שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
פרסום ושיווק

"פוקס החזירה 3,000 מ-5,000 העובדים בקניונים. נחזיר עוד - בהתאם למכירות"

הראל ויזל, מנכ"ל פוקס ובעל השליטה בה, אמר בשיחה עם משקיעים בבורסה: "הציבור רוצה לקנות - אם יש משהו שיפגע במכירות זה רק הוראות משרד הבריאות"; להערכתו, חברות אופנה חלשות לא ישרדו את משבר הקורונה, שכר הדירה בקניונים יירד בשנים הקרובות ב-6%-5% בשנה, והקניות באונליין יתחזקו

אורנה יפת 11:2907.05.20

קבוצת פוקסהחזירה לעבודה בחנויות הפאוור סנטרים כ-90% מהעובדים ולחנויות הקניונים גויסו עד כה 3,000 מתוך 5,000 העובדים שמסופחים לחנויות במרכזי המסחר הסגורים. כך אמר היום הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי קבוצת פוקס, בשיחת ועידה עם משקיעים שקיימה הבורסה לניירות ערך.

 

קבוצת פוקס מפעילה 720 חנויות במרכזי מסחר וקניונים. "ביום שפרץ משבר הקורונה הקמנו צוותי עבודה, כדי לחזור לעבוד בצורה מסודרת בסיום המשבר", אמר ויזל. "בנינו תיקיה לכל חנות, כדי שביום שיקראו לאותה חנות לחזור לעבודה, נהיה ערוכים ונוכל להקפיץ באותו היום 50% מכוח העבודה של כל חנות. אנחנו עוקבים אחרי הפדיון של החנויות ולפי זה מחזירים עובדים שבחל"ת.

 

"יש לנו כמה פעימות במסגרת החזרה לעבודה. הראשונה היא פאוור סנטרים שחזרו לעבוד לפני שבוע. שם העבודה היתה בסדר גמור אז מימשנו 90% מהעובדים. אותו דבר אנחנו עושים בקניונים, שם יש לנו 5,000 עובדים. לפני יומיים 3,000 עובדים כבר גויסו מחדש לחנויות הקניונים, וסידרו את המדפים לקראת הפתיחה. נחזיר עוד עובדים - הכל תלוי במחזור המכירות של כל חנות".

 

להערכת ויזל, הציבור צמא לקניות: "אם משהו יפגע במכירות זה רק הוראות משרד הבריאות. אחרי שאנשים ישבו בבית חודשיים יש להם רצון עז לקנות, למרות המשבר הכלכלי. אנשים לא יצאו למסעדות, לא הלכו להופעות ולא ביצעו קניות. כך שאני מעריך שלטווח הארוך פוקס לא תיפגע באופן יוצא מן הכלל. צריך לקחת בחשבון שאנחנו לא יודעים מתי השמים ייפתחו וכמה ישראלים יטוסו לחו"ל".

 

ויזל, שמפעיל חנויות מתחום ההלבשה, כלי בית, ספורט וקוסמטיקה. מתאר מה שראה ביום פתיחת הפאוור סנטרים: "הדהים אותי לראות שאנשים עמדו בתור להיכנס לחנות פוקס, וראיתי מחזה שהוכיח לי כמה החיים שלנו חזקים יותר מהכל - ראיתי אמהות עומדות בתור, קונות, יוצאות מהחנות, מפשיטות את הילדים במרכז הפאוור סנטר ומלבישות להם טרנינגים. אז יכול להיות שאירועים לא יהיו פה ארבעה חודשים, ואין לי מותג בגדי אירועים, אבל אם תגידו לי שאנשים יפסיקו ללבוש טישירט, לעשות ספורט, ללדת ילדים ולהלביש אותם, ולאכול מצלחות - אז אנחנו נהיה בבעיה. אבל אני לא רואה את זה קורה".

 

הראל ויזל הראל ויזל צילום: דימה טליאנסקי

 

הבוקר נפתחו מחדש הקניונים. בעלי הנכסים בקבוצות הנדל"ן סייעו לשוכרים בהקלות בשכר הדירה וגם הממשלה הבטיחה סיוע, מה שאולי עשוי להוריד במקצת את הסיכון של ענף האופנה שנכנס למשבר הקורונה במצב כלכלי רעוע. קבוצת האופנה פוקס נמצאת בסיכון נמוך והיציבות הפיננסית שלה גבוה יחסית לחברות הענף, בין היתר בשל פורטפוליו המותגים המגוון שלה, שאינו נשען על אופנה מסורתית בלבד. סיבה נוספת שעשויה לחזק את פוקס היא העובדה שהתחרות בענף תקטן לנוכח חולשה של רשתות קמעונאות קטנות שייעלמו מהנוף.

 

"אם הקורונה מאחורינו אז הסיכון הענפי נעלם", אמר ויזל. "אם הקורונה תפקוד אותנו שוב, הרבה ענפים יהיו בסיכון. אני מעריך שהעולם יהיה אותו עולם ואני חושב שפוקס לא נמצאת בסיכון מכמה סיבות: היא מפוזרת ל-19 חברות. ב- 2020 נרד לראשונה מ-50% אופנה בפורטפוליו המותגים שלנו, כך שיש לנו המון תתי קטגוריות (אופנת הבית, קוסמטיקה ואופנת ספורט - א"י) ולכן פוקס לא בסיכון.

אני מעריך שהרבה חברות קמעונאות הגיעו לא חזקות פיננסית למשבר הקורונה, אז התחרות בשנתיים הקרובות תקטן ותהיה פחות חזקה: הרבה חברות ייעלמו וזה ישפיע על מחירי הנדל"ן, מאחר שאני לא רואה פה חברות ריטייל חדשות שקמות ומחפשות שטחי מסחר להשכרה, ואני גם לא רואה חברות בינלאומיות שנכנסות בקרוב לישראל כי גם הן עסוקות בבעיות שלהן בעולם, אז תהיה פחות תחרות בענף הקמעונאות, ויותר שטחי מסחר פנויים מה שישפיע על מחירי הנדל"ן".

 

ויזל צופה כי בשנים הקרובות שכר הדירה יירד בצורה מתונה, מה שעשוי לעזור גם לקמעונאיות האופנה. לדבריו, החברה לא תסגור סניפים אבל תחליף מיקומים ותצא ממרכזי מסחר חלשים וישנים לטובת פתיחת חנויות במרכזים חדשים, בשכר דירה נוח יותר. "משבר הקורונה יכול להאיץ מה שאני אומר שנתיים, ואני צופה ששכר הדירה בשנים הקרובות יירד בצורה מתונה במסחר במדינת ישראל, ב-5% עד 6% בשנה. זה נובע מעודף שטחי המסחר, וממעבר לקניות באינטרנט. כמובן שהורדת שכר הדירה תלויה בחידושי האופציות, אף אחד לא עושה דברים באמצע חוזים".

 

ב-2018 מכירות הריטייל של ישראלים, כולל האונליין וקניות שבוצעו בחו"ל, הסתכמו ב- 19 מיליארד שקל, כאשר 15.5% מתוכן היוו הקניות באינטרנט. 1-1.5 מילארד שקל נבעו מקניות בחו"ל, מה שהשאיר כ-15 מיליארד שקל לריטייל המסורתי. "ב-2022 ה-19 מיליארד שקל יגדלו ב-600 מיליון שקל בשנה ללא קשר לקורונה", צופה ויזל. "כ-3% צמיחה בשנה שכולה תעבור לאינטרנט. אני מעריך שהאינטנרט יגיע ל-5 מיליארד שקל ב-2022-2023. זה אומר שלא אמור להיות גידול או קיטון בשטחי המסחר, אבל כן נעשה הרבה החלפות של חנויות, ממרכזים פחות טובים נעבור למקומות חדשים עם חנויות יותר יפות, יותר גדולות ושכר דירה יותר הולם".

 

"הצמיחה של טרמינל איקס תוכפל בכל שנה"

 

אתר הסחר של קבוצת פוקס הוא טרמינל איקס, שמכר בשנה החולפת ב-80 מיליון שקל. מדובר במחזורים זניחים ביחס למחזור הקבוצה כולה שעמד ב-2019 על 2.8 מיליארד שקל. "טרמינל איקס בת שנתיים", אומר ויזל. "זו החברה הישראלית הכי גדולה באונליין. נקודה. סוף. ובשנתיים. לא פתחנו אתר לפני שמונה שנים. לדעתי קצב הצמיחה של טרמינל איקס בשנים הקרובות, בלי קשר לבוסט שקיבלנו ממשבר הקורונה, יכפיל את עצמו בכל שנה. אם בשנה שעברה מכר האתר ב-80 מיליון שקל, בשנה הבאה הוא ימכור ב-160 מיליון שקל, ובכל שנה יכפיל את המכירות".

 

חנות פוקס חנות פוקס צילום: יובל חן

 

לפוקס מלאי של 374 מיליון שקל, נכון לדצמבר 2019. בנוגע לחשש משקיעים לגבי הפרשות משמעותיות על מלאי של ביגוד והנעלה אמר ויזל: "בדצמבר 2019 המלאי היה יותר קטן מאשר בתחילת השנה, כי ב-2019 זה סחורות חורף שאמורות להימכר ורובן נמכרו בינואר-פברואר. המלאים בתחילת החורף יותר גדולים, תמיד. פוקס היא חברה של מוצרי בייסיק, ופוקס הום ושילב זה מוצרים שנמכרים לאורך תקופות ממושכות. אני מעריך שנקטין הזמנות עתידיות, ונדע להתמודד עם המלאי באופן הולם. ברור שזה יעלה את עלויות האחסון, אבל אנחנו חברה פיננסית ונוכל להתמודד עם זה".

 

אחד ממנועי הצמיחה של קבוצת פוקס הוא תחום הספורט. החברה בעלת זיכיון לפתיחת חנויות של נייקי בארץ ובארה"ב וקיבלה טרום משבר הקורונה זיכיון לפתיחת חנויות נייקי באירופה. ערב המשבר עמדה פוקס לפני חתימה על חוזים לפתיחת 30 חנויות נייקי בעולם, אך לא הספיקה לסגור את החוזים בשל המשבר. פוקס היא גם זכיינית של המותג האמריקאי פוטלוקר, וניהלה טרום המשבר משא ומתן להתרחבות עם המותג מחוץ לישראל.

 

כעת, לאור המשבר קיים חשש כי תחום הספורט הממותג, שהמחירים בו גבוהים ביחס למחירי פריטי אופנה רגילים, ייתפש בעיני הצרכנים כמותרות. ויזל אופטימי ומאמין שהקטגוריה דווקא תתחזק: "בזמן הקורונה אנשים המשיכו לעשות ספורט גם 100 מטר סביב הבית. אני חושב שלקורונה אין שום קשר לספורט. חוץ מזה שהלכה לי האולימפיאדה עם נייקי בטוקיו, אני חושב שהענף יואץ. אמרו שהעולם ישתנה, ויהיו כמה דברים: בקניונים והפאוור סנטרים האופנה תרד מ-60% ל-50% ושני סקטורים יגדלו: ספורט ולייף סטייל ותחום בתי הקפה והמסעדות, אבל לא היוקרתיות או הפאסט פוד אלא המסעדות אמצע. כרגע, בגלל הקורונה בתי הקפה ומסעדות יהיה בהגבלות יותר ארוכות והספורט יגדל".

 

"היינו טרום חתימה על 30 חוזים לחנויות נייקי באירופה ולא חתמנו על אף אחד לשמחתנו", מוסיף ויזל. "באירופה כל המו"מ מתחיל מחדש ואני מעריך שהחוזים שלא נחתמו, ייחתמו בחודשים הקרובים בהנחות משמעתיות בהרבה. לגבי פעילות של הקבוצה בחו"ל - יש לנו 30 חנויות ללין ביפן ו-10 בקנדה. 10 חנויות של נייקי בקנדה בצמיחה מתמדת ואנחנו מעמיקים שם ומתחילים לבנות בשיתוף נייקי העולמית את נייקי טאון בטורונטו באחד הקניונים הכי טובים בצפון אמריקה. קיבלנו בלעדיות להפעיל את נייקי ב-15 מדינות באירופה, חלקן בשותפות עם פוטלוקר העולמית, ואנחנו נהיה בעלי השליטה בפעילות. נייקי הוא מותג הספורט הגדול בעולם ואם החברה בחרה בנו לפתח איתה את חצי אירופה, זה מעיד על כך שהיא מאמינה בנו ומעריכה את פעילותנו".

 

 

קניון עזריאלי סגור קניון עזריאלי סגור צילום: שאול גולן

 

אופנת הבית, פוקס הום, הושפעה אף היא ממשבר הקורונה ופוקס העלתה לאוויר אתר סחר ייעודי למותג לפני שהמשבר פרץ. "לא ידענו שתבוא קורונה אבל חודשיים לפני שהיא הגיעה, השקנו אתר נפרד לפוקס הום כי הלוגיסטיקה שונה מזו של טרמינל איקס. זה הובלה של זכוכית וזה שונה. ההתחלה היתה מצוינת וברור שהקורונה שיפרה משמעותית מה שתכננו לעשות בפוקס הום. אבל החודשיים האלה הם לא החשובים ביותר אלא מה שחשוב שזכינו במודעות שיא כי אנשים ישבו בבית והזמינו מוצרים גם לליל הסדר המצומצם. אני חושב שענף ההום בעדנה בשנים האחרונות וימשיך ככה", סבור ויזל.

 

"בתחום הקוסמטיקה - אשה, בשביל 100 דולר מרגישה שהיא מפצה עצמה על הרבה דברים אחרים"

 

גם בנוגע למותג ללין, שהרווחיות התפעולית שלו גבוהה, משדר ויזל אופטימיות למשקיעים, על אף שמדובר במוצרים שלכאורה הם מותרות בתקופת מיתון. "ללין אינה מותרות", טוען ויזל, "היא לא מותג יוקרה אלא יותר מותג אמצע. אבל שוק הקוססמטיקה היוקרתי, גדל הכי הרבה בשנות מיתון. בתחום הקוסמטיקה - אשה, בשביל 100 דולר מרגישה שהיא מפצה עצמה על הרבה דברים אחרים. בזמן שהיו תקופות מיתון, שוק הקוסמטיקה היוקרתי היה בצמיחה. ללין לא מוכרת מוצרי יוקרה, אבל אני לא רואה כרגע סיבה כלכלית שללין אמורה להיפגע".

 

בסיום השיחה אמר ויזל: "אני חושב שגם אם המשבר הזה ישפיע לתקופה ארוכה, זה יהיה לחצי שנה עד שנה, ואנחנו עם מספיק מזומנים בקופה כדי לצלוח את זה. אני לא חושב שהעולם השתנה. אין לי ספק שהממשלה צריכה להמשיך לתמוך בכלל העסקים הקטנים והגדולים כדי לצלוח את המשבר הזה".

 

קבוצה כמו פוקס יכולה לנצל הזדמנויות לרכוש חברות שנקלעו לקשיים, ועל כך אומר ויזל: "אין לנו תוכניות מלבד פיתוח של נייקי באירופה ואנחנו עושים גם מו"מ עם פוטלוקר להתרחבות באירופה אבל זה עוד לא חתום. אין לנו תוכניות לרכוש חברות בישראל, אבל להגיד שאם תהיה הזדמנות עסקית נשלול אותה? זה לא אחראי למשקיעים. אנחנו תמיד נצלנו הזדמנויות וזה לא ישתנה. ברור לי שלא אחראי לעשות צעד כזה היום, עד שהמצב לא יתייצב, אבל שהמצב יתברר, הכל פתוח".

x