$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

הלפרין נחלצת להגנת הבלעדיות בקניונים

הממונה על התחרות מתנגדת להצעתו של שר הכלכלה אלי כהן לבטל את הסדרי הבלעדיות בקניונים. לטענתה, לא בכל תחום פוגעים הסכמים אלה בתחרות

נורית קדוש ותומר גנון 07:1803.12.19

הממונה על התחרות מיכל הלפרין מתנגדת לביטול הסדרי הבלעדיות של רשתות בקניונים באמצעות תיקון חקיקה, כפי שמציע שר הכלכלה אלי כהן.

 

 

 

לפני כחודש פנה כהן להלפרין במכתב בו ביקש לבטל את הסדרי הבלעדיות בקניונים, ואיים שאם הרשות לא תתערב, הוא יפעל להגשת הצעת חוק בנושא.

הממונה על התחרות מיכל הלפרין ושר הכלכלה אלי כהן. חלק לא מבוטל מההסכמים מכילים בלעדיות הממונה על התחרות מיכל הלפרין ושר הכלכלה אלי כהן. חלק לא מבוטל מההסכמים מכילים בלעדיות צילום: דנה קופל, אופיר אייבי

 

ל"כלכליסט" נודע כי במהלך השיחות וההתכתבויות בין השר להלפרין, זו הציגה את עמדת הרשות לפיה תיקון החקיקה שמציע כהן לא ישיג בהכרח את המטרה שאליה הוא מכוון.

 

כך למשל, ברשות סבורים שיש דרכים רבות ומגוונות ליצור הסדרי בלעדיות מבלי לחתום על כאלה באופן רשמי, כמו מצב שבו בעל קניון יגבה שכר דירה נמוך יותר מרשת מסוימת, או יקשור אותו לפדיון, וכך היא למעשה תקבל עדיפות על רשתות מתחרות. לשיטת הרשות ההגדרה "בלעדיות" לא תחול בהכרח על כל הסדר שנותן עדיפות לעסק מסוים על פני אחרים, והוא עשוי לפגוע בתחרות.

 

בנוסף, כך סבורים ברשות, כאשר מדובר בהסדרי בלעדיות צריך לבחון כל מקרה לגופו ביחס לשוק הרלבנטי משום שהם לא בהכרח יפגעו בתחרות. כך למשל, אם ישנו סניף של רשת שיווק ולידו קניון, ובעלי הקניון רוצים שתיכנס רשת שיווק מתחרה לתוך הקניון, האיסור על בלעדיות שינתן לאותו הרשת עשוי דווקא לפגוע בתחרות. במקום שיהיו שני סניפים סמוכים של רשתות שיווק, אחת מחוץ לקניון, ושנייה בתוכו, יישאר רק סניף אחד מבחוץ.

 

כהן החל לקדם את החוק באופן עצמאי

 

בעקבות עמדת הרשות, כהן עובר לקדם את המהלך עצמאית. ל”כלכליסט” עוד נודע כי כהן הגיש כבר הצעת חוק לתיקון לסעיף 4 בחוק התחרות הכלכלית. כהן מבקש למעשה לתקן את חוק התחרות באופן שיבטל את הבלעדיות באופן גורף, למעט עסקים שמחזור המכירות שלהם הוא עד 100 מיליון שקל.

 

לשיטתו של השר, במקרים שבהם תהיה בקשה לבלעדיות ומחזור המכירות של החברה הוא מעל 100 מיליון שקל, יידרש אישור מראש להסדר בלעדיות זה, ויוכל לקבל אותו מבית הדין לתחרות.

 

בדברי ההסבר לחוק מציין כהן כי תופעת הסכמי בלעדיות בין רשתות למרכזים מסחריים תופסת חלק לא מבוטל מההסכמים. שימוש בבלעדיות שכזו, מהווה כלי לחסימת מתחרים ולצמצום ההיצע על חשבון הצרכנים. עוד מציין כהן כי ביטול הבלעדיות הינו צעד חשוב להגברת התחרות, כניסה של שחקנים חדשים והגדלת המגוון באופן שיטיב עם הצרכנים.

 

סניף שופרסל סניף שופרסל צילום: זהר שחר

 

שופרסל נקנסה, אך הסדרי הבלעדיות נמשכים

 

הסדרי הבלעדיות שמעניקים קניונים לרשתות חזקות, כגון שופרסל ומקדונלד'ס, מאפשרים להן לפעול בקניונים ללא מתחרים. ביולי אשתקד קנסה רשות התחרות את שופרסל ב־8.9 מיליון שקל וחייבה אותה לבטל בתוך חצי שנה את הסדרי הבלעדיות שיש ל־180 מסניפיה בקניונים וברשתות מסחריות.

 

שנה קודם לכן הגיעה רשות התחרות לצו מוסכם עם סופר־פארם, שבמסגרתו איבדו 120 סניפים ותיקים של סופר פארם את הבלעדיות המוקנה להם בחוזי השכירות עם הקניונים.

 

בהמשך ישתחררו מיקומים נוספים מהגנת הבלעדיות. אלא שגם במקרה זה הרשות לא ביטלה לחלוטין את הבלעדיות, והותירה לרשת הגנה שלוש שנים לכל סניף שתפתח. זאת בעקבות טענת הרשת להשקעה הכספית הגבוהה הנדרשת ממנה בהקמת חנות חדשה.

 

למעשה הנזק שנגרם לתחרות ידוע לרשות זה למעלה מעשור, שכן כבר ב־2005 קבעה רשות ההגבלים העסקיים כי הסדר בלעדיות במקרקעין בין בנק דיסקונט לבין קניון הראל במבשרת ציון מהווה הסדר כובל אסור. אלא שלא ננקטו צעדים גורפים לביטול הסדרים מסוג זה. 

x