$
פרסום ושיווק

נחום ביתן מוותר על יינות ביתן ובונה על מגה בעיר

ביתן מוכר את סניפי יינות ביתן המפסידים בניסיון להיחלץ ממחנק אשראי. סניפי מגה בעיר גם יציבים ורווחיים יותר, והוא גם יתקשה למכור אותם בשל התנגדות בעלי הנכסים

נורית קדוש 11:2126.12.19

נחום ביתן מתחיל להיפטר מסניפים מכבידים של יינות ביתן שהעיבו על פעילות הקבוצה.

 

 

ההסכם שנחתם השבוע ונחשף ב”כלכליסט” למכירת שלושה סניפים לרשת יוחננוף בתמורה ל־40 מיליון שקל, מצטרף למכירת ארבעה סניפים לרשת ויקטורי לפני כחודשיים בתמורה ל־63 מיליון שקל ומחליף את התוכנית המקורית של ביתן לממש את סניפי מגה בעיר, בין היתר בעסקה עם פרשמרקט שנערכה לקנות שבעה סניפים, ולבסוף תרכוש רק שלושה סניפים שאחד מהם של יינות ביתן.

 

כעת עומדת על הפרק, מכירת 14־18 סניפי "שוק מהדרין" לאבי יוחנן, הבעלים של זול ובגדול, מתוכם 12 שהגיעו מתוך מגה.

 

נחום ביתן נחום ביתן צילום: עמית שעל

 

זה אתגר לא מבוטל, על רקע התנגדות ועד עובדי מגה למכירת סניפי הרשת בהדרגתיות. במסגרת ההבנות אליהן הגיע ביתן עם ועד העובדים וההסתדרות, נקבע כי ביתן יוכל למכור עשרה סניפים של מגה. עד כה נמכרו שתי חנויות לפרשמרקט וחנות מגה אחת ולויקטורי, כך שנותרו לו עוד שבע חנויות למכור ללא עימות עם העובדים.

 

רכישת מגה על ידי ביתן נעשתה על רקע הקשיים של יינות ביתן להתחרות בשוק קמעונאות המזון וההבנה של ביתן כי כניסה למרכזי הערים עם רכישת רשת מגה בעיר תוכל להציל את הרשת. ככל שחלף הזמן, נרשמה ירידה חדה יותר בסניפי יינות ביתן, בעוד מגה שמרה יחסית על יציבות. מכירת הסניפים המדממים תאפשר לביתן לצמצם בהוצאות ובהפסדים.

 

מימוש הנכסים, מתקיים על רקע מחנק האשראי המלווה את ביתן בשנים האחרונות ואשר החריף בחודשים האחרונים. עד כה, הניבו מכירות הסניפים לביתן כ־145 מיליון שקל. בתחילת המשבר העריך ביתן כי יזדקק ל־160 מיליון שקל כדי להעביר לנאמני מגה את יתרת התשלום על הרשת ולהעבירה לבעלותו, מה שיאפשר לו לקבל אשראי מהמערכת הבנקאית על הרשת. אלא שככל שחלף הזמן, הסכום שנדרש לביתן עלה, על רקע התחייבויות שוטפות שונות.

 

סניף של יינות ביתן. מכירת הסניפים תאפשר למקד את המאמץ הניהולי במגה סניף של יינות ביתן. מכירת הסניפים תאפשר למקד את המאמץ הניהולי במגה צילום: צביקה טישלר

 

 

מכירת הסניפים ההפסדיים, תאפשר לביתן למקד את המאמץ הניהולי בסניפי מגה, בניסיון להעלות בהם את המכירות ולשפר את הרווחיות. מנגד, מכירת החנויות לשחקני דיסקאונט חזקים דוגמת ויקטורי ויוחננוף, צפויה לנגוס בסניפים סמוכים שיש לביתן, שאינה נחשבת רשת מוזלת. זאת לצד אובדן מכירות בחנויות שוויתר עליהן שהסתכמו בשנה החולפת בכ־450 מיליון שקל. אובדן המכר יבוא בעתיד לביטוי בחוסר יכולתו של ביתן לדרוש מהספקים שיפור תנאי הסחר, בעוד הרשתות המתחרות יזכו לתנאים מועדפים על רקע הרחבת פעילותן.

 

היקף המכירות הכולל בשלושת הסניפים שרכשה יוחננוף מביתן ב־12 החודשים האחרונים עמד על כ־140 מיליון שקל, שיגרעו ממכירות קבוצת ביתן. השלמת העסקה כפופה לקבלת הסכמת הממונה על התחרות, הסדרת הסכמי השכירות ואישור הבנקים המממנים של ביתן על הסרת השיעבודים או על החרגת הסניפים ה䏰?נרכשים מתחולת השיעבודים.

 

קודם לכן, דיווחה פרשמרקט כי ההסכם שחתמה עם ביתן לרכישת שבע חנויות תמורת 110 מיליון שקל, לא ייצא לפועל. פרשמרקט יקנו רק שלוש חנויות תמורת 40 מיליון שקל. החנות בחולון כבר הועברה לידי הרשת שבשליטת האחים יוסי ושלומי אמיר ושתי חנויות נוספות של מגה בשכונת בבלי בתל אביב ובמרום נווה ברמת גן, יועברו בשבוע הבא. בעקבות ביטול התוכנית המקורית, החזיר ביתן לפרשמרקט את הערבות הבנקאית בגובה 20 מיליון שקל שנתנו לו עם חתימת ההסכם.

 

בתחילת החודש השלימה רשת ויקטורי שבשליטת אייל רביד רכישת ארבע חנויות יינות ביתן ומגה והאריכה ב־90 יום את השלמת רכישתו של סניף חמישי. בעסקה שבוצעה תמורת 63 מיליון שקל.

x