$
פרסום ושיווק

ענף האופנה ממשיך לדשדש: צניחה של 6.4% במכירות בלאק פריידיי לעומת השנה שעברה

על פי נתוני חברת ריס, קניון מול הים באילת רשם את הפדיונות הגבוהים ביותר בחג הקניות של סוף נובמבר - 253 שקל למ"ר. נובמבר 2019 ייזכר כחודש קשה במיוחד בענף הקמעונאות, בהיותו חודש שחון ללא ממטרים: "אם הגשם יבושש להגיע גם בדצמבר, זה עלול לקבור את כולנו"

אורנה יפת 13:4004.12.19

גם "בלאק פריידי", יום שישי של סוף נובמבר המאופיין במכירות גבוהות של פריטים בהנחות, לא ממש עזר למצבן של המכירות הקמעונאיות בענף האופנה: בהשוואה לחג הקניות בשנה שעברה, צנחו המכירות הארציות ב-6.4%. כך על פי נתוני חברת ריס, שבודקת פדיונות ב-2,900 חנויות זהות בקניונים ומרכזי מסחר, רובן חנויות מתחום האופנה.

 

קניון מול הים באילת פדה את הפדיונות הגבוהים ביותר בבלאק פריידי, שהגיעו ל-253 שקל למ"ר, ואחריו קניון עופר רמת אביב עם פדיון של 202 שקל למ"ר. הקניון הגדול בפתח תקווה סיים את הבלאק פריידי עם מכירות של 167 שקל למ"ר, עזריאלי ירושלים (מלחה) עם 148 שקל למ"ר, ומתחם הסינמה סיטי בראשון לציון הניב בבלאק פריידי מכירות של 146 שקל למ"ר.

 

 צילום: צביקה טישלר

 

בהשוואת השבוע כולו נרשמה עלייה של 1.8% במכירות הקמעונאיות, כאשר יש לציין כי בכל שנה הקמעונאים פורסים את חגיגות הבלאק פריידי על פני יותר ימים. על פי ריס ניתן לראות כי הפיק של המכירות ביום שישי השחור עולה מאז שנת 2015, אך ב-2019 נרשמה דווקא ירידה ביחס לשנתיים הקודמות – והפדיון למ"ר בחנויות הלא זהות עמד על כ-112 שקל למ"ר.

 

הפדיון למ"ר נמצא במגמת ירידה בחמש השנים האחרונות, בין היתר בשל פתיחת קניונים חדשים והוספת שטחי מסחר, הגדלת שטחי החנויות וירידה כללית במכירות. בעוד שב-2015 הפדיון הארצי הממוצע בחנויות הלא זהות עמד על 53 שקל למ"ר, ב-2019 הוא ירד ל-49.5 שקל למ"ר בלבד (ללא חודש דצמבר).

 

חודש נובמבר 2019 ייזכר כחודש קשה במיוחד בענף הקמעונאות, בהיותו חודש שחון ללא ממטרים. גם תחילת חודש דצמבר מאופיינת במגמה זהה של מיעוט בממטרים. "אם הגשם יבושש להגיע גם החודש, זה עלול לקבור את כולנו", אמר בכיר בענף האופנה לכלכליסט. בשלב זה עוד מוקדם להספיד את הרבעון הרביעי כולו, שכן אם דצמבר יהיה גשום, המגמה השלילית של מכירות פריטי הלבוש החמים עשויה להתהפך ולהשפיע לטובה על הקמעונאים כיוון שפריטי הלבוש החמים מאופיינים במחירים גבוהים יותר מפריטי הלבוש הקיציים.

 

"יש ירידה במחיר המוצר וירידה כללית בקניות, אנשים יודעים מה המחיר של הבגד בחו"ל ויש לזה השלכות על הקניה", אומר עופר שחטר, מנכ"ל חברת הייעוץ והשיווק לקניונים פרו-מול. "אנשים מתעדפים קניות - קונים כרטיסי טיסה לחו"ל ואוכלים במסעדות. בנוסף, לא מעט משפחות גרות בדירות קטנות ואוגרות פחות אוכל וביגוד, וגם הירידה בגודל התא המשפחתי משפיעה על הצריכה. מלבד זאת, בנובמבר היו פחות ימי עבודה גם בגלל הטילים וגם בגלל מספר השבתות. בשנה שעברה היו ארבע שבתות בנובמבר והשנה חמש שבתות. גם חנוכה נפל השנה על דצמבר ובשנה שעברה על נובמבר, כך שהמכירות לחג נגרעו מהחודש החולף".

 

על פי נתוני חברת ריס, הפדיון היומי למ"ר בחודש נובמבר 2019 ירד בממוצע ארצי ב-4.3% בהשוואה לנובמבר 2018. מי שנפגע במיוחד הם הקניונים האזוריים, שהפדיונות למ"ר בהם צנחו ב-4.5% בנובמבר. מרכזי המסחר הפתוחים (פאוור סנטרים) ספגו ירידה קלה יותר ביחס לקניונים סגורים - של 2.6% בפדיון למ"ר, אך גם פה מדובר בירידה לא קטנה, בעיקר כאשר מתייחסים לירידה המתמשכת במכירות האופנה.

 

מה שפגע בין היתר במכירות נובמבר 2019 היה הטילים ששוגרו מרצועת עזה ב-12 לנובמבר. על פי הנחיות פיקוד העורף, מרבית החנויות בקניונים היו סגורות בתחילת היום, וחלקן נפתחו בהדרגה במהלכו. בתי הספר לא פעלו בכל הארץ, והורים רבים נשארו בבית עם הילדים כשהם מצפים להנחיות פיקוד העורף. הקניונים באזור הדרום נותרו שוממים, וגם אלה שנפתחו בשעות הצהריים המאוחרות לא אופיינו בקניות גבוהות, מלבד תחום ההסעדה באזור המרכז שזכה לעדנה.

 

נתוני המכירות המצטברות בחודש נובמבר, כך על פי ריס, מלמדים על ירידה של 5.8% בממוצע ארצי, כאשר המכירות המצטברות בקניונים ירדו ב-5.4% ובפאוור סנטרים ב-4.4%.

x