שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
פרסום ושיווק

משבר הקורונה

משרד הבריאות דורש: רישום פרטים בכניסה לקניונים וחלוקה למתחמים

באוצר מעוניינים לפתוח בשבוע הבא את הקניונים. במשרד הבריאות דורשים שכל אדם שייכנס יחויב במתן שמו ובמספר הטלפון ושהקניון יחולק למתחמים שגם המעבר ביניהם יחויב ברישום. מנכ"ל בקבוצת קניונים: רוצים לעשות חקירות אפידמיולוגיות על גבינו, זה בלתי אפשרי

אורנה יפת ועמרי מילמן 21:4701.05.20

במשרד האוצר מעוניינים שהקניונים ייפתחו כבר ביום שלישי, אולם לפי דרישות משרד הבריאות, כל כניסה לקניות תחייב רישום ידני או דיגיטלי של לפחות שם וטלפון, ומסתמן שיידרשו גם תעודת זהות ושעת כניסה. החובה להשתמש באפליקציה לזיהוי כניסה ככל הנראה לא תהא חובה, אלא אפשרות עבור קניונים שיעדיפו אותה על פני רישום ידני. אפליקציה אמנם דורשת פיתוח והשקעה אבל תגרור פחות תורים בכניסה לקניונים. הקניונים יוכלו לבחור האם לבצע את הרישום הידני או לפתח אפליקציות ומבחינתם שתי האופציות גרועות לטענתם.

 

הרישום, לפי הצעת משרד הבריאות, לא יסתיים בכניסה לשערי הקניון. הנהלות הקניונים, שגודלם נע בין 10,000 מ"ר ל-50 אלף מ"ר, יידרשו לחלק את הקניון למתחמים של 5,000 מ"ר ובמעברים בין מתחם למתחם יידרשו לבצע רישום נוסף. לשם המחשה, קניון רמת אביב שגודלו 25 אלף מ"ר יחולק לחמישה מתחמים, על פי ההנחיות החדשות. לקוח שיבקש לעבור בכל המתחמים ברמת אביב יידרש לחמישה רישומים, מלבד הרישום בכניסה לקניון. זאת בעוד חנות איקאה בראשון לציון שכוללת 34 אלף מ"ר לא נדרשת לחלוקה למתחמים וגם לא לאיסוף מידע אישי על הלקוחות.

 

גורמים בממשלה מעריכים כי זו למעשה הדרך של משרד הבריאות לעכב ולמנוע את פתיחת הקניונים, שנכון לעכשיו אמורה לעלות לדיון הממשלה ביום ראשון. בקניונים נחרצים עוד יותר וטוענים כי המטרה של משרד הבריאות היא לעשות חקירה אפידמיולוגית על חשבונם ועל גבם ומצהירים כי לא יפתחו את הקניונים עם הדרישות החדשות.

 

"הם לא מבינים במשרד הבריאות מה זה קניון ומה זה תנועת אנשים", אומר מנכ"ל בקבוצת קניונים גדולה. "איך אני יכול לשים גבולות ולתחום את הקניון למתחמים? זה הזוי לחלוטין. זה בלתי אפשרי לתחום כל 5,000 מ"ר. בקניון יש תנועה, אנשים עולים, יורדים, ועושים סיבובים. התנועה היא מעגלית בתוך קניון ואי אפשר לעצור את זה. אנשים עוברים מצד ימין לצד שמאל. אם מישהו חושב שאפשר לחלק קניון למתחמים זה ממש לא יכול לקרות.

 

קניון ריק קניון ריק צילום: אוראל כהן

 

 

"אנחנו לא נפתח את הקניונים בתנאים האלה. אם רוצים להגיד שהקניון לא בריאותי, שיגידו את זה. אבל לא אומרים, כי זה לא נכון ולא הוכח בשום מקום. הקניונים נערכו בצורה הכי היגיינית וסטרילית. מה הם כן רוצים? משרד הבריאות רוצה חקירה אפידמיולוגית. אז הם מנצלים את הקניונים לצורך איסוף מידע שהם לא יכולים לאסוף מחנויות רחוב ולא אוספים מחנויות במרכזים פתוחים. שיפנו לשב"כ אם הם רוצים מידע ושיעשו את זה בחקיקה. שגם יאספו מידע מכל סופרמרקט ברחוב ומחנויות ענק כמו איקאה. בגלל שהקניונים להוטים לחזור לעבוד אז מחזיקים אותנו כבני ערובה ואם ורוצים שנעשה עבורם חקירות ונאסוף מידע".

 

מבחינת הקניונים, המשמעות של רישום דיגיטלי או ידני היא איסוף מידע על הפרט שהם מתנגדים לו. היום פרסמה גם הרשות להגנת הפרטיות שבמשרד המשפטים המלצות לתיקון התו הסגול המסדיר את התנאים לפתיחת עסקים, כך שימנע איסוף מידע מעבר לנדרש וכן ימנע שימוש במידע שנאסף שלא לצורך.

 

"רישום של שעת כניסה של לקוח, מספר טלפון ותעודת זהות שלו, זה אמצעי שיווקי פנטסטי", אומר בכיר נוסף בענף הקניונים. "אבל אם אני רוצה לקבל מידע כזה אני צריך לשלם עליו. הקורונה זו לא הזדמנות לאסוף מידע על אנשים. זו הזדמנות מכוערת והיא תהיה בעוכרנו. זו הזדמנות שאין לי עניין לנצל אותה. יש דרך אחרת ובהסכמה לאסוף דאטה על הלקוחות. אני לא רוצה לעקוב אחרי לקוחות בתוך הקניון ולא לבדוק לאיזה חנות נכנסנו".

 

"זה יגרום לעומס מטורף"

 

מעבר לבעייתיות בהגנה על הפרטיות, חוששים בקניונים מפקקים אין סופיים בכניסה לקניון שייגרמו בעת הרישום הידני שידירו אנשים מהקניונים. "זה יגרום לפקקים ארוכים, אנשים יהיו עצבנים ולא ירצו לתת פרטים אישיים. זה יגרום לעומס מטורף. ואם שומרים מרחק של 2 מטרים ולקניון נכנסים מאות אנשים ביום, מה אני אעשה עם התור הזה?".

 

בקניונים היו בטוחים כי ביום ראשון כבר יוכלו להחזיר את העובדים מחל"ת, אך כעת מדברים על יום שלישי עם סבירות גבוהה לדחייה נוספת וחשים שהמדינה מפלה אותם לרעה בעוד ממרכזי מסחר פתוחים או מחנויות ענק כמו סופרמרקטים של אלפי מטרים רבועים או חנויות רהיטים עצומות, לא דורשים לבצע רישומים ולחלק למתחמים. "אם מחליטים לבצע מעקב אחרי אנשים שידרשו את זה מכולם ולא רק מהקניונים. תעשו משהו מושלם או אל תעשו אותו בכלל".

x