא חושב שהרבה חברות מגיבות באיטיות לשינוי: "אני עדיין רואה חברות שמפרסמות דרישות תפקיד לא אקטואליות, כגון דרישה לטיסות מוגברות לחו"ל, כשברור לכולנו שהדגש לשנה הקרובה הוא על היכולת למכור מרחוק".

 

 

תחיה אלתר תחיה אלתר צילום: סיגל איילנד

 

 

אז איך הדברים ייראו במבט קדימה? וילסון שומרת על הקו הפסימי: "אני צופה תקופה עצובה, בה יהיה גל שני של פיטורים, בעיקר בחברות הגדולות, שיפטרו את אנשי המכירות שלא יעמדו ביעדים שלהם". ברק מנסה לשמור על אופטימיות זהירה: "חייבים להיות אופטימיים ולשמור על אנרגיות חיוביות בזמנים כאלו. זו תקופה קשה, אבל אסור להתייאש כי גם היא תסתיים ותמיד אפשר לראות את האור בקצה המנהרה". אלתר מסיימת בנימה אופטימית גם כן: "אני מרגישה שלמרות שיש תקופה לא קלה, את תפקיד אנשי המכירות תמיד יצטרכו, הם הפנים של החברה ואלה שמביאים את הפרנסה לכולם, ולכן הדרישה אולי קצת תרד אבל תמיד תישאר".

 

אז איך השפיע המשבר עד כה על התעסוקה בצד העסקי של ההייטק הישראלי? מה הן הפעולות אותן המעסיקים צריכים לנקוט בתקופה הזו? ומה נכון לעשות מצד מחפשי העבודה? כל זאת ועוד בפרק נוסף של מורידי הגשם.

 

 

 
להאזנה לפודקאסט לחצו כאן >>

 

מורידי הגשם הוא פודקאסט העוסק בנושא המכירות, בו אדיר צימרמן, מייסד RAINMAKERS IL, היוזמה לקידום תחום המכירות בקרב יזמים ואנשי מכירות בישראל, מראיין מורידי גשם (Rainmakers) ישראלים העומדים מאחורי סיפורי ההצלחה הגדולים של חברות ההייטק הישראליות וחושף מה עומד מאחורי המספרים של העסקאות הגדולות ועל הדרך נותן כלים וטיפים למאזינים. האזינו בימי רביעי אחת לשבועיים באתר כלכליסט ובאפליקציית הפודקאסטים האהובה עליכם.

x