$
פרסום ושיווק

מפיצת שוברי הקופות פורום פילם נחשדת בשבירת התחרות

פורום פילם נחקרת בחשד שמנעה סרטים מובילים מרשתות קולנוע המתחרות ביס פלאנט ורב חן, המצויות באחזקה צולבת של הבעלים האחים גרדינגר. המיזוג עם מטלון חייב אותה לספק לכל האולמות כל סרט שהופץ ליותר מ־18 קולנועים

תומר גנון ואורנה יפת 08:3710.02.19

הקרב על שוברי הקופות: רשות התחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים) חוקרת חשד שלפיו פורום פילם, חברת הפצת הסרטים מהגדולות בישראל, פעלה כדי לפגוע בתחרות בין בתי הקולנוע בארץ. בעלי השליטה בפורום פילם, האחים מוקי (משה) וישראל גרדינגר, הם גם בעלים של חברת תיאטראות ישראל, שמחזיקה ברשתות בתי הקולנוע יס פלאנט ורב חן.

 

. על פי החשד, פורום פילם סירבה באופן שיטתי, ובמשך שנים, להפיץ סרטים מובילים למתחרות של יס פלאנט ורב חן. המשמעות היא הפרת תנאי המיזוג של פורום פילם עם חברת הפצת הסרטים מטלון ושות' משנת 2010, שלפיהם היא מחויבת לספק לבית קולנוע כל סרט שהופץ ליותר מ־18 בתי קולנוע. ביום רביעי פתחה רשות התחרות בחקירה גלויה, ופשטה על משרדי פורום פילם בהרצליה. בכירים עוכבו לחקירה באזהרה, והם שוחררו לבתיהם עוד באותו הערב.

 

מתחם יס פלאנט שבבעלות תיאטראות ישראל. קיבל את הסרטים המובילים מתחם יס פלאנט שבבעלות תיאטראות ישראל. קיבל את הסרטים המובילים צילום: אוראל כהן

 

על פי תנאי המיזוג בין פורום פילם למטלון, שניסח ממלא מקום הממונה לשעבר עו"ד בועז גולן, פורום פילם התחייבה להפיץ לכל בתי הקולנוע בישראל כל סרט שמופץ להקרנה ביותר מ־18 בתי קולנוע. אגב, אין חובה כזו במקרה שבית הקולנוע שביקש את הסרט מפיץ במקביל סרטים של שני אולפנים גדולים, מה שמכונה אולפני מייג'ורס. על פי תנאי המיזוג, אולפני המייג'ורס שמספקים בשנים האחרונות את מרב שוברי הקופות הם יוניברסל, וולט דיסני, פארמאונט, וורנר ברדרס, סוני וטוונטי סנטרי פוקס (Twentieth century Fox).

 

ענף של בעלויות צולבות

 

כאמור, האחים גרדינגר מחזיקים בבעלויות צולבות: במפיצת הסרטים פורום פילם ובתיאטרות ישראל, בעלת רשתות בתי קולנוע. על פי רשם החברות, פורום פילם מוחזקת בבעלות מלאה על ידי סינמה סיטי אחזקות הרשומה באיי הבתולה הבריטיים (אין קשר למתחמי סינמה סיטי בישראל, ת.ג וא.י), שמוחזקת ע"י האחים גרדינגר. תיאטראות ישראל נשלטת (48%) על ידי ניר איסט פיינס קורפריישן, שבבעלות ישראל גרדינגר וקלמן גרדינגר ז"ל.

 

מוקי וישראל גרדינגר הם גם בעלי השליטה בקבוצת סינוורלד, המפעילה בתי קולנוע בבריטניה. ב־2018 השלימו האחים את רכישת ריגל אנטרטיינמנט האמריקאית, ובכך הפכה סינוורלד למפעילת בתי הקולנוע השנייה בגודלה בעולם.

 

ענף הקולנוע בארץ מבוסס על שני תחומי פעילות עיקריים: הפצת הסרטים והפעלת רשתות קולנוע. חלק מהכנסות קבוצות הקולנוע הגדולות בישראל, שמחזיקות בבתי קולנוע, הגיעו במהלך השנים מהפצת סרטים, שכן חלקן מחזיקות בבעלות צולבת גם באולמות קולנוע וגם בחברות הפצה. תיאטראות ישראל למשל, שמפעילה את בתי הקולנוע רב חן ואת מתחמי הקולנוע יס פלאנט, שהקמתם החלה ב־2006, מחזיקה ב־33% מהשוק. המתחרות העיקריות שלה, עם נתח שוק של כ־25%, הן רשת גלובוס מקס, שנרכשה ב־2017 על ידי אלקו ומיתגה את בתי הקולנוע מחדש תחת השם HOT סינמה, וכן מתחמי סינמה סיטי, שבשליטת האחים אדרי. ישנן רשתות קטנות יותר כגון "לב", המחזיקות אחוזים בודדים מהשוק.

 

פורום פילם מפיצה את סרטי דיסני, פוקס וסוני מאז שנות השישים וכן את סרטי MGM Lionsgate, ו־Europacorp. לאחר שגלובוס מקס נקלעה להקפאת הליכים ב־2017, השתלטה פורום פילם גם על הפצת הסרטים של אחד מאולפני הקולנוע הגדולים בעולם שהיא ייצגה: פארמאונט.

 

הקפאת ההליכים שאליה נקלעה גלובוס מקס, שהיתה השנייה בגודלה בישראל בתחום ההפצה, הביאה לשינויים נוספים. עד 2017 היא הפיצה את סרטי וורנר ברדרס ויוניברסל. לאחר הקפאת ההליכים וורנר ברדרס הפקיעה מגלובוס מקס את פעילות ההפצה בישראל, ומינתה בארץ נציגה מטעמה, חברת טוליפ אנטרטיינמנט.

 

שחקנית נוספת בענף ההפצה היא יונייטד קינג של האחים אדרי, השחקנית הגדולה של הפקה והפצה של סרטי קולנוע ישראליים. אלקו, שמחזיקה ב־11 קומפלקסים של מתחמי הקולנוע HOT סינמה, היא היחידה שלא מחזיקה בחברת הפצה.

 

אחוזים לטובת המקרין

 

תפקידן של חברות ההפצה הוא לעשות לוקליזציה לסרטים, ולהפיצם לכמה שיותר בתי קולנוע. הכסף ממכירת כרטיסים נחלק בין המקרין לבין המפיץ. האחוזים משתנים מסרט לסרט ומשבוע לשבוע של הקרנה. הם מתחילים בחלוקה שווה של 50% לכל צד, וככל שהסרט ותיק יותר יורדים האחוזים למפיץ ועולים למקרין.

 

פורום פילם מסרה בסוף השבוע: "פורום פילם פועלת בתום לב וסמוכה ובטוחה כי לא נפל כל פגם בהתנהלותה. החברה משתפת פעולה עם הרשות ומאמינה כי העניין יתברר במהרה".

 

מרשות התחרות לא נמסרה תגובה.

 

ענף בהתאוששות: הקהל חוזר בהדרגה למסך הגדול

 

ענף בתי הקולנוע חווה התאוששות מסוימת בשנים האחרונות, למרות התחרות העזה מצד המדיות הביתיות. על פי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באוקטובר 2018 לכבוד יום הקולנוע הישראלי, בשנים 2017-2016 פעלו 56 בתי קולנוע בישראל, שבהם 402 מסכים ו־61,266 מושבים, לעומת 50 בתי קולנוע בשנת 2015. על פי הנתונים, חלה בשלוש השנים האלה עלייה הדרגתית במכירת הכרטיסים: מ־16.1 מיליון ב־2015 ל־17.5 מיליון ב־2016 ול־18.7 מיליון ב־2017 (לא כולל כרטיסים שנמכרו בפסטיבלי קולנוע).

 

בשנת 2010 החלה הפריחה המסיבית של המגה־פלקסים, ובשילוב עם טכנולוגיות מתקדמות של תלת־ממד עלתה מחדש קרנו של אולם הקולנוע, ויותר צופים חזרו לרכוש כרטיסים.

 

עד שנות השמונים בתי הקולנוע היו בשיאם, אך אז החלו לפלוש לטריטוריה שלהם הטלוויזיה בכבלים, הווידאו, הדי־וי־די והצפייה באינטרנט. בתי הקולנוע, שאיבדו צופים לטובת יתר המדיות, נאלצו להמציא את עצמם מחדש, ובין היתר החלו להיפלט מהקניונים, שדמי השכירות בהם גבוהים. אולמות קולנוע ישנים עברו שיפוצים מסיביים, ובשנת 2002 נפתח הסינמה סיטי הראשון בגלילות, בבעלות משפחת אדרי.

 

אורנה יפת

בטל שלח
    לכל התגובות
    x