$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

תאגיד השידור פרש, הרייטינג עדיין נמדד

תאגיד כאן דורש מהוועדה למדרוג לחדול ממדידת התוכן הטלוויזיוני שלו. התאגיד פרש מהוועדה והחל מהיום למדוד עצמאית את תכניו בדיגיטל

אביאור אבו 08:1201.01.20

תחילת שנת 2020 מסמלת עבור תאגיד השידור הציבורי מפנה בשיטת הרייטינג ומעבר לשיטת מדידה חדשה שלא באמצעות ועדת המדרוג. אלא שלמרות פרישת התאגיד מהוועדה, ל"כלכליסט" נודע כי הוועדה תמשיך למדוד את הרייטינג של התאגיד, בניגוד לרצונו.

 

 

 

לידי "כלכליסט" הגיע מכתב שנשלח על ידי מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, לרוני ארן, מנכ"ל הוועדה למדרוג, שבו טען כי הובא לידיעתו שבישיבת ועדת המדרוג האחרונה, שהתקיימה לפני שבועיים, דובר על המשך מדידת נתוני הצפייה בערוצי התאגיד והפצתם בין חברי הוועדה. "אנו דורשים בזאת כי עם פרישת התאגיד, הוועדה תחדל מלבצע מדידה של ערוצי התאגיד, ולחלופין, תחסום את הגישה לנתונים אלו לחברי הוועדה ולגופים אחרים", נכתב.

 

מימין: מנכ”ל הוועדה למדרוג רוני ארן ומנכ”ל התאגיד אלדד קובלנץ מימין: מנכ”ל הוועדה למדרוג רוני ארן ומנכ”ל התאגיד אלדד קובלנץ צילומים: אביגיל עוזי, איה אפריים

 

לדברי התאגיד, "מדידת שיעורי הצפייה באמצעות הפיפל מיטר הנה מיושנת, ואינה מותאמת לשינויים מרחיקי הלכת שחלו בשנים האחרונות בהרגלי הצפייה בישראל ובעולם. גם ההתאמות שנעשו על ידי הוועדה אינן נותנות מענה שלם ואינן משקפות את כלל נתוני הצפייה בתוכני הדיגיטל של התאגיד. בנוסף, המדידה אינה מודדת באופן מייצג את האוכלוסייה. המשך המדידה באופן האמור עלול ליצור מצג מטעה לגבי נתוני הצפייה בערוצי התאגיד ובכך לגרום לתאגיד נזקים כבדים. ככל שלא תיענה דרישתנו, יפעל התאגיד למיצוי זכויותיו".

 

החל מהיום, ובכל יום, יחל לפרסם התאגיד באתר האינטרנט שלו את נתוני החשיפה לתכניו בדיגיטל וברדיו. בדיגיטל יפורסמו מספר הצפיות והדקות שנצפו בפייסבוק, כך גם ביוטיוב ובאתר יחד, שכוללים תכנים ארוכים יותר. נתוני האפליקציה ייכללו באתר. נתוני הרשתות החברתיות יילקחו מיוטיוב אנליטיקס ומפייסבוק אנליטיקס, ונתוני האתר יילקחו מנגן בינת. צפייה בפייסבוק תיספר לאחר שלוש שניות, כאשר צפייה ביוטיוב תיספר לאחר 30 שניות וצפייה באתר תיספר עם ההפעלה. בנוסף, יפורסמו מספר המאזינים ברדיו, נתון שיילקח מסקר TGI, וברדיו הדיגיטלי. כמו כן יפורסמו מספר הורדות הפודקסטים. פעם בשבוע, יפורסמו בין 5–10 התכנים הנצפים ביותר.

 

התאגיד הודיע בתחילת החודש כי החליט לפרוש מהוועדה למדרוג, אף שבמהלך ינואר תחל מדידה חדשה שתכלול גם את הדיגיטל. עם זאת, גוגל לא מאפשרת למדוד את תוכני היוטיוב ועל כן התאגיד החליט שהמדידה לא רלבנטית לגביו. בשוק הטלוויזיה טוענים כי הסיבה האמיתית לפרישה היא רצון התאגיד להסתיר את נתוני הרייטינג המאכזבים במסך המסורתי. הנתונים שהתאגיד יחל לפרסם היום חסרים מדידה בטלוויזיה ולא ישקפו את נתח הרייטינג של כאן מתוך כלל השוק. בעקבות כך, החלו בכאן לחפש אחר פאנל מדידה עצמאי וקראו לחברות טכנולוגיה מובילות בתחום להעביר מידע ונתונים. צעד זה יגרור עלויות כבדות, ומועצת התאגיד החליטה להשהות אותו.

 

מהוועדה למדרוג נמסר: "התאגיד החליט לפרוש מהוועדה למדרוג במטרה לנפץ את המראה שמציגה לו ולציבור את נתוני הרייטינג שלו. ידוע היטב לתאגיד שהוועדה מודדת 65 ערוצים ובהם גם ערוצי התאגיד, וזאת לצורך תכנון לוח השידורים של חברי הוועדה. נמשיך למדוד את כל הערוצים”.

 

x