$
פרסום ושיווק

ירידה של 1.1% בפדיון רשתות השיווק בינואר-מרץ

לפי הלמ"ס, מדובר בירידה נוספת לאחר ירידה של 0.4% בפדיון רשתות השיווק בחישוב שנתי בשלושת החודשים הקודמים. נרשמה ירידה בפדיון גם בהשוואה לרבעון הראשון של 2018. העובדה שהשנה חל ערב חג הפסח באפריל, מועד לקראתו עולה היקף הקניות, יכולה להסביר נתון זה

מיכל מרגלית 13:0014.05.19
ירידה מתמשכת במכירות רשתות השיווק בשלושת החודשים הראשונים של 2019 לאחר ירידה בשלושת החודשים הקודמים. כך עולה מפרסום פדיון רשתות השיווק של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתפרסם היום (ג').

 

פדיון רשתות השיווק ברבעון הראשון של 2019 - בחודשים ינואר עד מרץ, ירד ב-1.1% לפי נתוני המגמה בחישוב שנתי. יש לציין כי מגמה בחישוב שנתי לא מראה על שינוי תקופה מול תקופה, אלא על אחוז השינוי עד סוף השנה במידה וקצב השינוי יישמר. במקרה זה, ירידה של 1.1% בחישוב שנתי, משמעותה שאם קצב הירידה יישמר, עד סוף השנה יירד פדיון רשתות השיווק ב-1.1%.

 

זוהי ירידה נוספת לאחר ירידה של 0.4% בפדיון רשתות השיווק בחישוב שנתי בשלושת החודשים הקודמים - אוקטובר-דצמבר 2018. הפדיון הוא בעצם ערך המכירות של רשתות השיווק. הלמ"ס מכלילה בחישוב זה רשתות שיווק שלהן לפחות שלוש חנויות לרשת, והן עוסקות בענפי המסחר, כולל מזון, מוצרי טקסטיל, הלבשה, הנעלה, מוצרים בני קיימא (כולל ריהוט, ציוד למשקי הבית כמו מקררים, מכונות כביסה, מזגנים, רכבים אישיים), כלי בית, מוצרי קוסמטיקה, תרופות, צעצועים, ספרים, ציוד משרדי ואופטיקה. נתוני הפדיון כוללים גם קניות אונליין בארץ, אך באופן טבעי לא כולל קניות אונליין באתרים מחו"ל.

 

 

סופרמרקט סופרמרקט צילום: ענר גרין

 

ירידות גם ברשתות המזו

 

פדיון רשתות המזון בלבד, ירד בשלושת החודשים האלה ב-1% לאחר ירידה של 1.2% בשלושת החודשים אוקטובר-דצמבר. זאת לפי המגמה בחישוב שנתי.

מגמת שלושת החודשים דצמבר עד פברואר גם היא הצביעה על ירידה – ברשתות השיווק ירידה של 1.5% וברשתות המזון ירידה של 1.2%. מגמת שלושת החודשים נובמבר עד ינואר היתה מעורבת, כשברשתות השיווק גדל הפדיון ב-2% ואילו ברשתות המזון הוא ירד ב-0.9%.

 

אולם אם בוחנים את הנתונים המקוריים, אלה שמתקבלים לפני ניקוי הרעשים הסטטיסטיים ולפני ניכוי העונתיות (חגים וימי פעילות מיוחדים), ברבעון הראשון של 2019 חלה ירידה של 7.3% בפדיון רשתות השיווק הכללי וירידה של 6.7% ברשתות המזון בהשוואה לרבעון הראשון של 2018.

 

יתכן שאלה יכולים להסביר את הירידה בחלקם. הרבעון הראשון של 2018 כלל את ערב חג הפסח, שחל ב-2018 בחודש מרץ. לעומת זאת, השנה חל ערב חג הפסח בחודש אפריל. לקראת ערב החג עולה היקף הקניות ברשתות המזון ואף ברשתות שיווק נוספות כמו אופנה וכלי בית ומתנות. העובדה שהשנה חל ערב חג הפסח באפריל, מועד לקראתו עולה היקף הקניות, משמעותה שנתוני הקניות הקשורים בפסח לא נכללו ברבעון הראשון כפי שהם נכללו ברבעון הראשון אשתקד. לכן הירידה ברבעון הראשון של 2019 לעומת הרבעון הראשון של 2018, יתכן שהיא מוסברת בתנודה עונתית המתקשרת לעיתוי ערב חג הפסח.

 

על רשתות שיווק האופנה בישראל יתכן שחלות גם השפעות נוספות כמו הצמיחה המוגברת בקניות באונליין, בעיקר מחו"ל, שככל הנראה הורידה את פדיון הרשתות בארץ. בנוסף, על רקע צמיחת הקניות באונליין התחזקה סביבת התחרות שיכולה להוביל לירידת מחירים מסויימת בענף בישראל, מה שמוריד את הפדיון.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x