$
פרסום ושיווק

משרד הבריאות נכנע ללחץ יצרניות המזון בנוגע לפרסום מזון מזיק

כללי הרגולציה יחליפו תקנות מחייבות שהמשרד, בראשות סגן השר יעקב ליצמן, צפוי היה לקדם; במכתב שנשלח ממשרד הבריאות ליצרניות המזון הודיע ליצמן כי ישקול בחיוב את ההצעה לצמצום חשיפת ילדים מתחת לגיל 12 לפרסומות למזון מזיק באופן וולנטרי

נורית קדוש 19:5229.07.19

מסע הלחצים של יצרני המזון נשא פרי: סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הסכים לאמץ את הרגולציה העצמית שהציעו יצרניות המזון, בכל הנוגע לפרסום מזון מזיק. זאת במקום תקנות מחייבות, שצפוי היה המשרד לקדם.

  

במכתב ששלח היום (ב') משרד הבריאות ליצרניות המזון, בעקבות פגישה שהתקיימה בשבוע שעבר בין סגן השר ליצמן למנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב ולמשנה למנכ"ל לאיגוד המזון ולשכת המסחר פרופ' איתמר גרוטו, הודיע ליצמן כי ישקול בחיוב את ההצעה לצמצום חשיפת ילדים מתחת לגיל 12 לפרסומות למזון מזיק באופן וולנטרי.

 

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן סגן שר הבריאות יעקב ליצמן צילום: אלכס קולומויסקי

 

"משרד הבריאות יעביר נוסח הצעה בעניין האמנה הוולנטרית ליבואנים, לתעשיינים ולאיגוד השיווק", נקבע במכתב. אם האמנה תמצא כאפקטיבית, המשרד עשוי שלא לעגן בעתיד תקנות מחייבות. הסכמתו של ליצמן לרגולציה העצמית כללה פשרה לפיה הגבלת הגיל לפרסום תעמוד על 12 שנים, במקום גיל 14-16 שביקש המשרד לקבוע.

 

החלטת משרד הבריאות התקבלה כ-10 חודשים לאחר שהוועדה המקצועית שמינה המשרד פרסמה את מסקנותיה. הוועדה, בראשות דר' אודי קלינר, מ"מ ראש שירותי בריאות הציבור במשרד, כללה גורמים מתעשיית המזון והפרסום, ופרסמה מספר המלצות - ובראשן הכנסת סימון אדום בפרסומות למזון מזיק ואיסור שימוש בדמויות מוכרות לפרסמו.

  

מה שסלל את הדרך לרגולציה העצמית היתה החלטת הוועדה כי בשלב ראשון מדובר ברגולציה עצמית, ובהמשך ייקבעו תקנות מחייבות. אותן תקנות אמורות היו לקבוע באילו שעות, באילו פלטפורמות ועל אילו קהלי יעד יחולו המגבלות. המסקנה השנייה נוגעת לצורך להגיע לאיזונים בין פרמטרים של גיל, שעות צפייה ושיעור הילדים הצופים כמכלול: חברי הוועדה קבעו כי גיל 12 כבר נחשב לגיל ההבנה, ואילו גיל ההשפעה הינו הרבה מעבר לגיל זה וכולל מבוגרים. הוסכם כי ילדים צופים בטלוויזיה כמעט בכל השעות, וטווח הדיון בשעות הגבלת הפרסום נקבע לשעות 22:00-18:00.

 

אחת המגבלות המשמעותיות נוגעת לאיסור שימוש בסלבס ובדמויות מצוירות, הימנעות מפרסום בהצגות ובסרטי קולנוע המיועדים לילדים, איסור חלוקה בחינם של מוצר מזון מזיק, מתן חסויות של יצרני מזון מזיק לארועים לילדים ובני נוער ושימוש בילדים ובני נוער כיוטיוברים למזון מזיק. מדובר בכלי שחברות מזון רבות עשו בו שימוש, גם בחודשים האחרונים, מה שעשוי להעיד על רמת ההשפעה הנמוכה של הרגולציה העצמית על התעשיה.

 

בינואר הקרוב ייכנסו לתוקף תקנות סימון מזון מזיק, לפיהן יחויבו היצרנים לסמן במדבקה אדומה בחזית האריזה מוצרים המכילים בכל 100 גרם יותר מ־500 מ"ג נתרן, או יותר מ־13.5 גרם סוכר או 5 גרם שומן. בשלב השני יוחמרו הדרישות, כך שהסימון יחול על מוצרים המכילים יותר מ־400 מ"ג נתרן, 10 גרם סוכר ו־4 גרם שומן רווי.

 

באיגוד לרפואת ילדים מביעים מורת רוח על כוונתו של שר הבריאות לאפשר פרסום מזון מזיק לילדים. לדברי ראשי האיגוד, פרופ' שי אשכנזי וד"ר צחי גרוסמן: "ליצמן - איכזבת. אם תיישם החלטה ברוח זו אתה פוגע בבריאות ילדי ישראל, בדיוק כפי שהזהרנו בוועדה המקצועית. חזרנו ואמרנו: רק רגולציה על פי חוק יכולה להביא לתוצאות ממשיות. אנו קוראים לך לשקול מחדש את עמדתך בטרם נתוני ההשמנה והסכרת של ילדי ישראל יחמירו עוד".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x