שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
פרסום ושיווק

ראיון כלכליסט

"כבר ביולי נוכל להתחיל לקיים הופעות של 2,000 איש"

לגולן עינת, בעלי הזאפה שרכש את מלוא הבעלות על החברה רק בספטמבר האחרון, ברור שהיא תהיה בין העסקים האחרונים לחזור לפעילות. אחרי שהקפיא דמי שכירות ותשלומים לספקים, הוא מתכונן ליום שאחרי עם הופעות קטנות וקיצוצים בעובדים, ומבטיח שלא יעלה את מחירי הכרטיסים: "אם יהיה פה גל שני, התעשייה הזאת תמות"

אורנה יפת 17:0126.04.20

ענף התרבות המקומי מגלגל, לפי הערכות, כ־35 מיליארד שקל בשנה, ומועסקים בו כ־150 אלף איש. התחום היה הראשון לספוג פגיעה עם פרוץ המשבר, כבר בתחילת מרץ, כאשר בן לילה בוטלו ארועי פורים, תהלוכות עדלאידע ומסיבות של ארגונים וחברות. כעת המחאה של אנשי האירועים והמפיקים ירדה לשטח, ובשבוע שעבר הם עלו לירושלים והציתו צמיגים בהפגנת ענק שקיימו.

 

 

הופעה בזאפה הרצליה. “לא רק האמנים יושבים בבית, זה גם התאורנים, סבלים, נהגים וספקי מזון” הופעה בזאפה הרצליה. “לא רק האמנים יושבים בבית, זה גם התאורנים, סבלים, נהגים וספקי מזון” צילום: פיטר זאפה הרצליה

 

בתזמון טעון במיוחד, גולן עינת, הבעלים של רשתות בתי הקפה רולדין (50%) וארומה ת"א, השלים בספטמבר האחרון את רכישת מלוא הבעלות בקבוצת מועדוני הזאפה, ששולטת בשוק הופעות המוזיקה המקומיות. הוא לא חלם שחצי שנה אחר כך יתבונן ב־11 אולמות המופעים שלו ברחבי הארץ סגורים. עינת בוחן בימים אלה את ההקלות שמגבשת הממשלה ליציאה מהסגר ומבין כי העסק שלו יהיה בין האחרונים לחזור לשגרה, אחרי שהיה בין הראשונים להיסגר, כשהקהל נטש עוד לפני הנחיות משרד הבריאות. "האולמות סגורים כבר חודשיים, ועד שנתחיל לעבוד, זה יהיה רק אולי בעוד חודשיים", הוא אומר בראיון בלעדי ל"כלכליסט". "מחזור המכירות החודשי בזאפה עומד על 25 מיליון שקל, נפסיד עשרות מיליונים". קבוצת זאפה מגלגלת מחזור מכירות של 300 מיליון שקל בשנה ומעסיקה 1,000 עובדים.  

 

אלף צופים במקום 15 אלף

 

לדברי עינת, חלק מההופעות ממרץ עד מאי בוטלו לגמרי, וניתן החזר לרוכשים, וחלקן נדחו לחודשי הקיץ. במקביל, עצרה הקבוצה את תשלומי שכר הדירה בכל המועדונים. "עצרנו תשלומים בהסכמה עם בעלי הנכסים. העסקים סגורים, הורדנו הוצאות קבועות למינימום. החברה מנסה לצוף ולהיות עם ראש מעל המים. אין שום הכנסה כרגע ולא נראית באופק, אז הקפאנו תשלומים ואנחנו עושים ניהול סיכונים קדימה".

 

עוד לפני החזרה לשגרה, החלו בזאפה לעבוד על שינוי מבנה החברה, מתוך הבנה שתחום התרבות לא ישוב למה שהיה קודם. "נחזור לעבוד בקונסטלציה שונה”, אומר עינת. “אם היום האולמות מאכלסים 450-300 איש, אז יהיו מופעים של 150 איש באולם סגור ועד 1,000 איש באולם פתוח. בלייב פארק ראשון לציון שמכיל 15 אלף איש, נעשה מופעים של 1,000 איש בלבד".

 

איך תרוויחו ככה?

"נצטרך לשנות את המבנה הניהולי של זאפה. פחות אנשי שירות, שינוי מבנה השכירויות לאחוזים מהפדיון, אבל לא נעלה את מחירי הכרטיסים. ננהל את המערכת בצורה כזו שנוכל לסחוב את התקופה הזו עד שנגיע למצב שהיה בעבר. מי שירים ידיים, יפשוט רגל. צריך לסמן מטרה וללכת איתה עד הסוף. הדרך הנכונה היא להוריד עלויות קבועות, להוריד עלויות שכר עובדים ולהוריד את עלויות המזון. במודל שהתקורות נמוכות יותר, אפשר להרוויח גם בהופעה של 1,000 איש. נצטרך לעשות התאמות לכל אתר בנפרד. נוריד את העלויות הנלוות לכל הופעה — אבטחה, ברמנים ומלצרים וכל מה שמסביב. אולי הבמה תהיה קצת פחות מפוארת כדי לחסוך עלויות".

 

אמנים יסכימו להופיע מול קהל מצומצם?

"אם אני אומר היום לאמן שאין לו קהל בכלל, שיבוא להופיע בפני 1,000 איש, הוא יבוא בשמחה. גם האמנים יצטרכו להתרגל למצב החדש".

 

אתה מבין את החשש של משרד הבריאות מהדבקה המונית במופעים?

"מהקורונה מתו עד היום 198 איש, מרביתם עם מחלות רקע קשות. עצרנו פה תעשייה שלמה, אנשים הולכים פה לאבדון. על מה אנחנו מדברים? משפעת ודלקת ראות מתים המון אנשים בכל יום. השיתוק של המשק מסוכן לא פחות מהסכנה הבריאותית. אנחנו יודעים שהמבוגרים בסיכון, אז שישאירו אותם בבית וייתנו לתעשייה הזו לעבוד. תנו לאנשים לבחור בעצמם אם ללכת להופעה של 500 איש או 1,000 איש ובדגש על לוקיישנים פתוחים. אנחנו יודעים לעשות התאמות ולהתרחב ולהתכווץ לפי הוראות משרד הבריאות.

 

"הבנקים ממשיכים לעבוד ולהרוויח, חברות ההייטק ממשיכות לעבוד ולהרוויח ומפעלי המזון ממשיכים לעבוד ולהרוויח, אולי פחות אבל כולם עובדים. לעומת זאת, אין בתי קפה, מסעדות, סרטים, אולמות תרבות. המסחר הקמעונאי כולו נעצר ביום אחד. אי אפשר להתייחס לתעשיית המופעים והאירועים כמו כלל המשק".

 

אנשים בכלל יגיעו להופעות ביום שאחרי?

"אני לא רואה אנשים הולכים בקרוב לפארק הירקון, אבל אני כן מאמין שאנשים יחזרו למופעים בשוני, במיני ישראל, בלייב פארק בראשון לציון. אני חושב שביולי ובאוגוסט נוכל לקיים הופעות קטנות של עד 2,000 איש, ואני מאמין שבתוך חודשיים נפתח את זאפה מחדש".

 

אתה חושב שהקורונה יפגע במעמדה של זאפה כמונופול בתחום?

“אני לא אוהב את המילה מונופול, ואני גם לא חושב שזאפה היא מונופול. זאפה היא מובילת שוק בתחומה והיא כזו כי היא נותנת מענה רחב — היא גם מוכרת כרטיסים, גם מפעילה מועדונים, גם חברת הפקות וגם עושה את הקד”מ. בגלל שהיא עושה הכל והלוקיישנים שלה חזקים, אז היא מובילת שוק”.

 

הייתם אמורים להקים פרויקט משותף לזאפה ול־WeWork במידטאון. מה יעלה בגורלו?

“הפרויקט עם WeWork לא יתקיים בגלל הבעיות שהחברה נקלעה אליהן, וללא קשר לקורונה. הפרויקט המושתף של הקמת אולפני הקלטות אמור היה להיות לצד מועדון זאפה מידטאון. זאפה מידטאון נמצא בהקמה וייפתח בינואר 2021, אבל שיתוף הפעולה עם WeWork ירד מהפרק”.  

גולן עינת גולן עינת צילום: מיכה לובטון

 

"לא מדברים על האמנים"

 

איך מגיבים האמנים למצב החדש?

"האמנים תמיד נמצאים למען המדינה בימים קשים, אם זה במלחמות, בהופעות לחיילי צה"ל ובערבי התרמה לעמותות, ואם בהופעות בבתי חולים. הם נרתמים בהתנדבות ויש במדינת ישראל לא מעט ימים קשים. זו פעם ראשונה שהתעשייה הזו נפגעה הכי קשה, ואף אחד לא נותן לאמנים כלום. פגשתי את יהורם גאון לפני כמה חודשים, והוא סיפר לי איך הוא נסע ממוצב למוצב במלחמת יום כיפור והופיע בפני חיילים. היום כשהוא יושב בבית כבר חודשיים, אני לא רואה אף אחד שבא ואומר לו, 'עשית בשביל המדינה? נעשה בשבילך'.

 

"וזה לא רק האמנים. זה גם כל המעגלים שמסביב — תאורנים, סבלים, נהגים שמסיעים את האמנים להופעות. ביום רגיל התעשייה מזרימה כסף להמון משפחות, והיום אין להן מה לאכול. את יודעת כמה מזון נמכר במופעים מוזיקליים ובאולמות אירועים? זו מערכת שלמה וגדולה שנבלמה ביום אחד".

 

בתקופה הקשה מנסים בזאפה לתמוך בתעשייה ובשיתוף עם קשת מובילים פרויקט של הופעות חיות ללא קהל המשודרות מדי ערב בערוץ 12. ההשקעה בפרויקט מוערכת בכ־3 מיליון שקל. "זה התחיל ממחשבה לתת במה לאמנים, שיהיה להם בחודש וחצי הקרובים משהו קטן לקחת הביתה”, אומר עינת. “שילמנו לכל אמן כ־6,000 שקל להופעה, כשרוב האמנים העבירו את הכסף ללהקה ולנגנים שלהם. זה לא מה שיציל את האמנים. זה פרויקט הפסדי שהרמנו בשביל הנשמה וכדי לתת רוח גבית קלה לתעשיית המוזיקה ולאמנים. עד היום היו 100 הופעות, ומה שהיה הכי מרגש זה לראות את האמנים שנפגשו בפעם הראשונה עם הנגנים שלהם שלא ראו מעל חודש ימים. הם עמדו שם, התחבקו ובכו, וחלקם סיפרו שאין להם כסף לאוכל".

 

מה אתם דורשים מהממשלה?

"אני מצפה מהמדינה להזרים מענקים שיעזרו לתעשייה לעבור את התקופה הקשה הזו. הלוואות זה נחמד, אבל הלוואות צריך להחזיר ולא צריך את המדינה בשביל הלוואה. עצרו לנו את האוויר ביום אחד אז תחזירו לנו את החמצן בחזרה ותזרימו כסף. אם לא יהיה גל שני של התפרצות, המשבר ידעך, ובתוך חודשיים נחזור לעבוד. אם יהיה גל שני של חולים, המשמעות לענף היא מוות".

 

לקריאה של עינת מצטרף יוני פיינגולד, יו"ר איגוד האמרגנים והמפיקים, שייסד את קבוצת הזאפה. פיינגולד שיגר בשבוע שעבר מכתב למשרד האוצר, עם דרישות מהמדינה. "בתחום שלנו הדיאלוג עם המערכת הבנקאית יותר מסובך", מסביר פיינגולד. "תחום תרבות הפנאי מזוהה עם עולם המסעדנות, ונחשב בבנקים לתחום בסיכון, ולכן הבנקים לא מאפשרים להרבה עוסקים בתחום לקבל הלוואות.

 

“אנחנו מבקשים שהמדינה תתערב ותעזור לנו. המדינה נותנת ערבות של עד 15% בלבד, והבנק לא מוכן לתת הלוואות לחברות מהתחום שלנו. אנחנו מבקשים ערבות של 80% מהמדינה, ופיצוי של 20% מהמחזור של כל חברה".

x