$
פרסום ושיווק

ניופאן תובעת 23 מיליון שקל מראלקו ומבעלת המותג גרונדיג

יבואנית מוצרי החשמל טוענת כי היצרנית הבינלאומית ארצ'ליק הפרה בעידודה של המתחרה ראלקו את ההסכמות בין הצדדים בנוגע להפצת המותג גרונדיג; זאת מטעמים זרים ופסולים ובשל אינטרסים שאינם קשורים לניופאן

אורנה יפת 14:2308.01.20

תביעת ענק של יבואנית מוצרי החשמל ניופאן נגד היצרנית הבינלאומית חברת ארצ'ליק, בעלת המותג גרונדיג,  ונגד המתחרה הישראלית, חברת ראלקו. ניופאן הגישה בתחילת השבוע לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה על סך 23 מיליון שקל בטענה להפרות מצד ארצ'ליק, "בעידודה של ראלקו" – לשון התביעה, בכל הנוגע לשיווק והפצה של מותג מוצרי החשמל Grundig בישראל.

 

 

 

תחילתו של הסכסוך נחשף ב"כלכליסט" לפני כחצי שנה, אז שיגרה ניופאן באמצעות משרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק גבע לשם טל, מכתב חריף לראלקו בו היא טענה כי ראלקו גרמה לה נזק של עשרות מיליוני שקלים כאשר עודדה את ארצ'ליק, ספקית מוצרי חשמל טורקית, למנוע מניופאן להפיץ את קו המוצרים הלבנים של גרונדיג בישראל. כעת, הגיע שלב התביעה נגד שתי החברות.

 

צביקה גיור הבעלים של ניופאן צביקה גיור הבעלים של ניופאן צילום: יח"צ

 

ארצ'ליק היא אחת מיצרניות החשמל והאלקטרוניקה הגדולות שמחזיקה ב-11 מותגים. בישראל משווקים שלושה מותגים של היצרנית – גרונדיג בידי ניופאן, בלומברג בידי ראלקו ובקו בידי ברימאג.

 

ביולי 2003 קרסה החברה הגרמנית גרונדיג ונכנסה להליך חדלות פרעון. ב-2004 נמכר המותג לשתי חברות: Alba הבריטית וקונצרן טורקי בשם Koc שהיה בבעלות ארצ'ליק. ב-2007 ארצ'ליק רכשה מהחברה הבריטית את חלקה במותג והחלה להיות בעלת הזכויות היחידה על גרונדיג. בישראל ניופאן מפיצה ומשווקת את מותג גרונדיג מאז שנת 2001. בכל השנים עד 2020 פעלה אל מול המפרק של החברה ולאחר מכן עם הרוכשת של המותג לשמר אותו בישראל. עד לאחרונה שיווקה, בבלעדיות, את קו מוצרי האלקטרוניקה האודיו ומוצרי החשמל הקטנים של גרונדיג בישראל ובחמש השנים האחרונות עמלה מול ארצ'ליק וגופים רגולטורים לקראת תחילת ההפצה של קו המוצרים הלבנים של המותג.

 

על פי כתב התביעה, שהוגש באמצעות עורכי הדין ד"ר ישראל לשם, לירן בר-שלום ואורי גולדפריד ממשרד מיתר, הצדדים (ארצ'ליק וניופאן) עמלו במשותף משך שנים ארוכות, בהסכמה מלאה ובשיתוף פעולה הדוק, על מנת להפיץ בישראל גם את קו המוצרים הלבנים של גרונדיג, שכולל מקררים, תנורים, מדיחים ומוצרים נוספים, ומהווה, למעשה, את עיקר פעילותו של המותג. ניופאן טוענת כי השקיעה לשם כך "השקעות עתק ומשאבים רבים" ועל בסיס הסכמת הצדדים בדבר הפצת קו המוצרים הלבנים, היא אף התקשרה בהסכם מחייב עם שותף מקומי שאמור היה להפיץ עבורה את מוצרי המותג בישראל. עוד טוענת ניופאן כי "הטיסה לחו"ל סוחרים ישראליים שעתידים היו למכור את המוצרים הלבנים של גרונדיג, על מנת שיכירו אותם, פנתה למכון התקנים לצורך קבלת האישורים הנדרשים למכירת מוצרי הקו הלבן, וסיכמה עם רשת החשמל הגדולה בישראל (מחסני חשמל – א"י) על מכירת מוצרי הקו הלבן של גרונדיג בחנויותיה. כל הפעולות הללו היו בתיאום מלא עם ארצ'ליק וקיבלו את ברכתה. כיום, על פי התביעה, מנסה ארצ'ליק להתנער מהתחייבויותיה וטוענת כי ניופאן מפיצה בישראל רק חלק מהמוצרים של המותג. על כך טוענת ניופאן כי מדובר בטענה מופרכת ושקרית ומצטטת התכתבויות של ארצ'ליק שמוכיחות כי היא המפיצה של המותג בישראל.

 

ניופאן טוענת כי כבר היו מול ארצ'ליק סיכומים בנוגע לכל הפרטים הנדרשים לתחילת ההפצה של מוצרי הקו הלבן, לרבות קטגוריות המוצרים שיופצו בישראל, הדגמים הספציפיים שיופצו מכל מוצר ומוצר, המחיר שבו תרכוש ניופאן כל מוצר מארצ'ליק, מספר המוצרים שימכרו, ועוד. לא רק זאת, הצדדים אף קבעו מועד לאירוע השקת קו המוצרים הלבנים לצרכנים בישראל וארצ'ליק אף ביקשה מניופאן להתחיל בביצוע ההזמנות. ניופאן מתארת בתביעה פגישת עבר בה מסר נציג של ארצ'ליק לצביקה גיור (בעלי ניופאן) כי הוא שמח שניופאן היא המפיצה הבלעדית של גרונדיג בישראל וכי הוא סמוך ובטוח כי החברה תעשה חיל גם בהפצת מוצרי הקו לבן של המותג.

 

"אלא שאז, בדקה התשעים ממש, כשהכל היה ערוך ומוכן לתחילת ההפצה, וניופאן עמדה להתחיל לקצור את הפירות של השקעתה האדירה, ארצ'ליק החליטה לפתע להפר באופן בוטה את הסכמות הצדדים, מטעמים זרים ופסולים ובשל אינטרסים שאינם קשורים לניופאן. ארצ'ליק הודיעה לניופאן לתדהמתה הרבה על השהיית ההפצה בישראל, לשם ביצוע בדיקות פנימיות כביכול. לאחר מכן, ארצ'ליק הונתה את ניופאן והציגה לה נימוקים ותירוצים חסרי שחר (שיופרכו בראיות שבידי ניופאן ויוצגו בכתב התביעה ובמשפט – לשון התביעה ) בנוגע לאי-תחילת ההפצה. במקביל, ארצ'ליק בדקה מאחורי גבה של ניופאן עם גורמים בשוק כיצד הם יגיבו אם היא תעביר את הפצת המותג גרונדיג לראלקו, המשמשת כמפיצה הבלעדית של מותג אחר (בלומברג – א"י) של ארצ'ליק בישראל", נכתב בתביעה.

 

"החלטת ארצ'ליק להתנער בכזב מהסכמות הצדדים... לאחר הצגת מצגים לניופאן בדבר הרווחים האדירים שיהיו מנת חלקה.. – היא מופת לחוסר תום לב, ואינה עולה בקנה אחד עם סטנדרט עסקי משפטי ומוסרי מינימליים. נראה כי ארצ'ליק סבורה כי הדין אינו חל על תאגיד בינלאומי עצום מימדים, רב השפעה ומשאבים וכי היא יכולה לפעול בדרך פסולה זו מול תאגיד מקומי קטן בהשוואה אליה".

 

ניופאן טוענת כי "ההתנהלות המחפירה של ארצ'ליק, והפרת ההסכמות בעידודה של ראלקו", גרמו לה נזקי עתק של 23 מיליון שקל ופגיעה במוניטין. יתרה מכך, טוענת היבואנית, כי מאז שנת 2012 המותג הפסדי והסיבה היחידה שהיא מחזיקה בגרונדיג היא ההתחייבות מצד ארצ'ליק לכך שניופאן תפיץ את קו המוצרים הלבנים של המותג. לטענתה של ניופאן, בשנים האלה המותג גרם לה להפסדים של 10.2 מיליון שקל, וכן "לאובדן הזדמנויות עסקיות אחרות שניופאן דחתה לאור התחייבויותיה של ארצ'ליק ביחס להפצת קו המוצרים הלבנים, שהיו מניבות לה רווחים בסכום של לכל הפחות 23 מיליון שקל".

 

הבוקר הוציאה ראלקו דיווח בדבר הגשת כתב התביעה נגדה וציינה כי היא מכחישה את הטענות כלפיה.

 

התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין ד"ר ישראל לשם, לירן בר-שלום ואורי גולדפריד ממשרד מיתר

בטל שלח
    לכל התגובות
    x