$
פרסום ושיווק

נגיף הקורונה

"האניות מתעכבות - צפוי מחסור בחומרי ניקוי בפסח"

עמוס פם, המנכ"ל המקומי של רקיט בנקיזר, יצרנית פיניש וקליה, מעריך כי עיכוב אוניות משא ומכולות בכניסה לארץ ייצור מחסור חמור בחומרי ניקוי לקראת החג. מנכ"ל סנו יובל לנדסברג: "הביקוש למוצרי חיטוי זינק במאות רבות של אחוזים"

אורנה יפת ונורית קדוש 07:1911.03.20

השפעת הקורונה על שוק מוצרי הצריכה מחריפה, במיוחד לקראת חג הפסח, שמאופיין בצריכה מרובה ממילא של חומרי ניקוי ומזון. יבואנים ויצרנים בענף צופים מחסור רב בחומרי ניקוי שכן כעת, הציבור מסתער עליו עוד יותר, ובעיקר על חומרי חיטוי - ובראשם האלכוג’ל.

 

עמוס פם, המנכ”ל בישראל של חטיבת Home Hygiene, ברקיט בנקיזר - יצרנית פיניש, קליה וסיליט - שנכנס לתפקידו בינואר, אמר ל”כלכליסט”, כי “22 מכולות עם מוצרים של החברה תקועות בנמלים באשדוד וחיפה, ועוד כ־15 מכולות אמורות לצאת בימים הקרובים מפולין ואנגליה לכיוון ישראל”.

 

 

מימין: יובל לנדסברג מסנו ועמוס פם מרקיט בנקיזר. המכולות תקועות בנמלים מימין: יובל לנדסברג מסנו ועמוס פם מרקיט בנקיזר. המכולות תקועות בנמלים צילום: מורג ביטן, גיא כושי ויריב פיין

 

המחסור בחומרי ניקוי, לדבריו נובע מעיכוב אוניות ומכולות בכניסה לישראל, לעתים יותר משבועיים. “בחלק מהמותגים ביניהם, סיליט, וניש, פיניש וקלגון יהיה לנו מחסור של עד 25% מהיקף המכירות הצפויות בפסח. המכירות של פסח הן לרוב פי שלושה ביחס לחודש רגיל. המלאים שהבאנו לפסח בחלקם פה ויצאו לרשתות השיווק, אבל בגלל שיש תנועה מוגברת של קניות, ובגלל שאנשים בבידוד קונים אונליין, הסחורה השוטפת נגמרת מהר. הסחורה לפסח היתה אמורה להיות במרלו”ג כבר לפני שבוע, ונרגיש את החוסרים האלה בקרוב”.

 

שוק חומרי הניקוי, כולל חומרי כביסה, מוערך בכ־180 מיליון שקל בשנה. הרכישות בחודשים מרץ־אפריל לקראת חג הפסח מהוות כ־20% ממחזור המכירות השנתי של השוק.

 

מחסור בפקקים לאקונומיקה

 

ניתן היה להניח שיצרניות מקומיות כמו סנו או יצרני מותגים פרטיים ישראלים ירוויחו מהמחסור בייבוא, אך גם אלו נתקלות בבעיות של מחסור בחומרי גלם מסין, בעיקר של חומרי גלם לבקבוקים ואריזות. “יש לי יצרן של תרסיס אקונומיקה שמיוצר בישראל, אבל אין להם את הפקק לסגור את הבקבוק - אז אי אפשר לייצר את האקונומיקה”, מסביר אדם פרידלר, מנכ”ל רשת גוד פארם.

 

המחסור הגדול בימים אלו הוא באלכוג’ל, חומר חיטוי לידיים. רשתות שמבקשות לבצע יבוא מקביל מחו”ל מתקשות בשל הצורך באישור משרד הבריאות לשיווק המוצר בישראל. לדברי פרידלר “זה מוצר שדורש אישור משרד הבריאות. אתמול שלחנו מכתב למשרד שימצאו דרך לספק את האישור כמה שיותר מהר. יש כמה יצרניות מקומיות של אלכוג’ל כמו סנו, ד”ר פישר ועוד ארבעה מפעלים שמייצרים פרייבט לייבל. הבוקר הגיעו אלי 2,400 יחידות שיפוזרו מחר לסניפים, אבל רק ביום שני מכרנו 6,000 יחידות של אלכוג’ל — אז מה זה 2,400 יחידות? יצרן הפרייבט לייבל ש.שוורץ עבר לייצר אלכוג’ל בשפורפרות בגלל שיש מחסור בפקקים לבקבוקים. הוא התקשר למפעל בים המלח שמייצר קרמים לידיים ומתחיל למלא אלכוג’ל בשופרפרות. גם בתרסיס החיטוי דזיטול של יעקבי שמיובא מחו”ל נגמר המלאי ויש שאריות בלבד. עד פסח יורגש מחסור גדול בחומרי ניקוי”.

 

"הזינוק בביקוש לאלכוג'ל הוביל אותנו להסיט קווי יצור, וכעת במקום קו אחד אנחנו מפעילים ארבעה קווים למילוי ג'ל לחיטוי", אמר יובל לנדסברג, מנכ"ל סנו, שמייצרת מוצרי חיטוי ונייר טואלט. "הביקוש גדל במאות רבות של אחוזים ואנחנו נערכים לספק אותם. זה בהחלט אתגר בזמן כה קצר. המכונות שלנו במפעל עובדות 24 שעות וזה לא מספיק. בכל יום בכל שבוע בזמן האחרון הביקוש מטפס". לדברי לנדסברג, המוצרים המבוקשים ביותר הם אקונומיקה סנו ז'אוול וסדרת מוצרים 99.9% לחיטוי משטחים - "מדובר בעלייה חריגה בהיקפה", הוא אומר.

 

ייצור אלכוג’ל במפעל סנו. שלושה קווי ייצור הוסטו לצורך עמידה בביקושים ייצור אלכוג’ל במפעל סנו. שלושה קווי ייצור הוסטו לצורך עמידה בביקושים צילום: טל שובל

 

ביקוש לדגים מישראל

 

לצד ההצטיידות במוצרי חיטוי, הצרכנים רוכשים כמויות חריגות של מזון יבש , אורז, קטניות ושימורים שונים ובהם טונה ותירס. לדברי אבי בן אסאייג מנכ"ל אסם, החברה נערכה לביקושים חריגים: "ניכר ביקוש מוגבר למוצרים כמו פתיתים, פסטה, מנה חמה, דגני בוקר, עוגיות, בייגליה וכן תחליפי מזון לתינוקות. המפעלים עובדים בתפוקות מירביות ומתמקדים באספקת המוצרים החיוניים ביותר".

 

לדברי יפתח ויינשטיין סמנכ"ל התפעול של סוגת־מלח הארץ, החברה העלתה למקסימום את יכולת הייצור שלה כדי לענות על הביקושים: "אנו חווים בתקופה האחרונה זינוק משמעותי בהזמנות למוצרינו, בדגש על אורז, סוכר וקטניות. בעקבות כך, תיגברנו משמרות, הגדלנו את קצב הייצור למקסימום וגם מערכי ההפצה והמכירות ערוכים בהתאם". בשסטוביץ, יבואנית פסטה ברילה וטונה ריו מארה, שזוכים לביקוש גבוה ומגיעים מאיטליה נמסר כי מורגש זינוק משמעותי בביקושים. “כרגע אין בעיית מלאי אך אם המצב באירופה יחמיר, ייתכן חוסר בטווח הבינוני”.

 

בשטראוס, זיהו בימים האחרונים זינוק בביקוש לקפה מסוגים שונים, ממתקים, חטיפים וסלטים ובהתאם, תגברו את משמרות הייצור בקטגוריות אלה. בחברה ערוכים עם מלאי חומרי גלם שיספיק לפרק זמן ממושך, כך שלא צפויה בעיה בייצור. גם ביחס למוצרים טריים נרשמה עליה בביקושים ובהתאם המחלבות מייצרות יותר מוצרי בסיס כמו גבינות צהובות, חלב וגבינה לבנה, לצד זינוק ברכישת חלב ושוקו עמידים.

 

בתנובה מעריכים כי בפסח ישהו בארץ כ־600 אלף ישראלים נוספים בהשוואה לשנה שעברה. ובחברה אומרים כי נערכו להגביר ייצור ולתת מענה לביקושים. לדבריה הקבוצה נערכה עם מלאים ובקשר רציף עם החקלאים, להבטיח אספקה רציפה של חומרי גלם וייצור רציף, כך שלא צפוי מחסור בחג ואחריו.

 

ביוניליוור לא הוגברו משמרות. עם זאת, כל המערך הלוגיסטי הגביר את הפעילות כדי לשנע יותר סחורה לקמעונאים.

 

"יש זינוק של עשרות אחוזים בהזמנות של רשתות השיווק ובהתאם, אנחנו מתגברים את משמרות הייצור ואת סבבי ההפצה". מסר בכיר בחברת מזון גדולה. לדבריו, הפעילות מתבצעת באמצעות העובדים הקיימים, שהתגייסו למשמרות נוספות: "אנחנו מאריכים את משמרות הייצור במפעלים ומרכזים מאמץ בתפעול המכירה ובהוספת שעות סדרנות בסניפים".

 

העיכובים בפריקת שחרור מכולות המזון מנמלי הים, הוביל לכך שהיצרנים המקומיים נהנים מהסתערות הצרכנים על המוצרים המקומיים. בין אותם גורמים, מגדלי הדגים, שהושפעו לרעה בשנים האחרונות מפתיחת השוק לייבוא מחו"ל. לדברי מורדי ללוש מנכ"ל ברמונדי ישראל: "בעקבות עצירה מוחלטת בייבוא דגים, יש עלייה של עשרות אחוזים בביקוש לדגים ישראליים. כתוצאה מכך, תגברנו בשבוע החולף את כוח האדם ואנחנו נערכים עם מלאים לחג".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x