$
פרסום ושיווק

ראיון כלכליסט

"תוכן הספורט הוא היקר בעולם, אבל הצופים עוזבים"

הטכנולוגיה של WSC מייצרת עבור גופי שידור תקצירים ממשחקי ספורט במהירות וללא צורך בידע מקדים. אחרי שגייס את אמזון כלקוחה, המנכ”ל דניאל שיכמן מספר על החדירה לעולם הפרסום

מאיר אורבך 08:1616.02.20

במגדלי השחר בגבעתיים יושבת WSC ספורט, חברת הייטק ישראלית יחסית אנונימית, שבחודש שעבר רשמה הישג לא מבוטל בכלל. לראשונה, אמזון השתמשה בטכנולוגיה שלה כדי לעשות דבר שנשמע מאוד פשוט: לייצר תקצירי ספורט מהירים ממשחקי הפריימירליג ששודרו באמזון. WSC, שעובדת עם יותר מ־100 לקוחות בעולם הפעילים בתחום שידורי הספורט, פיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לכל גוף שידור ליצור תקציר אוטומטי מאירועי ספורט, בלי צורך של אותו גוף בהבנה מעמיקה - לא בטכנולוגיה ולא בספורט.

 

צריך להבין, כיום אירועי ספורט הם התחום החזק ביותר בעולם השידורים החיים. בעידן שבו חלק גדול מהצפייה הוא נדחה ולא־ישיר, והצופים עוברים בהמוניהם לשידורי הסטרימינג, שידורי ספורט הוא אחד התחומים היחידים שבהם מה שקורה בלייב עדיין חשוב. בארה”ב לבדה שוק זכויות השידור בכלל הליגות עומד על 21 מיליארד דולר בשנה, והמספרים עוד צפויים להאמיר עם כניסתם של ענקיות כמו אמזון, גוגל, טוויטר ופייסבוק, שמגיעות לעולם הזה עם כיסים עמוקים. "תוכן הספורט הוא הכי יקר בעולם, אבל האתגר הוא להשאיר את הצופים מחוברים", אומר אחד ממייסדי החברה ומנכ"לה, דניאל שיכמן, בראיון ל"כלכליסט".

 

דניאל שיכמן דניאל שיכמן צילום: אוראל כהן

 

צועקים באולם? יש תקציר

WSC הוקמה ב־2011 על ידי דניאל שיכמן, אביב ארנון, שמואל יופה וחי גל, וגייסה עד היום כ־39 מיליון דולר. לחברה שורה של משקיעים, בהם דן גילברט, הבעלים של קליבלנד קאבלירס והבעלים של מינסוטה ויקינגס, קרן ההשקעות של ענקית השבבים אינטל וקרן ההשקעות בהייטק של אייל עופר וכן קרן plus ventures של יוסי מולדבסקי.

 

מה שמפתיע הוא שמאחורי ההצלחה עומדת מערכת בינה מלאכותית די פשוטה. המערכת של WSC מזהה אירועים מעניינים במהלך משחק ספורט כלשהו לפי סט כללים שמוזנים לה לפני, כמו למשל רעשים או צעקות במהלך המשחק, תנועות חריגות, סל או פעולה מיוחדת כגון הטבעה. אפשר להגדיר לה להתמקד בשחקן מספר 12 שרגיל לקלוע מספר דו־ספרתי במשחק, או בשחקן רוסי עבור גוף שידור ברוסיה שיודע שאת הצופים בבית זה כל מה שמעניין.

 

יש חברות נוספות בעולם שעושות דבר דומה, אבל היתרון הגדול של WSC הוא במהירות שבה המערכת גוזרת תקציר, מהירות שמהווה ערך מוסף בעולם השידורים החיים של הספורט. אך מעבר לתקצירים, היכולת האמיתית של המערכת היא היכולת לתרגם את אותם קטעים קצרים לכלי שיווקי. כך, למשל, בחרה נייקי עבור יונייטד איירליינס את השחקן ש”מתעופף” הכי גבוה במגרש, ובפרסומת לבנק הופיע השחקן הכי יעיל ב”מאני טיים”.

 

שחקן ה-NBA לוקה דונצ’יץ, שחקן ה-NBA לוקה דונצ’יץ, צילום: איי אף פי

 

בין הלקוחות של החברה הישראלית, מלבד ה־NBA, ניתן למצוא עוד את ה־NFL, ליגת הפוטבול האמריקאית; ה־NHL, ליגת ההוקי האמריקאית; UEFA, התאחדות הכדורגל האירופית; הבונדסליגה הגרמנית; אליפות ארה”ב הפתוחה בטניס; וליגת הקריקט האוסטרלית. בנוסף, החברה עובדת ישירות עם ענקיות תוכן כמו אמזון, Bleacher Report ו־וורנר מדיה.

 

אחת הבעיות הגדולות של עולם שידורי הספורט, מעבר להוצאה הכלכלית הגבוהה על התוכן, היא להביא את הצופים לשידור, אך גם להשאיר אותם צמודים אליו לאורך המשחק. "להרבה צופים קשה להישאר היום מול הטלוויזיה לאורך כל השידור”, אומר שיכמן. “שידורי ספורט אינם קצרים וצופים היום עוברים ממדיה למדיה. באמצעות התקצירים שאנחנו שולחים להם בכל האמצעים האפשריים הם חוזרים לשידור או לעתים רבות מגלים אותו. הרבה פעמים צופים נכנסו לשידור חי אחרי שראו אירוע מיוחד שקרה ואז נשארו לצפות. יש גם מקרים אחרים שבהם צופים לומדים לאהוב דרך התקצירים שלנו תחומים שהם לא הכירו", אומר שיכמן.

 

"הכלי שלנו הוא המנוע של הלקוחות להפצה לסושיאל מדיה. באמצעות התוכנה שלנו הם שולחים את כל החומרים לקבוצות השונות שעושות בו שימוש. הם שולחים את החומרים לשותפי שידור בעולם. אחת השותפויות שלמעשה אפשרנו היא בין נייק ל־NBA. נייק יצרה חולצות הכוללות שבב וקוד QR שמוצמד לחולצות שחקנים שהיא מוכרת. כאשר מי שרכש את החולצה סורק את הקוד ומקבל לנייד שלו קליפים של השחקן שאת החולצה שלו הוא קנה", אומר שיכמן. "בזכות העובדה שאנחנו מייצרים את התוכן באופן אוטומטי מתוך השידורים החיים התאפשר שיתוף פעולה מאוד מעניין גם בין גוגל ל־NBA. בכל סיום רבעון אנחנו מעבירים להם תקציר של הרבעון, ובכל עמוד חיפוש של ה־NBA או תוצאה של קבוצה כלשהיא מופיעים בראש בעמוד התקציר והתוצאה".

 

ערוץ הפצה נוסף שמתאפשר באמצעות החברה הישראלית הוא דרך הבוטים של פייסבוק. "כשאתה נכנס לדף הפייסבוק של ה־NBA, ומתחבר למסנג'ר, עולה מולך בוט שמאפשר לך באמצעות דו־שיח ליצור תקצירים על פי בחירה".

 

"היה ביקוש לעומרי כספי"

 

העובדה שהמערכת של החברה עובדת בכ־15 סוגי ספורט שונים ובכל שפה, מאפשרת להם להציע לגופי שידורי בכל העולם תקצירים על פי הצורך של האזור. "בישראל, כשעומרי כספי שיחק ב־NBA, היה ביקוש עצום לתקצירים שלו באתר של ערוץ הספורט. בצרפת תקצירים של רודי גובר (שחקן צרפתי מוביל ב־NBA — מ”א) נצפים משמעותית הרבה יותר מכל כוכב NBA אחר. אנחנו מתאימים את הצרכים האלה לגופי השידור השונים בכל מדינה".

 

היכולת ליצור קטעי וידיאו קצרים ומותאמים אישית פתח עבור גופי שידור רבים שלל של אופציות לחסויות ותכנים. "המערכת בעצם מאפשרת לכל הגופים האלה למקסם את הההשקעה שלהם”, מסביר שיכמן. “היופי הוא שרוב שיתופי הפעולה האלה נוצרים בלי שאנחנו יודעים על כך אלא רק בזכות היכולות של המערכת שלנו. העובדה שהיא מייצרת תקצירים אוטומטיים, מהירים על פי הדרישות הספציפיות, מאפשרת לגופים כמו ה־NBA להיות מאוד יצירתיים בשיווק שלהם".

x