$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

הישראלים מסתערים על טורקיה דרך עלי אקספרס

ישראל הפכה לשוק השני בגודלו בעולם עבור מותג האופנה הטורקי Trendyol שבשליטת ענקית הקמעונאות הסינית. מנכ"ל עלי אקספרס: "הנתונים משקפים ביקוש ישראלי למוצרים טורקיים"

אופיר דור, בייג'ינג 12:1004.03.19

אחרי ההצלחה חסרת התקדים של הטלנובלה "הכלה מאיסטנבול" בישראל, נראה כי יחסי המדינות מוסיפים להתחמם – והפעם בגזרת האופנה המקוונת. ל"כלכליסט" נודע כי מותג האופנה הטורקי טרנדיול (Trendyol), שהשיק לפני כחודשיים חנות ייעודית באתר הקניות הבינלאומי עלי אקספרס, זוכה להתעניינות חסרת תקדים מצד לקוחות ישראלים.

 

 

לפי עלי אקספרס, ישראל מדורגת במקום השני במכירות מבין כ־90 מדינות שמהן הגיעו הזמנות למותג – אחרי רוסיה, שהיא השוק הגדול ביותר של עלי אקספרס בעולם, ולפני שווקים שנחשבים גדולים מישראל דוגמת ספרד.

 

ישראל נחשבת כבר מספר שנים לאחת המדינות הפעילות ביותר מבחינת אתר הקניות הבינלאומי של עליבאבא, אך גם במשרדי החברה בהאנג‘ואו, במזרח סין, הופתעו מהנתונים. בעלי אקספרס מייחסים את ההצלחה בין השאר לזמן המשלוח המהיר (חמישה ימים בממוצע) לישראל, וזאת בשל הקרבה בין טורקיה לישראל.

 

מייסדת Trendyol, דמט מוטלו. מצליחה לשמור על תמחור זול מזארה ו־H&M מייסדת Trendyol, דמט מוטלו. מצליחה לשמור על תמחור זול מזארה ו־H&M צילום: שאטרסטוק

 

הכל בגלל התסכול של הסטודנטית מהארוורד

 

בשנה שעברה הודיעה עליבאבא, החברת האם של עלי אקספרס, על השקעה בקבוצת טרנדיול. סכום ההשקעה לא דווח, אך ההערכות מדברות על השקעה של 750 מיליון דולר עד מיליארד דולר מצד עליבאבא באתר, תמורת כ־75% מהבעלות עליו. מדובר באחת ההשקעות הזרות הגדולות ביותר בשוק הטורקי אי פעם והיא משקפת למותג שווי של 1.33–1 מיליארד דולר.

 

המחירים של מוצרי טרנדיול בעלי אקספרס נעים בין כ־30 ל־110 שקל למוצר. ההזמנה הגדולה ביותר שהתקבלה מישראל למוצרי המותג היתה בגובה 120 דולר (כ־430 שקל) עבור שישה פריטים. הישראלים רכשו באתר בעיקר סוודרים, מעילים קלים וחולצות. לדברי מנכ"ל עלי אקספרס ואנג מינגצ‘יאנג, "נתוני המכירות משקפים את הביקוש המבוסס של ישראלים למוצרים טורקיים".

 

טרנדיול הוקמה ב־2010 בידי דמט מוטלו (Demet Mutlu), יזמית טורקית ילידת ניו יורק, כשהיתה בת 30 בלבד. באחת מחופשות הקיץ שלה מבית הספר ללימודי מנהל עסקים בהארוורד הגיעה מוטלו לביקור בבית הוריה באיסטנבול. היא רצתה לקנות בגדים באינטרנט אך לדבריה למצאה אף אתר מכירות אופנה מקומי אחד. בעקבות זאת, בהשקעה של 300 אלף דולר מכספה, הקימה אתר שפונה לקהל טורקי צעיר וטכנולוגי.

 

לאחר שטרנדיול צבר 100 אלף משתמשים בתוך פחות מחודש פרשה מוטלו מהלימודים בהארוורד. בתוך שנה גייס האתר 50 מיליון דולר מקרנות הון סיכון וכיום הוא אתר האופנה המוביל בטורקיה עם כ־16 מיליון לקוחות רשומים ו־90 מיליון כניסות בחודש. למותג יש כ־1.7 מיליון עוקבים באינסטגרם.

 

באתר נמכרים מותגים בינלאומיים כאדידס, נייק, מנגו ופייר קרדן, לצד מותג הבית של החברה שידוע במחיריו הזולים והנמוכים גם מזארה ו־H&M. אף שעד לכניסה לעלי אקספרס, המותג נמכר רשמית רק בטורקיה, הוא זכה להאדה בעולם הערבי ובמרכז אסיה. באינסטגרם אף קיימים דפים לא רשמיים של המותג לקהל האיראני.

 

עליבאבא קנתה כרטיס כניסה לשוק הטורקי

 

עבור עליבאבא רכישת טרנדיול מהווה כרטיס הכניסה לשוק הקניות המקוון הבוסרי בטורקיה. רק 3.5% מהקניות הקמעונאיות במדינה נעשות ברשת, אולם פוטנציאל השוק במדינה בת כ־80 מיליון התושבים גדול.

 

טרנדיול נמנה עם המותגים הזרים הראשונים שנמכרים בעליבאב, שעד תחילת השנה הנוכחים מכר רק מותגים סיניים. מותגים קטנים ובינוניים מספרד או איטליה נמצאים כיום בשלבי השקה. מהלך זה מהווה שינוי גדול עבור עלי אקספרס, שעד כה התבססה על משלוח פריטים לרחבי העולם מסין בלבד, וכעת נדרשת להקים מרכזי שילוח במדינות נוספות. הכניסה לשוק הטורקי אפשרה לעליבאבא להקדים את מתחרתה הגדולה אמזון, שלפי דיווחים בוחנת גם היא הקמת מחסנים ופעילות עסקית בטורקיה.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x