שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
פרסום ושיווק

בשנה הבאה נבלה פחות זמן בסופר: תחזיות לשוק המזון המקוון ב־2019

רשתות השיווק הפנימו ב־2018 את חשיבות פעילות האונליין ושדרגו אותה. השנה הן צפויות לקחת את הצעד הנוסף, ולצמצם את המרחק בין המחסנים ללקוחות

נורית קדוש 06:5803.01.19

אריזות שלא שומרות על הטמפרטורה, חומרי ניקוי לצד ירקות ופירות ומוצרים שהתקלקלו - אלו רק חלק מהבעיות שאפיינו את שירותי המשלוחים של רשתות המזון בתחילת הדרך. בשנה החולפת נראה כי שירותי האונליין "התבגרו" והתמקצעו. ב־2019 תימשך הפקת הלקחים ופעילות האונליין תלך ותתעצם.

 

 

 

 

1. ההמתנה מתקצרת

 

אחת הבעיות הגדולות ביותר בנושא המשלוחים נוגעת לזמן ההמתנה למשלוח. הרשתות הגדולות מציגות טווח שעות המאלץ את הצרכן להמתין זמן ממושך בבית. זאת, בנוסף לכך שלא תמיד ניתן לתאם את המשלוח ליום בו התבצעה ההזמנה או יום למחרת. בסופי השבוע או תקופות החגים האתגר הופך אף מורכב יותר והצרכנים נאלצים לוותר על השירות או להתגמש מאד ביחס למועד קבלת המשלוח. את הקושי הזה זיהתה חברת קוויק (לשעבר ברינג ברינג), שהכריזה השבוע על התחייבות לספק את המשלוח עד לבית הלקוח בתוך שעתיים ממועד ההזמנה. זאת, באמצעות שירותי שילוח דוגמת GetPackage.

 

עליבאבא. קניות ברשת עליבאבא. קניות ברשת

 

2. המחסן גדל, החנות קטנה

 

קושי נוסף עמו מתמודדים הקמעונאים בתחום המכירה המקוונת נוגע לליקוט ההזמנה. פעולה זו נעשית לרוב בחנויות פעילות של הרשתות, שם לעתים יש מחסור במוצרים ובעובדים מיומנים בפעולת הליקוט. ככל שנפח ההזמנות באונליין גדל לרשת יש אפשרות לתת מענה לקושי זה. כך למשל שופרסל, שנתח מכירות האונליין שלה הסתכם השנה ב־1.7 מיליארד שקל והיווה 14% מסך מכירותיה, פתחה "חנויות שחורות", שהן מעין מחסן אזורי לליקוט הזמנות אונליין. דירקטוריון החברה אף אישר השקעה של 600 מיליון שקל בהקמת מרכז לוגיסטי לליקוט אוטומטי.

 

גם ברמי לוי מבינים כי מדובר בהשקעה משתלמת. הרשת דיווחה על חתימת הסכם עם קומונסנס רובוטיקס, שתקים 12 מתקנים רובוטיים לצורך מתן שירותי הזמנות מקוונות. שני אתרים יחלו לפעול עד סוף 2019. בשלב השני יוקמו 10 אתרים שיחלו לפעול עד סוף יולי 2021. בשאר רשתות המזון פעילות האונליין עדיין אינה מהותית, ונכון לעכשיו אינה מאפשרת להן להיערך עם פתרונות עתידיים.

 

מגמה זו קשורה גם להבנה של הקמעונאים כי אין להם צורך בסניפי ענק בכל מקום, והחברות כבר נערכות להמשיך ולצמצם שטחי מסחר באמצעות סגירת חנויות ענק ומיקוד בחנויות שכונתיות שההוצאות עליהן גבוהות, אך גם התמחור והרווחיות.

 

תורים בסופרמרקט תורים בסופרמרקט

 

 

3. מזמינים, אוספים, הולכים

 

במקביל להעצמת פעילות המשלוחים מחפשים הקמעונאים פתרונות ביניים שיחסכו ללקוח זמן המתנה. אחד מפתרונות אלה מכונה "קליק אנד קולקט", והוא מאפשר ללקוח לבצע הזמנה באופן מקוון ולאסוף אותה בנקודת איסוף הקרובה לביתו.

 

קוויק החלה השבוע בפיילוט מסוג זה, במסגרתו היא מציעה איסוף בתוך שעה מהחנות הסמוכה לבית הלקוח. לצורך העניין יצרה החברה שיתופי פעולה עם 50 מינימרקטים, ואף "השתלטה" על מספר מקומות חנייה שישמשו את הלקוח בעת האיסוף. נכון לעכשיו מדובר בחברה היחידה שמציעה שירות זה.

 

4. מדלגים על הקופה

 

לאחר שהקמעונאים הפנימו כי תורים ארוכים בקופות פוגעים בהיקף המכירות הם מנסים לתת לכך מענה בתוך הסניפים. בוועידת התחזיות של "כלכליסט" השבוע חשף מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן כי היקף המכירות שבוצע ללא מעבר דרך קופאית ברשת המזון זינק השנה לחמישה מיליארד שקל מסך המכירות השנתיות, מתוכם 3.3 מיליארד שקל בוצעו בקופות בשירות עצמי. הנתון הזה מצביע על התלהבות גבוהה של לקוחות מהטכנולוגיה החדשה, וכן על נכונות גבוהה לשנס מותניים ולעבוד קשה - ולו בכדי לחסוך זמן יקר. נכון לעכשיו שופרסל היא היחידה שמציעה את השירות הזה, אך גם מגה של יינות ביתן החלה להיערך לכך וצפוייה השנה לפרוס קופות אוטומטיות בסניפים.

 

5. המכולות נכנסות למשחק

 

בשנה החולפת גם המכולות השכונתיות נכנסו לזירת האונליין. מי שזיהה את הפוטנציאל הראשוני היא חברת יוניליוור שהקימה את המיזם שופו, המציע לבצע הזמנת אונליין ולקבל את המוצרים מהמכולת הסמוכה. מדובר ביתרון כפול: ההיכרות עם המשלוחן שמעלה את רמת האמון מצד הלקוח וקיצור הדרך של המוצרים לבית הלקוח. גם תנובה השיקה השנה פיילוט לאפליקציית הזמנות און ליין. בשלב זה האפליקצייה משרתת את הקמעונאים בהזמנת הסחורה מהספקים, אך המיזם צפוי להתרחב לפעילות אונליין של המכולות מול הצרכנים.

 

6. משלוח עד למטבח

 

שירותי המשלוחים בארץ מגיעים עד למפתן דלתו של הלקוח, אך בעולם ישנם כבר פתרונות שמאפשרים לרשת הקמעונאית להשאיר את המשלוח בתוך הבית ולהמנע מפגעי מזג האוויר.

 

לפני כשנה השיקה אמאזון את אמזון קי (Amazon Key), מערכת המשלבת אפליקציה, מצלמת אבטחה ביתית ומנעול חכם ששליחים יכולים לפתוח באמצעות האפליקציה לאחר שסרקו את החבילה כדי לאשר את הגעתה ליעד. משתמשים שיבקשו, יוכלו לקבל הודעה לטלפון שלהם כאשר השליח יגיע לביתם ויוכלו לצפות בו משאיר המשלוח בביתם דרך הסמארטפון באמצעות מצלמה המקושרת לענן.

 

בישראל פיתחה חברת מולטילוק מערכת נעילה חכמה בשם ENTR, המאפשרת פתיחה ונעילה של הדלת, זאת באמצעות אפליקציית טלפון חכם, קורא אצבע ביומטרי, קודא מספרים או שלט רחוק. פריסה רחבה של הפיתוח, תאפשר לקמעונאים לייצר פתרון חכם יותר לצרכן, בכל הנוגע למשלוח המזון. מדובר בפתרון שטרם נכנס לשימוש ברשתות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x